اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

در گفت وگو با آستان بهارستان مطرح شد:تبدیل اردوگاه فرهنگیان به اردوگاه بین المللی جهان اسلام

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ در سال تحصیلی جاری، ۲۹۵ هزار دانش ‌آموز قمی در بیش از یک هزار و۴۸۰ واحد آموزشی تحصیل می‌کنند و دستاوردهای درخشانی داشته اند.
همچنین اقدامات گسترده ای در این بخش درحال انجام است و پروژه هایی وجود دارد که با اتمام آن وضعیت آموزشی و فرهنگی استان ارتقا می یابد.
برای اطلاع از اقدامات انجام شده و درحال انجام و برنامه های این نهاد مهم و سرنوشت ساز به سراغ علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم رفتیم.

همه دستگاه ها یاری رسان آموزش و پرورش باشند

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در گفت و گو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: آموزش و پرورش یک دستگاه زیرساختی است که قسمت عمده سرنوشت کشور و مردم به وسیله آن رقم خواهد خورد همه دستگاه ها و مردم باید به آموزش و پرورش کمک کنند.
علیرضا رحیمی افزود: همه ظرفیت ها برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و معلمان به کار گرفته شود زیرا در تربیت نسل آینده نقش اساسی دارد اگر هرکس به سهم خود وارد عمل شود منفعت آن به همه مردم خواهد رسید.
وی با بیان اینکه یک سال مسئولیت بنده رو به اتمام است، افزود: در این مدت از حاشیه ها دوری و از همه ظرفیت هایی که می توانند به آموزش و پرورش کمک کنند استفاده کردیم و اقدامات را در گروه دستورالعمل ها و قوانین نخواباندیم و بروکراسی های اداری مانع کار نشده است.
وی بیان کرد: امروز همه دستگاه های فرهنگی آموزش و پرورش را به نوعی خانه اول خود می دانند؛ ما از ظرفیت همه دستگاه های خدمات رسان مانند آب، گاز و برق گرفته تا گروه های جهادی و حوزوی برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استفاده کردیم.
شعار تابستان بدون تعطیلی در قم محقق شد
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: حدود یک سال پیش با موج ششم کرونا با شعار «تابستان مدرسه تعطیل نداریم» شروع به کار کردیم و توانستیم در تابستان ۱۴۰۱ مدارس را فعال کنیم.
وی ادامه داد: به این منظور ۹۰۰ همکار ما در ۳۰۰ مدرسه در قالب طرح «خادم یاران رضوی» فعالیت را آغاز کردند و هرکس با هر توانایی در حوزه های تربیتی، دینی، پژوهشی، علمی و هنری وارد عمل شد.
وی بیان کرد: همچنین کلاس های جبران یادگیری برگزار و در ۵۳ مدرسه طرح ورزش های صبحگاهی فعال شد.

اجرای طرح «هر مدرسه یک مبلغ» در مدارس قم

رحیمی گفت: با ۲۷ ماه تعطیلی مدارس به دلیل کرونا و رها شدن دانش آموزان در فضای ولنگار مجازی تعدادی از دانش آموزان به اسارت دشمن درآمدند و عده ای هم تحت تاثیر هیجانات قرار گرفتند و شاید تعداد بسیار کمی از همکاران هم تحت تاثیر قرار گرفته باشند لذا به این منظور کلاس های توجیهی برگزار شد تا همه اغنا و متوجه اشتباه خود شوند و به مسیر انقلاب بازگردند.
وی عنوان کرد: اگر همکاری داشته باشیم که مخالف یا در عناد با اصول و مبانی انقلاب باشد تکلیف آنان طبق قانون مشخص می شود.
وی گفت: به دلیل دور شدن دانش آموزان از مدرسه و توجیه آنان در برابر تهاجمات فرهنگی طرح «هر مدرسه یک مبلغ» با توجه به نیازسنجی طبق یک بررسی پژوهشی که تا پایان دیماه به پایان می رسد انجام شد.
رحیمی افزود: در این طرح پنج اولویت ارتقای توانمندی های معلمان و حوزه پرورشی، یادگیری دانش آموزان و مشارکت های مردمی مدنظر قرار گرفته که برنامه ها را طبق آن پیش خواهیم برد.
وی گفت: مهرماه سال جاری ۹۰۰ مبلغ توانمند از میان سه هزار مبلغ داوطلب انتخاب و به مدارس اعزام شدند که آثار و برکات خوبی در پی داشت و هم اکنون درحال ارزیابی عملکرد آنان در مدارس از سه منظر دانش آموزان، معلمان و مبلغان هستیم.
وی اظهارداشت: در «طرح تربیتی امین» شرح وظایف مبلغان و معلمان مشخص شده است و سه دوره آموزشی برای مبلغان و یک مانور دو هزار نفره در جامعه الزهرا(س) به این منظور برگزار شد.
این مقام مسئول آموزش استان قم بیان کرد: پیگیر هستیم اقدامات سلیقه ای در مدارس انجام نشود و آموزش ها یکسان و کاربردی باشد.

اجرای طرح «زیست عفیفانه» در آموزش و پرورش قم

وی اظهارکرد: همچنین در ۶۰ مدرسه با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی طرح «زیست عفیفانه» درحال اجرا است.

تربیت ۴۰۰ «راوی معلم» توسط آموزش و پرورش قم

وی گفت: برای نخستین بار در تابستان سال جاری ۴۰۰ «راوی معلم» آموزش های لازم را فراگرفتند تا در مناسبت های مختلف مانند هفته دفاع مقدس، کنگره های شهدا و دیگر برنامه های آموزش و پرورش به عنوان راوی حضور پیدا کنند.

اجرای طرح «جهاد تبیین» در مدارس قم

رحیمی اظهارداشت: ۳۱۳ نفر تحت عنوان طرح «جهاد تبیین» آموزش های لازم را فراگرفتند تا در مدارس روشنگری کنند.

برگزاری گفتمان های آزاد توسط اساتید برجسته در مدارس قم

وی عنوان کرد: ۲۵۰ نفر از بسیج اساتید برای برگزاری «گفتمان های آزاد دینی» در مدارس ساماندهی شدند تا با دغدغه های دانش آموزان آشنا و به شبهات آنان پاسخ دهند.

برگزاری همزمان ۱۴۸۰ یادواره شهدا در قم اقدام بی نظیر ملی بود

وی با اشاره به برنامه ها در راستای کنگره ملی شهدای استان قم نیز گفت: ۱۴۸۱یادواره شهدا به صورت همزمان در یک روز در تمام مدارس استان قم برگزار شد که به نظر بنده یک اقدام بی نظیر ملی در تاریخ انقلاب اسلامی بود.
این متولی آموزش و پرورش استان قم اظهارداشت: توانمندی و اتکا به داشته های مدارس اقدام مناسبی در کنار برنامه های کنگره ملی شهدا بود.
وی عنوان کرد: کارهای فاخری که در خصوص کنگره شهدا انجام شد مانوری بود که برگزاری آن به صورت یک زمان ظرفیت داخلی دانش آموزان و مدارس قم را نشان داد و ظرفیت درونی مدارس را فعال کرد.
وی اظهارکرد: دراین روز خلبان های زمان جنگ و فرماندهان ارتش به مدارس دعوت شدند و در کنار ۴۰۰ راوی آموزش و پرورش روایت گری زمان جنگ را داشتند اما پیوست رسانه ای و حتی پشتیبانی معنوی و روانی هم از این کار کمتر انجام شد و دستگاه هایی که می توانستند این اقدام مهم را برجسته کنند حتی در حد یک پیام همراهی نکردند.
رحیمی گفت: در مجموع گروه های آموزشی این اداره کل فعال شدند و نتیجه آن را در ارتقای رتبه دانش آموزان قم در کشور مشاهده کردیم.

ارتقای رتبه دانش آموزان قم درمیادین کشوری

وی بیان کرد: معدل کتبی دانش آموزان قم در امتحانات نهایی دو نمره و در کنکور سراسری دو رتبه ارتقا یافت.
وی افزود: دانش آموزان قم سال گذشته ۱۱ مدال شامل چهار طلا، چهار نقره و سه برنر در المپیادها کسب کردند که در سال جاری به هفت مدال طلا و چهار نقره از مسابقات کشوری دست یافتند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه تقویت بنیه علمی دانش آموزان برنامه های متعددی داریم، ادامه داد: از ابتدای سال ۱۱ پایگاه علمی در استان فعال و خانه المپیاد در مدرسه تیزهوشان ایجاد شده و اخیرا جلسه ای داشتیم که پایگاه ها افزایش یابد زیرا هدف ما ارتقای سطح علمی دانش آموزان استان است.
وی تصریح کرد: جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری امید را در مردم ایجاد می کند و همگان باید بدانند که در جمهوری اسلامی اعم از آموزش و پرورش اقدامات خوبی درحال انجام است.
وی اظهارداشت: دوره های متعدد آموزشی برای معلمان نیز درنظر گرفته شده است که امیدورایم سال تحصیلی مفید و پربارتری داشته باشیم.

اعتبار مصوب سفر رئیس جمهوری کفاف تکمیل درمانگاه فرهنگیان را نمی دهد

رحیمی با اشاره به درمانگاه فرهنگیان نیز گفت: بخشی از اعتبار این پروژه اختصاص یافته است اما اعتبار مصوب سفر رئیس جمهوری کفاف تکمیل این پروژه را نمی دهد و تلاش داریم اعتبار جدیدی اختصاص یابد و تلاش داریم با استفاده از ظرفیت خیرین تا سال آینده این درمانگاه راه اندازی شود
وی با بیان اینکه ظرفیت خیرین فرصت خوبی در استان قم است که شاید در کشور کم نظیر باشد، افزود: پروژه هایی که خیرین سهم خود را پرداخت کردند ۲۷۰ میلیون تومان است که منتظر سهم دولت برای اتمام آن هستیم.

تبدیل اردوگاه فرهنگیان به اردوگاه بین المللی جهان اسلام

وی در مورد پروژه اردوگاه فرهنگیان نیز اظهارداشت: به دلیل اینکه قم مرکز جهان تشییع است به وزارتخانه پیشنهاد شد که اردوگاه فرهنگیان تبدیل به «اردوگاه بین المللی جهان اسلام» شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: به این منظور باید نمادهای کشورهای اسلامی به نوعی در این اردوگاه گنجانده شود و هم اکنون در مرحله حال طراحی نقشه است.
وی خاطرنشان کرد: ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل اردوگاه دانش آموزی ۱۵ خرداد در محله پردیسان قم اختصاص داده شده که ۱۵ میلیارد تومان آن باید در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ محقق شود.
وی ادامه داد: تاکنون هفت ونیم میلیارد تومان از اعتبارات ملی و ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات استانی تامین شده و مابقی آن باقی مانده است که امیدواریم اعتبار آن به سرعت اختصاص یابد که این مجتمع فرهنگی که ۱۲ سال بر زمین مانده تکمیل شود.
رحیمی گفت: سالن ۲۰۰ نفره و ۳۰ سوئیت آن فعال است محوطه مناسبی دارد برای تکمیل در حال رایزنی هستیم و از ابتدای سال تاکنون در قالب اردوهای یک تا چند روزه هفت هزار دانش آموز در این اردوگاه پذیرش شده اند.
وی عنوان کرد: هفته گذشته با حضور مسئولان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شهرداری و اداره کل نوسازی نشستی برگزار و سهم هر نهاد برای کمک به این پروژه مشخص شد.

دیدار هفتگی دانش آموزان قم با شخصیت های استانی و ملی

وی خبر جالبی را هم بیان کرد و گفت: هر هفته یکشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر تعدادی از دانش آموزان با شخصیت های مهم ملی و استانی دیدار و پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح می کنند.
وی افزود: دو جلسه دوستانه و خودمانی با استاندار و یک دیدار با آیت الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها داشتند و این دیدارها برای آنان مهم و اثربخش بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: رایزنی ها با علما و مسئولان قم ادامه دارد تا ارتباط نسل جدید با تاثیرگذاران ملی و استانی اتفاق بیفتد.

حال دانش آموزان هنرستان نور قم مساعد است

وی درخصوص حادثه هنرستان نور و مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان، اظهارداشت: این حادثه اتفاق نادری بود که تاکنون عامل آن مشخص نشده است.

وی افزود: به غیر از اقدامات اورژانسی، مسائل پزشکی دانش آموزان بررسی، هزینه های درمانی پرداخت و از همه دانش آموزان و خانواده آنان دلجویی شده است.

این مقام مسئول حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: نظر متخصصان این است که زمان عوارض در بدن دانش آموزان ممکن است متفاوت باشد به همین دلیل دیروز و امروز مجددا کمیسیون پزشکی در بیمارستان نکویی تشکیل شد و همه دانش آموزان مجدد مورد بررسی قرار گرفتند.

وی اظهارکرد: تاکنون خدمات غیرحضوری به دانش آموزان این هنرستان ارائه شده و دراین مدت تهویه و مسائل ایمنی مانند نصب دوربین های رصد و پایش و بازسازی و زیباسازی مدرسه انجام شده است.

وی درمورد مدرسه دیگری که دانش آموزان آن اخیرا دچار گازگرفتگی شده بودند، گفت: طبق استنادات پزشکی گازگرفتگی طبیعی و سطحی در آن مدرسه رخ داده بود که چند دانش آموز حداکثر سه ساعت بستری بودند و حال همه آنان مساعد است.

****

به گزارش آستان بهارستان؛ ۵۱ دانش‌آموز هنرستان دخترانه نور قم سه‌ شنبه ۲۲ آذرماه سال جاری با علائم مسمومیت تنفسی توسط اورژانس به دو بیمارستان این استان منتقل شدند؛ دو هفته پیش از این حادثه نیز در همین مدرسه ۱۸ دانش‌آموز دچار مسمومیت شده بودند.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا