اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

رونمایی از کتابخانه دیجیتالی «قواعد ادبیات عربی» نسخه ۲ با ۸۵۰ جلد کتاب

آستان بهارستان؛ همزمان با ایام پر برکت دهه ذی‌حجه الحرام، در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه از نسخه دوم نرم‌افزار «قواعد ادبیات عربی» رونمایی شد و سید مصطفی حسینی مدیر پژوهشی و علمی این نرم‌افزار به تشریح قابلیت‌ها و امکانات آن پرداخت.

مدیر پژوهشی نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی – نسخه ۲ در ابتدا با اشاره به اهمیت درک و شناخت صحیح زبان عربی برای فهم بهتر معارف اسلام گفتند: زبان رسمی اسلام، عربی است و منابع مهم و دسته اول آن نیز همچون قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام به این زبان می‌باشد. پس برای شناخت عمیق معارف اسلامی، بر محققان و علاقمندان لازم است تا زبان عربی را خوب بدانند و بفهمند.
ایشان به معرفی علوم پایه در شناخت زبان عربی پرداختند و افزودند: اولین گام جهت آشنایی عمیق با زبان عربی، دانستن علم صرف است. این دانش به بررسی وضعیت کلمه و حالات مختلف آن جهت ارائه معنای دلخواه گوینده می‌پردازد. علم نحو به بررسی جمله و وضعیت کنار هم قرار گرفتن کلمات در یک جمله خواهد پرداخت. علم معانی و بیان و بدیع نیز عهده‌دار آشکار کردن معنا و مفهوم جملات و کشف منظور گوینده است.
استاد سید مصطفی حسینی با اشاره به تمدن خط و کتابت علوم به خصوص در زبان عربی، افزودند: در این نرم‌افزار منابعی با گرایش املاء و صحیح نوشتن آورده شده که در نسخه قبل وجود نداشت. همچنین برای فهم شعر و حالات و اقسام آن در زبان عربی هم منابعی با موضوع عروض و قافیه آورده شده است.
مدیر نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی با اشاره به مشکل عدم مجوز مالکیت معنوی در بسیاری از کتاب‌ها به خصوص در نسخه اول این نرم‌افزار گفتند: متاسفانه بیشتر ناشرین و نویسندگان، نشر دیجیتال را رقیب خود می‌دانند و به اشتباه تصور می‌کنند که با خرید نرم‌افزار، دیگر به خرید کتاب رغبت نخواهد شد. در حالیکه نرم‌افزارهای نور به معرفی بهتر کتاب کمک می‌کند و کاربران را به خرید کتاب‌هایی که در نرم‌افزار با آنها آشنا شدند، تشویق می‌کند تا از این رهگذر به ناشرین و نویسندگان نیز کمک شده باشد. جا دارد از همه ناشران و نویسندگانی که با ارائه مجوز استفاده از آثارشان، در بهبود کمی و کیفی محصولات نور نقش داشته‌اند کمال تشکر را داشته باشم.
سید مصطفی حسینی در بخش دوم از سخنان خود به قابلیت‌ها و امکانات نسخه دوم نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی پرداخت. امکان دسته‌بندی کتاب‌ها، ارائه نسخه متنی و تصویری کتاب‌ها و اتصال صفحه به صفحه به یکدیگر، ارتباطمتن به شرح و ترجمه، ارتباط‌دهی آیات قرآن کریم به متن، ارتباط‌دهی لغات متن به چندین دوره لغت‌نامه، استفاده از موتور جستجوی پیشرفته نور، قابلیت یادداشت برداری و انتقال متن به محیط Word از مهم‌ترین قابلیت‌های پژوهشی نرم‌افزار است.
این نرم‌افزار نسبت به نسخه قبلی دارای ارتقاء فنی بوده که ارتقاء رابط کاربری، سازگاری با انواع نمایشگرها، سرعت بیشتر در نصب، ارتباط نرم‌افزار با وب‌سایت‌های اینترنتی نور (مانند ویکی نور) از ویژگی‌های فنی آن محسوب می‌شود.

 

مشاهده آمار افزایش منابع نسخه دوم نسبت به نسخه اول:

 

نسخه ۱ نسخه ۲
علم صرف ۴۸ ۱۲۸
علم نحو ۹۱ ۳۲۲
علم معانی، بیان و بدیع ۳۲ ۱۱۲
املاء و کتابت ۰ ۱۵
تاریخ ادبیات ۳ ۱۷
عروض و قافیه ۰ ۲۲
لغت ۰ ۲۷
مجموع کتاب‌ها ۱۴۳ عنوان
۲۵۲ جلد
۵۳۶ عنوان
۸۴۹ جلد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا