خودروی باکیفیت با قیمت پایین حق مردم است
آستان بهارستان؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مردم ما حق دارند که از خودروهای به روز و با کیفیت بالا و قیمت پایین استفاده کنند، اما ما در این ۴۲ سال بازار خودرو را برای خودروسازان داخلی بسته ایم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درمورد آزادسازی واردات خودرو گفت: مردم ما حق دارند که از خودروهای به روز و با کیفیت بالا و قیمت پایین استفاده کنند اما ما در این ۴۲ سال بازار خودرو را برای خودروسازان داخلی و به ویژه این دو خودروساز بزرگ بسته ایم.
اللهوردی دهقانی خودروسازی را از صنایع بسیار مهم کشور خواند و گفت: این صنعت ارزش افزوده و اشتغال بسیار بالایی دارد اما آنچه مردم می بینند و قابل انکار هم نیست اینکه خودروسازی ما هنوز جایگاه شایسته و برتری پیدا نکرده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارکرد: هر وقت که صحبت از آزادسازی واردات خودرو و رقابت و بازار و منطقه می شود معمولاً همه در حرف از خودروسازی داخلی حمایت می کنند اما این هم یک حد و حدودی دارد چون صِرف این شعار نمی توان در خودروسازی پیشرفتی کرد و به جایگاه شایسته ای رسید.
دهقانی با تصریح بر اینکه خودروسازان ما بازار داخلی را حیاط خلوت خودشان می دانند و اجازه رقابت به دیگران نمی دهند افزود: در این میان عده ای هم با شعار حمایت از تولید داخل، مانع این کار شده اند درصورتیکه عملکرد خودروسازان هم قابل قبول نیست.
این نماینده مجلس با بیان اینکه صنعت خودروسازی ما زمین گیر شده گفت: ما باید یک فضای رقابتی را ایجاد کنیم تا خودروسازی ما جهانی شود و بازار منطقه و دنیا را به دست بیاورد اما با وضعیت فعلی، خودروسازان ما هم نمی توانند پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشند.
وی نوسازی ناوگان حمل و نقل و خودروهای تولید داخلی به سمت استفاده از انرژی های پاک و انرژی الکتریکی را ضروری دانست و تأکیدکرد: مسئولان ذیربط برای رفع مشکلات فعلی کلانشهرها از جمله آلودگی هوا چه فکری کرده اند؟!
دهقانی با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده ی بهترین خودروها گفت: رانتی که در حوزه خودروسازی وجود دارد در اثر مدیریت های سوء بوده و به جای خودروساز هم به جیب دلالان می رود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه تأمین نیاز خودرویی مردم باید در اولویت قرار گیرد گفت: این مهم را می توان به چند روش انجام داد که یکی از آن ها، واردات خودرو با تعرفه گمرکی پایین است و دوم هم اینکه با کمک بخش خصوصی و دولتی و شرکتهای دانش بنیان خودروسازی جدیدی را راه اندازی کنیم.
وی درمورد اعتراض عده ای به تعرفه ۸۶ درصدی برای واردات خودرو گفت: اگر این تعرفه ها را برداریم برای یک عده آقازاده رانت ایجاد می شود که خودرو را بدون اینکه نفعی برای کشور داشته باشد وارد کنند و نتیجه آن هم زمین خوردن صنعت خودروسازی کشورمان است.
دهقانی ساختار خصولتی مدیریت خودرو در کشور را معیوب دانست و گفت: خودروسازان باید به روز باشند و از فناوری های نوین استفاده کنند و از طرفی ما هم به بخش خصوصی و صنایع دفاعی اجازه دهیم که به عرصه تولید خودرو ورود کنند.