اخبار مهمکمیسیون اقتصادی

بانکها هزاران واحد مسکونی خالی دارند /۱۷بانک مجموعه انبوه سازی دارند

آستان بهارستان ؛ سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه ۱۷بانک مجموعه انبوه سازی دارند، بیان کرد: بانکها هزاران واحد مسکونی خالی دارند و در این شرایط تورمی سرمایه آنها بیشتر می شود.

سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه ۱۷بانک مجموعه انبوه سازی دارند،بیان کرد: بانکها هزاران واحد مسکونی خالی دارند و در این شرایط تورمی سرمایه آنها بیشتر می شود.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری به بانکها تاکید کردند که بنگاه داری نکنند. تعبیرمقام معظم رهبری تعبیر تندی بود و این تعبیر برای این بود که ترمز اینها با توجه به سرعت شان کشیده شود.

وی، اظهارداشت: متاسفانه بسیاری از بانکها ازاین اقدام غیر قابل دفاع دست نکشیدند. چون به این عادت کرده اند که اقتصاد کشوردست آنها باشد و می خواهند درامور تولید و سایر مسائل مرتبط با حوزه اقتصاد دست برترداشته باشند. در واقع بعضی از بانکها و شرکت های وابسته به آنها دنبال درآمدهای غیر شفاف هستند.

وی، ادامه داد: چرا بعد از این همه سال بعضی بانکها هنوز دارای شرکت های زیادی هستند، چرا نباید در حوزه کاری خودشان اقدام کنند وچرا باید زیر مجموعه بانکها و افراد سیاسی زمانی که در مصدر نیستند و تابلو نیستند فوری به این شرکت ها کوچ کنند..زمانی برخی از اینها که روی صندلی نشسته اند برخی از هم حزبی ها و دار و دسته خودشان را به این شرکت ها می فرستند. احزاب در کشور ما حق عضویت نمی گیرند، دسته ها نیز حق عضویت نمی گیرند. اینها منابع مالی فعالیت شان را از کجا تامین می کنند.بعضی از روزنامه ها و مجلات هم همین طور است منابع اینها از کجا تامین می شود. در برخی از استانها روزنامه ای داریم که کسی نمی خرد و هر روز هم چاپ می شود منابع اینها از کجا می آید. درست است که وزارت ارشاد بخش اندکی را یارانه می دهد اما مابقی از کجا پرداخت می شوند. اینها برای اینکه بلندگو و تریبون داشته باشند به این شرکت ها کوچ می کنند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این شرکت ها حیاط خلوت برخی از مسئولین در بانکها هستند و منابع آنها را برای اهداف خاص تامین می کنند و به هیچ وجه مدیران عامل یا مسئولان و هیات مدیره ها حاضر نیستند این شرکت ها کاهش پیدا کنند و روز به روز هم متورم تر و چاق تر می شوند.۱۷بانک مجموعه انبوه سازی دارند چرا اینها باید در این حوزه ها دخالت کنند چرا باید بانکها هزاران واحد مسکونی خالی داشته باشند و در این شرایط تورمی سرمایه آنها افزون تر شود.

وی تاکید کرد: بانکها باید ۲۰ درصد سرمایه شان را در حوزه های دیگر بکار ببرند. بانکی داریم که چهاربرابر کل سرمایه اش را در انبوه سازی هزینه کرده است. چرا باید بانکها بهترین مستغلات در بهترین نقاط شهرها را در اختیار داشته باشند. این مستغلات گران قیمت وعددشان بزرگ است.

سلیمی با بیان اینکه نظام رفتار بانک ها باید اصلاح شود،گفت: مجلس به بانک مرکزی این اختیار را داده است که این نوع رفتار بانکها را مدیریت کند و ترمز آنها را بکشد. وقتی بانک ها سرمایه خود را در انبوه سازی به کار می برند روشن است که پول چاپ کنی و اوراق منتشر کنند و به نحو دیگری عمل کنند که این مسئله خود به خود موجب تورم می شود و دودش به چشم مردم می رود. اینجاست که همه مردم ضرر می کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: سوال اساسی این است که چرا بانکها برای تولید وام نمی دهند اما اینگونه در حوزه بنگاه داری ریخت و پاش های عجیب وغریب دارند. چگونه برخی بانکها به کارمندان خودشان وام های کذایی می دهند ولی اگر کسی ده میلیون وام بخواهد باید در رفت و آمد به بانک ها تلف شود. باید هر چه سریعتر این موضوع حل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا