اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

ثبت آثار و اختصاص کرسی مکتب علامه جوادی آملی در یونسکو و آیسسکو

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء از ثبت آثار و اختصاص کرسی مکتب علامه عبدالله جوادی آملی در یونسکو و آیسسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان ؛ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پاسخ به خبرنگارما مبنی براینکه آیا برای ثبت آثار علامه عبدالله جوادی آملی اقدامی شده است؟ گفت: ثبت آثار بسیار نکته مهمی است لذا رایزنی‌هایی جهت ثبت آثار در یونسکو و آیسسکو انجام شده است.

وی افزود: درخصوص ثبت آثار و داشتن کرسی که متعلق به این مکتب در یونسکو بحث و گفت وگو درحال انجام است و معاونت آموزش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با نماینده یونسکو در ایران دیدار داشتند و زمینه های ثبت فراهم شده است.

وی گفت: آثار حضرت استاد در دو کارگروه میراث ناملموس فرهنگی یونسکو و در بخش حافظه جهانی یونسکو که هر دو کارگروه فعالیت‌های فرهنگی را ثبت می کنند درحال ثبت است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی عنوان کرد: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه به پایان سال میلادی است و سهمیه سال جاری ایران به اتمام رسیده، ثبت این آثار در لیست سال جدید قرار می‌گیرد که امکان دارد پیش از فروردین ماه سال ۱۴۰۳ آثار ثبت شود.

تفسیر تسنیم شاهکاری محسوب می‌شود

وی درپاسخ به خبرنگارما مبنی براینکه تفسیر تسنیم حداقل هشت ماه دیگر به پایان می‌رسد آیا اقدام بزرگی دیگری در دست خواهید داشت؟ اظهارداشت: تفسیر تسنیم اقدام بزرگ و شاهکاری محسوب می‌شود و کارهای بزرگ دیگری در دست اقدام است.

وی افزود: به همین میزان حضرت استاد درحوزه «عرفان اسلامی» درخصوص عقلانیت شهود کار بسیار بزرگی انجام دادند که درمجموع حدود ۱۶ جلد کتاب خواهد شد که جلد هفتم این مجموعه در دست چاپ است و دراین مجموعه علامه، عرفان را با قرآن آمیخته کرده‌اند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اظهارداشت: در حوزه حکمت نیز حدود ۶۰ جلد کتاب «شرح حکمت متعالیه» است؛ از الهیات شفا و حکمت اشراق گرفته تا سایر کتاب‌هایی که یک دوره حکمت اسلامی است در آن آمده و این مجموعه هم کار بزرگی است که از ۳۰ سال پیش آغاز شده است.

وی اظهارکرد: ۴۰۰ جلد اثر از علامه جوادی آملی منتشر خواهد شد که این مجموعه‌‌‌ها جزئی از آن است و اقدامات بزرگی در دست اقدام است.

وی گفت: همه کارهایی که درحال انجام است کارهای رتبه یک ما است؛ من معتقدم که اقدامات باید یک رتبه دقیق‌تر و یک رتبه رقیق‌تر انجام شود اما درحال حاضر مقدور نیست باید در وهله نخست آثار گردآوری و آرشیو و سپس اقدامات دیگر انجام شود.

******

گفتنی است پایگاه اطلاع رسانی علامه جوادی آملی امکان دسترسی آسان به آثار بیانی و بنانی حضرت استاد اعم از دروس، استفتائات، دیدارها، پیام ها، نکات اخلاقی و علمی را برای کاربران فراهم است و تمامی متن دروس تفسیر، فقه و اخلاق به همراه امکان دانلود صوت جلسات، متن پیام ها، متن مقالات، متن رساله توضیح المسائل و استفتائات به تفکیک موضوع، متن خطبه های نماز جمعه معظم له و متن سخنرانی‌ها در آخرین سطحی که منتشر شده قابل مشاهده است.

باید گفت که یونسکو سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد است که در بخش میراث ناملموس آثار مهم جهان را به ثبت می رساند و ایسسکو مراکز و شخصیت‌های فرهنگی جهان اسلام را ثبت می کند.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا