اخبار مهماخبار نمایشگاه رسانه

لزوم هم‌افزایی و هم‌گرایی اصحاب رسانه

در این نشست کمال اکبری بر ضرورت هم‌افزایی رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: ما در حوزۀ رسانه به هم‌گرایی نیازمندیم و رسانه‌ها و اصحاب رسانه می‌توانند از طریق هم‌افزایی و هم‌گرایی معضلات زیادی از جامعه را حل کنند.

این استاد دانشگاه اشاره به اینکه در این حوزه خلأ قانون‌گذاری و قوانین داریم، افزود: نیازمندیم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی قوانین کارآمدی را در این حوزه تدوین کنند.
او ادامه داد: در هم‌‌گرایی رسانه‌ای احتمال دارد موضوعی مثل مشکل تقلیل‌گرایی در انتشار بعضی از موضوعات و اخبار به‌ویژه در رسانه‌هایی که صوت‌محور هستند رخ دهد. بنابراین بایستی نظریه‌پردازی لازم را در این حوزه داشته باشیم.
در ادامۀ این نشست، مرتضی اسماعیلی‌طبا، دکترای مدیریت رسانه و عضو هیأت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه هم‌گرایی رسانه‌ای یک اصطلاح علمی به معنای هم‌گرایی رسانه‌های مدرن و سنتی گفت: مقصود ما از بیان این اصطلاح، برداشتن مرز میان رسانه‌های سنتی و مدرن به‌منظور استفادۀ بهینه از ظرفیت‌های هر دو رسانه علمی است.
وی در ادامه به شرح تعاریف کلی از هم‌گرایی رسانه‌ای پرداخت و سپس تأثیرات مؤثر هم‌گرایی رسانه‌ای را بر رسانه‌ها تبیین کرد.
اسماعیلی توضیح داد: پنج حوزه در مقولۀ هم‌گرایی جای می‌گیرد؛ هم‌گرایی در سطح فناوری، در سطح اقتصادی، در سطوح اجتماعی و جهانی و هم‌گرایی در سطح فرهنگ.
این استاد دانشگاه سپس آثار این هم‌گرایی‌ها را در پنج حوزه معرفی و تشریح کرد: همگرایی رسانه‌ای در حوزه‌های مخاطبان، نظارت، تعامل، بازخوردگیری، الگوی مصرف رسانه‌ای و هم‌چنین تأثیراتی که هم‌گرایی بر ساختارها و محتواهای رسانه‌ای می‌گذارد، نقش ایفا می‌کند.
هیأت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: هم‌گرایی یک راهبرد برای بقای رسانه‌های سنتی است. اگر رسانه‌های سنتی از ظرفیت هم‌گرایی به‌خوبی استفاده کنند به بقای خود کمک کرده و دایرۀ مخاطبان خود را افزایش خواهند داد. این درحالی‌ست که اگر به این حوزه بی‌توجهی شود رسانه‌های جدید تهدیدی برای رسانه‌های سنتی خواهند بود و از آنها پیشی خواهند گرفت.
اسماعیلی در ادامه به آسیب‌های موجود در کشور ایران در حوزۀ هم‌گرایی رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: در این حوزه ما چهار آسیب داریم؛ اولین آسیب نگاه مدیریتی دستوری بر مدیریت مشارکتی است. مشکل دوم غلبۀ رویکرد فناورانه به پدیدۀ هم‌گرایی و کم‌توجهی به جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. متأسفانه شاهد تقلیل هم‌گرایی رسانه‌ای به پدیده‌ای صرفاً تکنولوژیک هستیم.
او ادامه داد: سومین آسیب غلبۀ نگاه امنیتی و انحصارطلبانه در رسانه‌های سنتی است و چهارمین مسأله بروکراسی اداری و سرعت کم واکنش رسانه‌های سنتی به تغییرات تکنولوژیک و محیط است.
این استاد دانشگاه در پایان چندین پیشنهاد برای رفع معضلات موجود داد و توضیح داد: شناسایی مراکز تولید محتوای دینی فعال و برقراری ارتباط دوطرفه میان آن‌ها و رسانه‌های سنتی اولین راهکار برونرفت از مشکلات است. دومین راهکار ایجاد واحد ویژۀ هم‌گرایی رسانه‌ای در رسانه ملی و رسانه‌های سنتی و هم‌چنین تعامل شبکه خانگی با رسانه‌های سنتی و تعامل رسانه‌هایی مجازی با رسانه‌های سنتی است.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از امروز آغاز شد، تا چهارشنبه دوم اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا