اخبار مهمکمیسیون کشاورزی

طلب گندمکاران پرداخت نشده است

آستان بهارستان ؛ تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران به مجلس رسید. به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، تکلیف قانونی خرید تضمینی گندم برای مجری قانون مشخص شده است و مبالغ مربوط به خرید تضمینی گندم باید طی ۲۴ ساعت به کشاورزان پرداخت شود، اما با وجود پیگری‌ها سال‌هاست که کشاورزان با تاخیر در دریافت مطالبات خود روبرو هستند.

 آخرین آماری که از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام شد، ارزش گندم‌های خریداری شده تا ۱۴ مرداد سال جاری۱۸۰ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ۴۴ درصد آن پرداخت شده است. حجم خرید گندم در بازه زمانی مورد بررسی برابر با ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار تن بوده است که رشدی ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل داشته است.

به گفته پیمان فلسفی، با پیگیری‌های که انجام شده است در قانون خرید تضمینی یعنی پیش بینی‌های خوبی به عمل آمد که اولاً میزان تولید گندم را ارتقا داد و در حالی که کشور ما ۴ سال پیش وارد کننده گندم بود و تولیدی در حدود حدود ۷ میلیون تن داشت،در حال حاضر به شرایط مطلوبی رسیده‌ایم. به گفته قاسمی، سال گذشته حدود ۱۱ میلیون تن گندم برداشت شد و خرید گندم نانوایی تقریبا در حد خودکفایی صورت گرفت و امسال هم پیش بینی‌ها و برآوردها این است که حدود ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شود و البته دو سه میلیون تن، گندم خودمصرفی کشاورزان برای سال آینده در اختیار خودشان نگه دارند.

وی گفت: بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به موضوع کشاورزی دغدغه دارند و نسبت به مسائل کشاورزان نگرانند و همیشه پیگیر مباحث کشاورزی هستند و ما هم در کمیسیون کشاورزی چند موضوع اساسی را در دستورکار داریم.

وی گفت: بر اساس برآوردهایی که به عمل آمده تا پایان مرداد و اواسط شهریور شاهد خودکفایی در تولید گندم خواهیم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: ۱۶۵ همت اعتبار برای خرید گندم در سال زراعی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ پیش بینی شده است که قسمتی از آن پرداخت شده است.

فلسفی گفت: کشاورز به منابع مالی حاصل از فروش محصولات کشاورزی نیاز دارد و برای سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند و اگر پولش به موقع پرداخت نشود همه زندگی وی مختل می‌شود از طرفی برنامه‌ریزی او برای سال زراعی بعد هم دچار اشکال می‌شود و ما باید شرایطی را برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران پیش بینی کنیم و در صورت تأخیر ضرر و زیان آن‌ها پرداخت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا