اخبار مهمکمیسیون تلفیق

سرپرست دانشگاه تهران: لزوم تقویت ارتباط دانشگاه با نهادهای سیاستگذار

آستان بهارستان؛ سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نهادها انجمن‌های علمی و دانشگاه هستند، ضمن اعلام آمادگی دانشگاه تهران، درخواست کرد که ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و نهادهای سیاستگذاری و … تقویت شود.

سیدحسین حسینی سرپرست دانشگاه تهران در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی آموزش عالی در دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از اهداف دولت چهاردهم تعامل با دنیا ضمن حفظ اقتدا رسمی کشور است و برای تحقق آن می‌توان از ظرفیت‌های علمی کشور استفاده کرد، اظهار داشت: این پیشبرد که با عنوان دیپلماسی علمی شناخته می‌شود با شبکه سازی دانشمندان و نخبگان، استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور و جذب محققان برجسته خارجی همچنین اجرای اسناد بالادستی مانند سند تحول راهبردی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور ممکن است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیشران این سیاست هستند و برای اجرای آن نیاز به توجه و حمایت جدی دولت دارند.

حسینی با بیان اینکه مقام معظم رهبری  سه آرمان مهم دانشجویی را ذکر می‌کنند، علم آموزی و تولید علم، عدالت خواهی و آزاداندیشی و آزادی خواهی را از جمله این آرمانها دانست و گفت: دانشگاه‌ها برای تحقق این سه آرمان مهم نیازمند ایجاد محیط امن و آرام هستند. بنابراین انتظار این است که برای تربیت خلاقیت، قوه نقد و نقد پذیری در کشور فراهم شود. نتیجه فضای مساعد و فضای پرشور و نشاط در دانشگاه، تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل کشور است.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نهادها انجمن‌های علمی و دانشگاه هستند، ضمن اعلام آمادگی دانشگاه تهران، درخواست کرد که ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و نهادهای سیاستگذاری و … تقویت شود.

سرپرست دانشگاه تهران به بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فناوری بین‌المللی و دیپلماسی علمی اشاره کرد و گفت: شاخص‌های دیپلماسی علمی همکاری‌های علمی و بین‌المللی، استفاده از ظرفیت خارجی و جذب محققان برجسته خارجی در جهت تحول راهبردی علم و فناوری است. دانشگاه‌ها پیشران این بخش هستند و نیاز به حمایت جدی دارند.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌های انسانی گفت: امروزه سرمایه‌های انسانی پیشران اصلی پیشرفت و توسعه کشور محسوب می‌شوند و حفظ و صیانت از این سرمایه مهم است.

سرپرست دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات جدی حال حاضر مهاجرت نخبگان است که هزینه‌های جبران ناپذیر به بار می‌آورد. مهاجرت دلایل مختلفی دارد و برای حفظ سرمایه باید اقدامات برای تکریم نخبگان، مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری و رعایت عدالت برای بهره‌مندی از فرصت‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در حال حاضر با چالش جدی در مورد منابع مالی خود مواجه هستند، افزود: به خصوص دانشگاه‌های قدیمی با فرسودگی تجهیزات، ساختمان‌ها و کمبود آزمایشگاه‌ها روبه‌رو هستند و این موجب شده آن چنان که شایسته است نتوانند کارکردهای خود را در ارتباط با پژوهش انجام دهند.انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا