دولت مصمم به برقراری عدالت آموزشی در همه نقاط کشور است
رمضان رحیمی دشتلویی درباره رفع تبعیض و ایجاد عدالت آموزشی که دولت چهاردهم و شخص مسعود پزشکیان نسبت به تحقق آن تاکید دارد، گفت: انصافا از آغاز دولت موضوع عدالت آموزشی در دستور کار دولت قرار گرفت و رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش بازدیدهایی از واحدهای آموزشی و مدارس بهویژه در سفرهای استانی انجام دادند تا میزان فضای آموزشی و امکانات آنها در بازدید میدانی بررسی شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به ساخت و ساز مدارس به ویژه در مناطق محروم و کمبرخوردار در دستور کار دولت است تا عدالت آموزشی و رفع تبعیض در تمام نقاط کشور ایجاد شده و فضای آموزشی مناسب برای تمام دانش آموزان در هر نقطهای فراهم شود.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با رئیس جمهور در محل نهاد ریاست جمهوری، گفت: دکتر پزشکیان نیز به این موضوع تاکید دارند که باید فضای آموزشی مدارس کشور بازسازی و نوسازی شود و این موضوع را یکی از اولویتهای دولت چهاردهم عنوان کردند.
تحقق عدالت آموزشی با کمکهای دولت، مردم و خیرین امکانپذیر است
وی اضافه کرد: البته رئیس جمهور به این موضوع نیز اشاره داشتند که تحقق آن با کمکهای دولت، مردم و خیرین امکان پذیر است تا بهزودی شاهد باشیم مدارس فرسوده، نامناسب و کانکسی یک بار برای همیشه از سطح کشور برچیده شوند.
رحیمی درباره راهکارهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای ارتقای عدالت آموزشی، تصریح کرد: طرح تقویت مدارس دولتی در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است که در چند محور قابل پیگیری و بررسی است از جمله اینکه معلمان و نیروی انسانی توانمند برای مدارس دولتی تربیت و آموزش داده شوند و برای این موضوع باید معلمان دورههای لازم توانمندسازی را طی کنند و به علم روز و دانش و فناوری های نوین آشنا شده تا بتوانند در کلاسهای درس موثر واقع شوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در عدالت آموزشی باید همه مدارس کشور از امکانات و تجهیزات برابر برخوردار شوند، گفت: همچنین دارا بودن همه مدارس از فضای فیزیکی مناسب برای این هدف موثر است چرا که دیده شده در برخی از مدارس، کلاسها گنجایش کافی برای دانشآموزان ندارند که قطعا چنین شرایطی مانع بهره مندی دانش آموزان از روشهای علمی و نوین آموزشی خواهد شد.
برقراری عدالت آموزشی سبب توسعه مدارس و کاهش تراکم دانشآموزان خواهد شد
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درصورت برقراری عدالت آموزشی، مدارس توسعه یافته و تراکم دانشآموزان در کلاسها کاهش خواهد یافت، یادآور شد: با توسعه مدارس کلاسها به تجهیزات و امکانات روز آموزشی و کمک آموزشی مجهز خواهند شد تا به هوشمندسازی مدارس کمک شود.
رحیمی با اشاره به تنوع مراکز آموزشی از جمله غیرانتفاعی، نمونه مردمی، تیزهوشان و برخی مدارس خاص در کشور اضافه کرد: مدارس غیرانتفاعی، هیات امنایی و خاص، از توانمندی مالی کافی برای آموزش به دانشآموزان، هوشمندسازی کلاسها، امکانات آزمایشگاهی مستقل، تجهیزات ورزشی و کارگاهی برخوردار هستند. اما چنین امکاناتی در مدارس دولتی کمتر دیده میشود و زمانی عدالت آموزشی برقرار خواهد شد که این مدل در همه مدارس و برای همه دانشآموزان ایران، ساری و جاری شود.
دانشگاه فرهنگیان نیاز به تقویت دارد
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه تقویت دانشگاه فرهنگیان سبب تقویت سیستم جذب معلم در نظام آموزشی کشور میشود، گفت: اما به دلیل برخی محدودیتهایی که وزارت آموزش و پرورش دارد، همچنان شاهد کمبود دانشگاه فرهنگیان برای آموزش و تربیت معلمان هستیم و حتی دانشگاههای فرهنگیان فعلی از امکانات مناسب خوابگاهی و سایر تجهیزات لازم برخوردار نیستند.
رحیمی اضافه کرد: این موارد در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی است و قرار است مشکلات دانشگاه فرهنگیان و معلمان آنها از سوی وزارت آموزش و پرورش به مجلس ارائه شده و با حمایت از لوایحی که دولت در این حوزه ارائه میدهد، مجلس برای بهبود شرایط دانشگاه فرهنگیان اقدامات لازم را به عمل آورد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای پیشنهاد شده استفاده از امکانات دانشگاههای پیام نور یا دولتی است که دانشجوی کمی دارند و در مجموع مجلس و دولت مصمم هستند با رفع موانع و ارائه راهکارهای اجرایی، عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور برقرار شود.