مدارس باید درآمد پایدار داشته باشند/ یک مهرماه افشای اسامی افرادی که شش مدرسه قم را در اختیار گرفتند

فاطمه سادات محمدی
آستان بهارستان؛ مدیرکل نوسازی مدارس استان قم گفت: خودکفایی مدارس و ایجاد درآمد پایدار برای آنها از مسیر احداث فضای تجاری برای هر مدرسه و یا نصب پنل های خورشیدی تولید برق در کنار موضوع مولدسازی فضاهای آموزشی، یک ضرورت انکارناپذیر است.
احمدرضا اجتهادی امروز در نشست رسانه ای اداره کل نوسازی مدارس استان قم در محل هنرستان امیرالمؤمنین علیه السلام در منطقه پردیسان قم که به زودی افتتاح خواهد شد، با گرامیداشت هفته دولت و اهدای درود و سلام به روح شهدای دولت بویژه شهیدان رجایی، باهنر و آیت الله رئیسی، اظهارکرد: خوشبختانه دولت چهاردهم و بهویژه شخص رئیس محترم جمهور با ایجاد و پیگیری نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم، در عمل نشان داده اند که در موضوع مدرسه سازی سرآمد هستند.
وی اضافه کرد: نهضت ملی مدرسه سازی از آذرماه سال ۱۴۰۳ آغاز شد و تاکنون بیش از ۴۰ جلسه حضوری و مجازی با پیگیری شخص رئیس محترم جمهور و در سطوح مختلف ملی در این باره تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در این نهضت ملی، ساخت و تحویل هفت هزار و ۳۰۰ مدرسه در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته که سهم استان قم از این تعداد، ۹۰ پروژه با ظرفیت ۹۵۰ کلاس درس و با زیربنای ۲۰۸ هزار مترمربع است.
نیمی از فضاهای آموزشی کشور توسط خیرین ایجاد شده است
اجتهادی با تقدیر ویژه از همه خیرین مدرسه ساز خاطر نشان کرد: با همه تلاش هایی که در سازمان نوسازی مدارس کشور و ادارات کل این سازمان در همه استان ها شده، اما باید اذعان کرد که بیش از نیمی از فضاهای آموزشی در کل کشور به همت خیرین والامقام احداث شده که از این جهت باید دست آنان را بوسید.
۴۰۰ کلاس درس در استان قم در مرحله طراحی و کلنگزنی
وی همچنین آماری از پروژه های آموزشی و تربیتی در دست افتتاح در استان قم ارائه کرد و گفت: ۴۰۰ کلاس درس نیز در استان در مرحله طراحی و کلنگزنی قرار دارد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم همچنین گریزی به طرح شهید عجمیان زد و عنوان کرد: خوشبختانه در کنار عرصه مدرسهسازی و با کمک مردم و گروه های جهادی، طرح هایی مانند طرح شهید عجمیان با هدف بهسازی و شاداب سازی مدارس در دست اقدام است که باید از همه دست اندرکاران این طرح ها تقدیر و تشکر کرد.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح ۲۵۰ مدرسه نوسازی و رنگ آمیزی شده است، گفت: سال گذشته دو هزار تعمیر صندلی انجام شد. همچنین اصلاح سیستم گرمایشی سرمایشی و تعمیر سرویس بهداشتی مدارس استان درحال انجام است.
اصحاب رسانه استان قم موضوعات اولویت دار را مطالبه کنند
وی سپس به ضرورت مطالبه گری خبرنگاران و اصحاب رسانه درباره موضوعات اولویت دار پرداخت و تصریح کرد: یکی از اولویت های نظام آموزشی، ایجاد درآمد پایدار برای مدارس است تا مدیران و کادر مدارس بتوانند با فراغ بال، به مسائل آموزشی و تربیتی مدرسه خود بپردازند.
کمتر از پنج درصد فضای تجاری مدارس به بهره برداری رسیده است
اجتهادی خبر داد: دو هزار متر مربع فضای تجاری توسط خیرین استان قم ایجاد شده اما کمتر از پنج درصد آن به بهره برداری رسید که این کوتاهی توجیه ندارد.
وی ادامه داد: هیج استانی چنین امکانی ندارد اما در قم برای اجرای این طرح مجوز از محل ماده پنج استان اخذ شده و هر مدرسه می تواند ۱۰۰ متر فضای تجاری بدون نیاز به پارکپینگ ایجاد کند و با درآمد حاصل از آن، چالش های مدرسه را حل و فصل کند.
خودکفایی مدارس و مولّدسازی فضاهای آموزشی مطالبه جدی است
مدیرکل نوسازی مدارس همچنین از اصحاب رسانه استان خواست تا در موضوعات مهم دیگری مانند مولدسازی فضاهای آموزشی و همچنین نگهداری فضاهای آموزشی تحویل شده به آموزش و پرورش، مطالبه داشته باشند.
وی تصریح کرد: مدارس باید دارای درآمد اقتصادی باشد زیرا بدون تامین اقتصادی مدرسه، مدیر نمی تواند موفق عمل نماید اما متاسفانه سرعت حرکت برای رسیدن یه این هدف مهم، بسیار پایین است.
اجتهادی گفت: نصب سامانههای خورشیدی تولید درآمد دارد هم بخشی از برق شهر را تأمین می کند و هم درآمدزایی برای مدرسه دارد
وی در پایان تاکید کرد: راه نجات آموزش و پرورش مولدسازی فضای آموزشی است زیرا با درآمدهای دولتی به نقطه مطلوب نمی رسیم.
تحول در آموزش و پرورش با مدیران ضعیف و بی حال ایجاد نمی شود
همچنین در این نشست، عضو جدید هیئت مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در سخنانی، اصحاب رسانه را همیاران خیرین مدرسه ساز دانست و با خطاب قرار دادن آن ها گفت: شما هستید که انتظارات مردم را به گوش مسئولان می رسانید و مطالبه گری می کنید.
ابوالفضل هندویان افزود: نتایج و برکات همه این تلاش ها و کوشش ها در عرصه مقدس مدرسه سازی به فرزندان خود ما به عنوان آینده سازان این کشور بر می گردد.
وی با اشاره به ضرورت تغییر ساختار در آموزش و پرورش اذعان کرد: ساختار آموزشوپرورش نیازمند درمان است که امیدواریم مسئولان امر، توجه لازم را به این مهم داشته باشند.
مدرسه فرسوده زنگارکی را به مجمع خیرین مدرسه ساز تحویل دهند، مدرسه نو تحویل می گیرند
وی تصریح کرد: تحول در آموزش و پرورش با مدیران ضعیف و بی حال ایجاد نمی شود، باید مدیران قوی به کار گرفته شوند.
این عضو هیئت مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور بیان کرد: ۴۵ روز است به مدیر ناحیه دو آموزش و پرورش می گوییم مدرسه زنگارکی که فرسوده است را خراب کنید خیر آماده است که مدرسه را از نو بسازد اما کوتاهی شده است. اگر این مدرسه همین روزها به ما واگذار شود تا مهرماه سال آینده مدرسه نو را تحویل خواهیم داد.
یک مهرماه اسامی افرادی که شش مدرسه قم را در اختیار گرفتند افشا میکنم
وی عنوان کرد: قم با تراکم جمعیت در کلاس های درس مواجه است اما ۹ مدرسه دست افراد خاص بودند که با تلاش های ما سه مدرسه به مردم بازگشت و درصورتی که شش مدرسه دیگر تا یک مهرماه جاری در اختیار مردم قرار نگیرد اسامی مدارس و افرادی که آن را غصب کردند را افشا خواهم کرد. پایان پیام/۱۱۰