تقویت مدارس دولتی عدالت آموزشی را بیشتر میکند

آستان بهارستان؛ رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت مدارس دولتی، گفت: اگر مدارس دولتی تقویت نشوند، عدالت آموزشی در کشور تحقق نخواهد یافت.
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نتایج کنکور امسال گفت: تحلیل آمارها نشان میدهد سهم مدارس سمپاد و تیزهوشان در کسب رتبههای برتر بسیار بالا است و این موضوع طبیعی محسوب میشود، چراکه این گروه از دانشآموزان از فیلترها و آزمونهای متعددی عبور کرده و با بهرهمندی از بهترین امکانات و کیفیت آموزشی بالاتر، توانستهاند جایگاه برتری در کنکور کسب کنند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، افزود: در مدارس دولتی نیز شاهد قبولیهای مناسبی در کنکور سراسری بودهایم. بسیاری از رتبههای بالای کنکور با تلاش، ممارست، پشتکار و آموزشهای سختگیرانه توانستهاند موفقیت کسب کنند. مدارس غیردولتی هم میتوانند در افزایش فرصتهای آموزشی نقشآفرین باشند، اما بدون ارتقای کیفیت این مدارس، تحقق عدالت آموزشی ممکن نخواهد بود.
وی با اشاره به ظرفیت بالای کلانشهرهایی چون تبریز، اصفهان و شیراز، ادامه داد: از نظر جغرافیایی، ۲۵ درصد رتبههای برتر کنکور متعلق به تهران و ۱۷ درصد به مشهد است. این تمرکز نشان میدهد برای ایجاد فرصت برابر در سراسر کشور، مجلس باید با سیاستگذاری دقیق و تخصیص عادلانه اعتبارات، امکانات آموزشی را متوازن توزیع کند. ضمن آنکه این شهرها به دلیل جمعیت بالای دانشآموزی، ظرفیت علمی ویژهای دارند که موفقیت فرزندان آنها بیانگر همین توانمندی است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس، تصریح کرد: اگرچه امکانات آموزشی در بسیاری از استانها کم نیست، اما همچنان نیازمند تقویت هستند. حمایت از سرمایههای انسانی در این مناطق برای سلامت نظام آموزشی و تحقق عدالت آموزشی ضروری است.
منادی با تأکید بر سهم قابلتوجه مدارس سمپاد در رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی، خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها تأکید کردهاند، بهترین استعدادها باید تقویت شوند و تربیت نسل آینده نیازمند توجه ویژه مجلس است.
تلاش سیاستگذاران برای تحقق عدالت آموزشی
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان، گفت: دانشآموزان سمپاد که امروز رتبههای برتر کنکور را کسب کردهاند، عصاره ۱۷ میلیون دانشآموز کشور هستند. این موضوع مسئولیتی خطیر را متوجه سیاستگذاران میکند. بدون حمایت جدی از مدارس، معلمان و توسعه فرصتهای آموزشی برای همه، تحقق عدالت آموزشی میسر نخواهد بود. امیدواریم در سالهای آینده شاهد تلاشهای گستردهتر برای بهبود شرایط آموزشی در کشور باشیم.پایان پیام