اخبار مهمانتخاباتگزارش تولیدی

به گزارش آستان بهارستان؛ دور دوم مناظره های انتخاباتی و به حاشیه رفتن ها

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت ۱۷بعد از ظهر ۱۸خرداد پخش شد اما در این مناظره هم به جای ارائه برنامه و پاسخ به سوالات به حاشیه رفتن ها پررنگ بود.

نخستین قرعه به نام آیت الله سید ابراهیم رئیسی افتاد؛ وی در ابتدا گفت که از حق دفاعی که صدا و سیما برایم در نظر گرفته استفاده نمی کنم.

و در مورد تبعیض گفت: تبعیض و فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی، حقوق نجومی و ارزهای ۴۲۰۰ است که من اگر بیایم حقوق مدیران، اشتغال و همه ظرفیت ها را به عدالت نزدیک می کنم.

××××

وی در پاسخ به آقای مهرعلیزاده که برای بار دوم بحث مدرک تحصیلی را مطرح کرد، گفت: مدرک بنده معادل نبوده بلکه مدرک سطح چهار حوزه و مدرک دانشگاهی من جدا هست.

وی در پاسخ به آقای همتی در مورد پاسخگویی در دوران مسئولیت، گفت: من نسبت به سال هایی که مسئولیت داشتم مسئول هستم و حتما باید پاسخگو باشم و آقای همتی هم باید نسبت به دوره ای که در بانک مرکزی بوده و هر روز یک بمب در سفره مردم منفجر شد پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به همتی که گفت شما در جلسه تصویب ارز ۴۲۰۰ بودید، هم بیان کرد: آن زمان، من عضو شورای عالی نبودم و قبل از حضور من ارز۴۲۰۰ تصویب شد و حال سوال این است که چرا درست اجرا و نظارت بر اجرای آن نشد؟

وی با بیان اینکه به جای فرافکنی باید یک اراده قوی مجاهدانه باشد گفت: نظام عادلانه باید اجرا شود و حقوق ها باید عادلانه و نسبت به تورم متناسب سازی شود.

××××

وی گفت: استقلال اقتصادی در کشور نداریم و تصمیمات بر اساس نظر شخص و جناح گرفته می شود

وی بیان کرد: طرحی را در حوزه صیانت از حقوق بانوان طراحی کردیم که ۴۰۰ روز است در دولت مانده

وی با بیان اینکه اجرای قانون ما را به عدالت نزدیک می کند، افزود: عدالت در کشور آسیب دیده و مردم خواستار اجرای عدالت در همه شئون هستند.

××××

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای دیپلماسی اقتصادی و ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در میان کشورهای منطقه و جهان چیست؟ گفت: هر دولتی روی کار آید وظیفه دارد جهت رفع تحریم ها تلاش کند اما نباید اقتصاد شرطی شود؛ کرونا، سیل، زلزله، تحریم و دیگر مسائل نباید روی آن اثر بگذارد.

وی با بیان اینکه ۱۵ کشور همسایه ایران هزار میلیارد واردات دارند که سهم ایران از این بازار تنها دو درصد به ارزش ۲۰ میلیارد دلار است، گفت: باید دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم و ما می توانیم ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی گفت: هر کودکی می داند که زمان مذاکره نباید گفته شود برجام از از آب خوردن برای ما ضروری تر است و یا خزانه کشور خالی است اما در این دولت گفته شد.

××××

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات جوانان گفت: ازدواج، اشتغال و مسکن سه مشکل جوانان است در صورتی که ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی کشور خالی است و فضای مجازی و سه هزار کیلومتر دریا دو ظرفیت مهم است که باید همه ظرفیت ها فعال شود.

××××

وی در پاسخ به آقای همتی که گفت آزادی در ایران نیست گفت: از ابتدای انقلاب کسانی که بیشترین بهره را از آزادی می برند بیشترین اهانت را در این مورد می کردند.

وی افزود: کسی که در مقام کاندیدا اینجا ظاهر شده، بیشترین حرف های ساختارشکنانه و ایجاد سوال و ابهام کرده و بعد هم می گوید آزادی نداریم.

وی ادامه داد: شما مردم را چی حساب کردید؟ مردم شعور و فهم دارند بیایید بدون وقت قبلی با هم به محیط های عمومی برویم ببینم مردم راجع به دولت و من چه می گویند؛ در دوره قبل به من قاضی اهانت شد اما من از هیچ کس شکایت نکردم اما رقیب من که ادعای آزادی دارند ۲۰۰ شکایت از دانشجو، رسانه ها، نماینده مجلس شورای اسلامی کرد.

وی تاکید کرد: باید حق همه مردم با هر گویش و اقلیم و جایگاهی تضمین شود.

وی با بیان اینکه شما وعده می دهید ما اجرا کردیم، افزود: ۳۵ سامانه فعال شده و تا آخر سال ۴۰ سامانه فعال می شود و ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان در این مدت به مرخصی رفتند که این اقدام باعث افتخار و در دنیا بی سابقه است.

وی خطاب به آقایان همتی و مهرعلیزاده در مورد گشت ارشاد گفت: گشت ارشاد برای مدیران خواهیم داشت زیرا اگر دولتمردان خوب عمل کنند مردم هم خوب عمل می کنند.

××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

دومین قرعه به نام محسن رضایی درآمد وی به جای پاسخ به این سوال که «محوری ترین طرح بند گام دوم انقلاب امیدآفرینی بین جوانان است» در این خصوص چه برنامه ای دارید؟ گفت: مشکلات با وعده و شعبده بازی و حرف های مفت درمان نمی شود و امید گفتنی نیست و دولت ما، امید را به سفره شما برمی گرداند.

وی باز هم تاکید کرد که من تا پایان هستم و با همه رقابت خواهم کرد و پوششی نیستم.

وی افزود: من مانند کسانی نیستم که بدون توجیه کردن مردم بنزین را گران کردند ما با دولت های خواب آلود خداحافظی می کنیم و بعد از هر سختی آسانی است ما لبخند را به صورت و برکت را به سفره تان و پول را به جیبتان برمی گردانیم.

×××××

رضایی در وقتی که برای نقد در اختیارش گذاشتند جهت اعلام برنامه اش استفاده کرد و گفت: عدالت و محرومیت زدایی جراحی های بزرگ می خواهد ما یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسکن ارزان، حقوق به بانوان خانوار، ایجاد کسب و کارهای خانگی، پرداخت سهام صندوق نفت به صورت ملی را در دستور کار داریم و امیدوارم یک فقیر بعد از این در ایران پیدا نشود.

وی در مورد منابع پرداخت این طرح ها گفت: ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولت در جامعه رفته اما به دلیل رانت کثیف و مافیایی کشور اکثر آن ها دست افرادی افتاده که صاحب حق نبودند ما می توانیم ۱۰ میلیارد دلار را به دولت و بقیه را صرف این طر حها کنیم.

×××××

وی گفت: مردم ما هم اکنون در سخت ترین دوران اقتصادی پس ازانقلاب هستند که حتی در زمان جنگ هم به این شکل نبوده؛ ما می توانیم را هم به حاشیه بردند اما سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.

این نامزد تاکید کرد: پرداخت این یارانه شدنی است؛ این یارانه پولی که در کشور حیف و میل می شود بسیاری از خلل و فرج را پر خواهد کرد و یک مدیریت جهادی مسائل را حل می کند.

وی گفت: از آقای علی عسگری می خواهم برای سومین مناظره تغییری ایجاد کند.

وی برای چهارمین بار در این دو مناظره گفت: من از همه اقوام ایرانی و اهل تسنن در دولتم استفاده می کنم.

×××××

وی که در ادامه به جای پاسخ به این سوال که سوال توسعه صنعتی و الزامات زیست محیطی را چگونه با هم اجرا می کنید، از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد که چرا اشتباه لفظی مرا یاساشین آذربایجان را تیتر کرده (که البته این مرکز بالافاصله عذرخواهی کرد) و گفت که به اذعان مرکز پژوهش ها ۴۹ میلیارد دلار سالانه یارانه انرژی را برآورد کردند و سلطان دلار و سکه داریم که از این محل می توان یارانه را پرداخت و ۴۰ درصد یارانه های پنهان هست که حقشان نیست و باید به جیب ملت برگردانیم.

وی در چند لحظه باقی مانده گفت که رابطه زیست محیطی و توسعه صنعتی تاکنون در کشور لحاظ نشده و به همین دلیل با کاهش ذخایر آب های زیرزمینی و گرد و غبار مواجه شدیم.

×××××

وی در مورد سوال اهمیت آموزش و پرورش گفت: باید روی تعلیم و تربیت کار شود زیرا تا تربیت نشویم نمی توان از عناصر ضعیف انتظارات بالا داشت لذا مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش خواهیم کرد.

وی افزود: اینترنت ارزان برای خانم های سرپرست خانوار جهت اشتغال در فضای مجازی، رفع محدودیت بانوان ورزشکار و مسکن ارزان برای معلمان را دنبال می کنیم.

×××××

وی در خصوص اقدام و تحول هم گفت: اقدام یعنی شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی جراحی های بزرگ باید انجام داد؛ من از ۱۷ سالگی در مسیر مستقیم حرکت کردم و اعتماد بین من و نظام وجود دارد لذا می توانم اصلاحات اساسی ایجاد کنم که این کار را از دولت شروع می کنم.

وی با بیان اینکه نهادهای وابسته به رهبری همه در خدمت دولت هستند، گفت: ستاد اجرایی امام و قرارگاه خاتم و… و فعال کردن مجلس وبرپایی جلسات سران قوا از اقدامات مهمی است که باید اجرا شود.

وی گفت: با درخواست از رهبر شورای انقلاب فرهنگی را منحل کنم تا از این حالت خارج شود و مساله را اساسی حل کنیم.

××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

سعید جلیلی به عنوان نفر سوم در پاسخ به این سوال که درخصوص تقویت اعتماد مردم چه برنامه ای دارید؟ گفت: کشور با نمایش اداره نمی شود؛ اگر نمایش جای کار واقعی را بگیرد، اعتماد از دست می رود و کار پیش نمی رود.

وی افزود: اگر کارهای ریشه ای را کنار بگذاریم و به کارهای نمایشی بپردازیم و اگر نتیجه کار مسئولان در زندگی مردم دیده نشود و کارها را معطل کنیم و افراد چندشغلی داشته باشیم کارها درست نمی شود.

××××

وی باز هم تاکید کرد: کار نمایشی و تعارفات باعث شده کشور پیش نرود.

وی با انتقاد از نوع مناظره های صدا و سیما گفت: این نوع پاسخگویی نامزدها در انتخاب صحیح به مردم کمک نمی کند زیرا ۲۷ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل دادند اما در این خصوص تاکنون یک نفر از من یک سوال نکرده است.

وی افزود: بانوان ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل داده اند و یک یک میلیون کارمند داریم اما در این موارد سوالی از ما نشده؛ باید بدانید اولویت ها چیست و بحث شود نمی خواهیم که تست هوش بگیریم بلکه باید همه نامزدها باید در یک موضوع نظر بدهند و مردم به کسی که بهتر نظر می دهد رای دهند.

×××××××

وی گفت: کار واقعی برنامه و کار جدی می خواهد اما توجه نمی شود که طلاق نسبت به ازدواج افزایش یافته است.

××××××

جلیلی در پاسخ به این سوال که برنامه پایدار شما در حوزه سلامت چیست؟ گفت: سلامت موضوعی فرابخشی است و باید در موقع خودش متوجه شوی که طرح ناکارآمد است ما در بحث طرح تحول سلامت زمان و هزینه را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید محور باشد اما سایر وزارتخانه ها مانند اقتصاد، جهادکشاورزی و صنعت هم در آن نقش دارند

سالی ۱۰۰ هزار مجروح جاده ای داریم که به طور غیرمستقیم به وزارت بهداشت مرتبط است و اگر مساله را درست نفهمیم هشت سال کشور به سمتی می رود و بعد مشخص می شود مسیر غلط بوده است.

××××××

روابط بین کشورها فرصت ایجاد می کند تعامل و اشتراک و

وی در مورد روابط با سایر کشورها نیز گفت: تعامل و شناخت نقاط اشتراک ما با کشورهای دیگر باید بررسی شود و با آنان ارتباط داشت و از همه فرصت ها استفاده کرد.

وی گفت: بیش از ۲۰۰ کشور در دنیا است اما ما معطل سه کشور شدیم باید بخصوص تعامل با کشورهای مسلمان و همسایه را بیشتر کنیم.

وی در پاسخ به همتی که گفت شما می خواهید کاخ سفید را حسینیه کنید، بیان کرد:  لولوهای الکی درست نکنید ما نیاز به این کار نداریم امروز خودشان در برابر اسلام به زمین افتادند و ساخت حسینه در کاخ سفید حرف های الکی است.

وی ادامه داد ایران فرصت های بزرگ دارد و تنها هندوستان ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد که می تواند ۱۶ میلیارد آن از ایران باشد.

××××××

وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه در «زمان» سخاوتمندانه اسراف می شود، گفت: هشت سال گذشت دراین مدت توقف و کندی بود و لذا جهش باید اتفاق بیفتد که این امر ممکن است و ما می توانیم.

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

محسن مهرعلیزاده به عنوان نفر چهارم در مورد برای صیانت از منافع ملی در برجام چه روشی پیش می گیرید؟ گفت: مواضع ایران درست است و باید با قدرت درمذاکرات حاضر شویم که به حقوق برجام برگردیم و همه باید همکاری کنند که مذاکرات به نتیجه برسد.

وی برای پاسخ به سوال به همین قدر بسنده کرد و گفت: آقای رئیسی گفتند بداخلاقی هایی شده باید دید ایشان اخلاق و بداخلاقی را چگونه تعریف می کنند؛ شش کلاس درس خواندند و صدا و سیما به جای میلی عشقی شده و چرا فیلترینگ داریم و چرا اجازه می دهند پیامک هایی به دخترخانم ها داده شود؟

××××××

وی در خصوص کاهش فاصله طبقاتی هم گفت: رتبه بندی معلمان باید انجام شود زیرا ظلم فاحشی به معلمان و کولبران و سوخت بران شده است.

وی ادامه داد: هفت میلیون سرپرست خانوار مرد و زن در کشور درآمد ثابت ندارند باید صندوق درآمد پایدار ایجاد شود نصف حقوق یک کارگر باید به آنان پرداخت شود و باید صندوق بیمه تکمیلی رایگان تشکیل شود و هنرمندان و پرستاران که از کرونا آسیب دیدند باید غنی شوند.

××××××

وی در مورد حمایت از معلولان نیز گفت: باید برای معلولان مناسب سازی شود تا احساس معلولیت نکنند

وی در مورد ازدواج جوانان هم گفت: ۱۰ میلیون نفر در سن ازدواج داریم که بلاتکلیف هستند و وضعیت آینده آنان مشخص نیست.

وی با بیان اینکه باید سبک زندگی جوانان را بپذیریم گفت: نباید به خانمی که مویش بیرون است پیامک وحشت داد؛ آقای رئیسی قاضی القضات هستند ایجاد وحشت می کنند.

وی گفت مانع از آب بازی جوانان می شوند و اینگونه می شود که نیروهای ارزشمند مهاجرت می کنند.

وی در خصوص کرونا گفت: دولت و وزیر بهداشت کوتاهی کردند.

وی ببا بیان اینکه قیمت واکسن کرونا یک تا ۱۰ دلار است، افزود: اگر وزارت بهداشت از مافیا بازی دست برمی داشت همه مردم با ۲۰۰ هزار تومان واکسن زده بودند؛ نمی شود با شعر و شاعری قضیه را حل کرد و با قسم حضرت عباس مردم در خانه نمی مانند و مشکلات حل نمی شود و در دولت من در مدت سه ماه همه مردم واکسینیه می شوند.

××××××

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای کاربردی شدن منافع هسته ای در زندگی مردم چیست؟ گفت: با ایجاد انیستیتوها این کار انجام می شود وبه جوان ها میدان دهیم آنان را فراری نمی کنیم.

وی در ادامه گفت: در هر استان سه نفر از خانم ها انتخاب می کنم و در کابینه هم از آنان استفاده می کنم اگر هم مجلس موافقت نکرد به عنوان معاون از آنان استفاده می کنم و سن دولت من هم ۴۵ سال است.

(وی در دو مناظره در مجموع ۹ بار گفت که از زنان استفاده می کنم.)

××××××

وی در مورد شبکه ملی اطلاعات گفت: آقای رئیسی بگویند که چرا در خصوص فیلترینگ سختگیری می کنیم؟ یک میلیون نفر در کشور معیشتشان مجازی است.

وی خطاب به زاکانی گفت: سیاه نمایی نکنیم در دولت سید محمد خاتمی عدالت اقتصادی شهره عام و خاص بود و مسکن مهر و یارانه در دوره احمدی نژاد با وجود کاستی ها طرح خوبی بود.

وی گفت: اصل ۱۵ قانون اساسی باید رعایت شود.

××××××

وی در پایان خطاب به مردم گفت: می دانم از وعده ها، تبعیض ها، سختی ها، فساد، رانت، توهین و تحقیرها خسته شده اید و نهال امید در دل هایتان خشکیده است و می گویید این ها هم مانند قبلی ها هستند و وعده می دهند و اگر هم خوب باشند چقدر می گذارند این ها کارشان را انجام دهند اما بدانید اگر رای شما اثر نداشت چرا گزینه های ریاست جمهوری را محدود و خاص کردند و چرا مه و خورشید و فلک را بسیج کردند که یک نفر خاص را بیاورد.

وی ادامه داد: این ها همه اهرم های کاهش را بکار می بندند و از تصمیم و رای هوشمند شما نگرانند؛ ندیدید چگونه با ما سخن می گویند به جای راهکار می گویند کاندیداها ممنوع الخروج می شوند؛ مردم را رعیت و خودشان را حاکم و مردم را متهم و خودشان را قاضی می دانند و صدا و سیما سوالات جزئی مطرح کردند.

وی گفت: من سامانه های شفافیت قابل دسترس، تقویت رسانه ها، مقابله با انواع فیلترینگ، ارتباط مداوم با رسانه ها و بکارگیری نیروها بدون در نظر گرفتن جنسیت و قومیت را در دستور کار دارم.

وی در پایان گفت: بیایید دست در دست بگذاریم نگذاریم یک نامزد خاص بیاید.

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

عبدالناصر همتی به عنوان نامزد بعدی پیش از پاسخ به سوال مبنی بر اینکه برنامه شما جهت مناسب سازی آموزشی چیست؟ گفت: شیوه مناظره صدا و سیما مانند مسابقات هفتگی شده باید سوال های مهمتر بیان شود (وی نگفت که چرا به همان سوال ها هم پاسخ داده نمی شد)

وی در ادامه گفت: انحصار عامل فساد است در این انتخابات هم به این شکل است و دری دارد بسته می شود انتخاب بد می تواند درها را ببندد و من باز هم تکرار می کنم که صدای بی صداها و قدرت بی قدرتان و حامی آسیب پذیرها هستم.

وی بیان کرد: مدرسه های دولتی باید حمایت شوند و والدین باید هزینه بدهند.

×××××

وی خطاب به آقای جلیلی گفت: می گویید جوانان بیکار و کاهش اشتغال و وضعیت اقتصادی نامناسب است چرا (اف ای تی اف) را دو سال در تشخیص مصلحت زندانی کردید.

همتی خطاب به آیت الله رئیسی گفت: ارز ۴۲۰۰ و تسهیلات بانکی را بد می دانید اما شما دو سال است که عضو هستید من مخالف ارز ۴۲۰۰ بودم شما آن زمان محکم می ایستادید و اجازه نمی دادید انجام شود.(آقای رئیسی در پاسخ گفت آن زمان من نبودم…)

وی گفت: من را مجبور کردند پنج و نیم میلیار را تبدیل به دلار کنم و نقدینگی ایجاد کنم و امروز زاکانی این موضوع را به سر من می زند.

وی گفت: به ترامپ نامه بنویسید که بلایی که تو سر مردم درآوردی به من نسبت می دهند و زاکانی اینجا را به پلیس خوب و بد تبدیل کرده است.

وی گفت: آیت الله رئیسی ۴۰ سال در قوه قضا بود و من دو سال در دولت بودم ایشان اولاتر هست که پاسخگو باشد.

این نامزد ریاست جمهوری خطاب به محسن رضایی گفت: کل درآمد نفتی و ارزی پنج میلیارد دلار بوده شما ۱۳۷ میلیارد دلار را از کجا آوردید؟

وی گفت: رشد اقتصادی ما ظرف ۲۰ سال چهار و نیم بود اما بعد از تحریم ها رشد ما منفی شده است.

×××××

وی در ادامه گفت: اقوام و مذاهب تهدید نیستند و من د رانتخاب افراد بر اساس تخصص و سه برابر آنچه هست گزینش می کنم.

همتی اظهارداشت: مخالف بازداشت معتادان هستم؛ باید آنان را توانمند کرد زیرا اعتیاد ناشی از بیکاری و سیاست های غلط بوده است.

همتی گفت: باید به معلولان توجه جدی کرد؛ این وضعیت باعث شرمندگی است که معلول و جانباز نمی توانند در معابر عمومی بروند.

وی گفت در دولت من محیط زیست حق وتو در پروژه ها خواهد داشت.

×××××

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما جهت رفع آسیب های اجتماعی چیست؟ گفت: آسیب های اجتماعی ناشی از ساختار غلط و گروه های ذی نفع و رانت خوار است که بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه چنبره زده اند؛ تا مشت این ها را باز نکنیم این مشکلات قابل حل نیست آنان ارتباط گسترده و زنجیره ای دارند.

وی گفت: این افراد دنیا را نمی شناسند و با حمله به سفارت عربستان ارزش پول را کاهش دادند و کشور را به این روز انداختند که تحریم باعث مشکل و نقدینگی شده و ۷۵ میلیارد دلار از درآمد نفتی در دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

همتی ادامه داد: از تحریم سود می برند سالی ۲۰ درصد هزینه معاملاتی ما را بالا می برند و ما سالی ۱۶ میلیارد دلار را داریم از دست می دهیم و می گوییم چرا اشتغال و رفاه نیست؟؛ من آمدم روند را در کشور عوض کنم.

××××××

وی در پاسخ به سوال ارزش گذاری برای خانواده گفت: گسستگی فرهنگی در حال ایحاد است و باید در خانواده گفت وگو باشد در جامعه هم همین مشکل را داریم.

وی خطاب به چهار تن از نامزدها گفت: شما پنج نفر یک تفکر دارید چه آزادی اجتماعی گذاشتید؟ چه رفاهی ساختید؟ برای زنان محدودیت ایجاد کردید جوانان ها دارند مهاجرت می کنند؛ من فرمانده خنثی سازی اقتصادی بودم.

باید پیامک های حجاب را که به دختران استرس وارد می کند را ممنوع کنید و گشت ارشاد را باید ممنوع کنید.

وی افزود: من حداقل پنج زن درکابینه ام خواهم داشت و تبعیض جنسیتی در کار و درآمد را لغو می کنم.

××××××

همتی در زمان پایانی خود گفت: چه حقی داریم برای جامعه تصمیم بگیرم که چگونه راه بروند؟ ۶۰درصد جوانان گفتند رای نمی دهیم ما تعامل می کنیم شما رپ را ممنوع می کنید نوجوانان ما سمت پاپ کره ای رفتند؛ خواننده هایی مانند کلهر، سمایی و شجریان را نادیده می گیرید اما زمان انتخابات موسیقی می گذاریم و با هنرپیشه و خواننده عکس می گیرید؛ شفاف سازی کنید و جلوی فساد را بگیرید

وی خطاب به مردم گفت: در صحنه بیایید و به ۱۰ نفر زنگ بزنید؛ اجازه ندهیم این ها که متلک و طعنه می زنند رای بیاورند؛ فرصت را از دست ندهید باید سریع به قطار توسعه برسیم.

××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی به عنوان نفر ششم گفت: ۳۸ دستگاه فعال فرهنگی داریم در صورتی که باید طراحی جدید برای دولت کنیم تصمیم گیری واحد و پاسخگو مشخص باشد

××××××

وی گفت: جوانی و عمر ما دارد می گذرد و مهاجرت در این دولت چند برابر شده و جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله خسته از کنکور و سربازی بیکاری و درآمد کم هستند و مسکن خواب و خیال و ازدواج حسرت شده است دولت ما(دولت سلام) کنکور را حذف و سربازی را به سربازی حرفه ای تبدیل می کند و صندوق اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای هر زوج را ایجاد می کنیم.

(وی در این فرصت نقد، هیچ نقدی نکرد)

××××××

وی در مورد نحوه مناظره ها گفت: با این مناظره ها تفاوت کاندیداها مشخص نمی شود و آورده هایشان و تفاوت رویکردهایشان دیده نمی شود.

قاضی زاده هاشمی در مورد معلولان گفت: معلولان شهروندان درجه هستند و۱۰ درصد جامعه ما به نحوی معلولیت دارند و نیاز به دریافت صدقه ندارند باید ابزار زندگی معمولی و محیطی برایشان فراهم شود که در مورد مناسب سازی و غربالگری و ازدواج و طلاق مجلس قانون خوبی تصویب کرده است.

وی در مورد کرونا هم گفت: آمار فوت بالای کرونایی ها در کشور ما غیرقابل توجیه است و صدا و سیما کشورهایی که آمار بالای فوتی های کرونایی دارند را هر بار اعلام می کند اما نمی گوید که کره جنوبی فقط ۹۷۴ فوتی و ویتنام تعداد کم و چین با چهار هزار کمترین فوتی را داشته اند.

وی گفت: یک نفر قصد وارد کردن ۱۸ میلیون دوز واکسن را به کشور داشته اما دولت همراهی نکرده در صورتی که با این اقدام کاهش بیش از ۸۰ درصدی فوتی را داشتیم.

×××××

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش چیست؟ و فرصت ها  و عقب ماندگی های آن چیست؟ گفت: هر کشوری با آموزش آن شناخته می شود تحولات بنیادین می خواهد وهدایت تحصیلی باید باشد.

وی افزود: هزینه تحصیل در مناطق بالای تهران ۱۶ برابر سایر شهرها هست و ۱۹ مدل مدرسه داریم با یان روش آینده را به پولدارها می فروشیم که باید اصلاح شود و مساله حرفه آموزی هم باید دنبال شود.

وی در پاسخ به آقای همتی گفت: شوآف و پرداختن به حواشی این سری دیگر اثر ندارد و مورد خطاب قرار دادند همه نامزدها باید دلیل داشته باشد و کار صحیحی نیست.

(در مورد فرصت ها و عقب ماندگی ها در این سند مطلبی را بیان نکرد)

×××××

وی خطراب به نامزدها تاکید کرد: برای جلب توجه هر حرفی را نباید بزنیم نزدیک انتخابات یاد آزادی زنان، مستضعفین و کوله بران می افتیم و از اقوام و مذاهب و اهل سنت می گوییم در صورتی که مردم یادشان هست قبلی ها هم این حرف ها را زدند و مزرهای ما بالاترین نرخ بیکاری را دارند در حالی که همه ما سر کار بودیم.

وی گفت: رئیس ستاد من خانمی با سه فرزند است اما زنان هم از ما شایسته سالاری می خواهند.

وی بیان کرد: فرهنگ کشور مسئول ندارد اقتصاد هم مسئول ندارد رئیس جمهور هم در شورای عالی حق وتو ندارد و مجری است.

×××××

قاضی زاده هاشمی در مورد سیاست خارجی و اقتصاد کشور هم گفت: وزیر خارجه باید تاجر موفق بین المللی باشد زیرا ما اقتصاد درون گرا و برون گرا را همزمان می خواهیم.

وی افزود: ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که حیاط خلوت دولت شدند و بسیاری از آن ها خصولتی و پنهان هستند که دیوان محاسبات هم نمی تواند آن ها را کنترل کند.

وی تصریح کرد: جوانان که از دعوای راست و چپ خسته اند و حس می کنند پشت در بسته هستند باید به همه قومیت ها باید توجه شود و باید سفره انقلاب را بتکانیم.

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

علیرضا زاکانی هم در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای رشد جمعیت دارید؟ گفت: جمعیت به نقطه بحرانی رسیده که تمهید خاص می خواهد؛ نرخ رشد هشت درصد و نرخ باروری از ۹/۶ دهم به ۷/۱ دهم رسیده و باید آن را به بالای دو برسانیم

وی اظهارداشت: ما چهار خط تلاش، تعلیم و تربیت، رشد جمعیت، احیای تندرستی و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: سه و نیم میلیون زوج نابارور و ۸۰ مرکز باوری در کشور داریم که بری درمان در نوبت های طولانی هستند و هزینه های گزاف را باید بپردازند اولین اقدام من این است که آنان را بیمه می کنم

زاکانی گفت: سال ۸۴ پیمایش انجام شد که طبق آن ۷۰ درصد مردم قائل به داشتن دو فرزند بودند اما در سال ۹۸ ، ۶۰ درصد مردم سه فرزند را مطلوب می دانستند اما به دلیل وضعیت اقتصادی که آقای روحانی بوجود آورد از عواقب آن می ترسیدند.

وی افزود: پوشک بچه ماهی یک میلیون برای والدین هزینه دارد و بلایی به سر مردم آوردند که ۲۸ درصد حقوق مردم شهرستان ها و ۵۸ درصد حقوق تهرانی ها برای خانه ۵۷ متری هزینه می شود؛ این دولت امیدی نگذاشته که کسی فرزنددار شود لذا باید شرایط ازدواج را تسهیل می کنم.

×××××

وی گفت: برخی می گویند صدای کوله بران هستند در صورتی که ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه داریم که ۹۵ درصد آن از مبادی رسمی وارد کشور می شود و همت نکردند تا از آن جلوگیری کنند و اشتغال ایجاد کنند تا کوله بران زندگی عزتمند داشته باشند.

وی ادامه داد: آقایان از آزادی صحبت می کنند در صورتی که آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست و رزمندگان برای یک عده خاص به میدان نرفتند که امروز آقایان طبقه بندی دارند.

وی افزود: امروز فقر و غنا، بی عدالتی در برابر تبعیض و آزادی خواهی در برابر استبداد و بیگانه پرستی در مقابل مردم دوستی است آقایان بگویند کدام سمت می ایستند؟ چگونه با جان و مال و آبروی مردم بازی می کنند؛ اینجا نیاز به مظلوم نمایی ندارد بلکه  نیاز به کارنامه و برنامه دارد.

وی ادامه داد: آقایان (همتی و مهرعلیزاده) شیوه دوره قبل را اجرا می کنند؛ از یک سوراخ نباید دو بار نیش خورد؛ بخش عمده مشکلات اقتصادی کشور مانند دلار، ارز و نقدینگی به بانک مرکزی برمی گردد و کی بود کی بود من نبودم درست نیست.

وی خطاب به آقای رضایی گفت: روی منابع تجدید نظر کنید این عدد و رقم ها برای پرداخت یارانه و طرح های دیگر عجیب است؛ ۱۳۷ میلیارد را چگونه می خواهید احصا کنید؟

×××××

وی با بیان اینکه انسداد در کشور وجود ندارد، افزود: مشکل کشور رویکرد، زیاده خواهی ها و باندبازی هاست

زاکانی گفت: من برای بیان برنامه ها و راهکارها  آماده مناظره دقیق با همه نامزدها هستم تا دو به دو مناظره کنیم و عیارها مشخص شود زیرا بسته برنامه های رئیس جمهور باید جامع باشد و کشور را نمی توان کاریکاتوری اداره کرد.

وی گفت: در حوزه سلامت بیمار نباید به غیر از درد بیماری درد دیگری داشته باشد.

وی در حوزه معیشت هم بیان کرد: در سال اول دولت خود ریشه فقر مطلق را می توان برکند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در حوزه آزادی هم گفت: آزادی مدنی، شفافیت و رسیدگی به مطالبات و اعتراضات مردم را پیگیر خواهم شد و اصل هشت و ۲۷ و ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی را می توان اجرا کرد.

وی گفت: ۱۷۷هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش مراکز حمایتی هستند که باید برای آن تدبیری اندیشید.

×××××

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای کاهش تبعیض و در توزیع منابع عمومی چیست؟ اظهارداشت: بیش از سه دهه است که عده ای بر اقتصاد مملکت خیمه زدند و تمام سرمایه های کشور را به سمتی بردند که خودشان امروز از کاخ نشینان هستند و مردم را درکوخ نشینی نگه داشتند.

وی ادامه داد: اول انقلاب دنبال شد که یک موی کوخ نشین به کاخ نشین می ارزد اما مسئولان ما دچار اشرافگرایی شدند لذا اولین کار دولت من این است که موضع دولت را از اشرافی گری به سمت نوکری مردم ببرم؛ در خصوص توزیع عادلانه ثروت معادله را به نحوی تغییر می دهم که مفسدین راه تنفس نداشته باشند.

وی گفت: در زمان آقای همتی در پایان وقت اداری در شب عید نوروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به یکی از بانک های خصوصی انتقال یافت که این امر خلاف است؛ وی خطاب به آقای همتی گفت: شما حوزه خودت را نظارت نکردی مدعی سایر حوزه ها هستید؟

وی تاکید کرد: من با قوی ترین و گردن کلفت ترین ها مبارزه اساسی خواهم کرد؛ دشمن ما فقر، فساد و تبعیض است دو دهه است که من با دست خالی با مسئولان ارشد درگیر شدم؛ در دولت بنده ریشه فساد خشک خواهد شد.

وی خطاب به آقای رضایی هم گفت مراکز معتبر میزان یارانه را ۸۶ میلیارد دلار اعلام کرده اند.

×××××

زاکانی در پاسخ به این سوال که در مورد توسعه سبک زندگی شهری که سبب افزایش چاقی شده و افزایش ورزش همگانی و قهرمانی و توزیع عادلانه مراکز ورزشی چه برنامه ای دارید؟ گفت: ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی کنند؛ یک میلیون نفر در خصوص کشتی فعالیت می کردند که به ۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده و این یک فاجعه بزرگ است.

وی ادامه داد: دولت روحانی حوصله و فرصتی برای فراغت و ورزش نگذاشته است.

وی گفت: طبق آمار مراکز سلامت اگر سه دلار خرج ورزش کنیم ۱۶ دلار صرفه جویی می شود اما مردم درگیر اولویت های خود هستند؛ در این حوزه امکان جهش وجود دارد.

وی خطاب به همتی با بیان اینکه شما از کدام زنان و جوانان صحبت می کنید؟ افزود: ما را کاندیدای پوششی می خوانی اگر ما پوششی هستیم تو کاندیدای روکشی هستی و آمدی تا روی اقدامات هشت سال دولت روحانی را روکش کنی.

وی ادامه داد: جرات مناظره با ما را نداری، به کسانی که یادتان می دهند حرف بزنید بگویید نمی خواهد مشت کسی را باز کنید ما مشت آنان را باز خواهیم کرد.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: ما به بانوان، جوانان، سالمندان و به حوزه های پهلوانی، قهرمانی و همگانی می اندیشیم اما مسببان وضع موجود مدعی هستند و مظلوم نمایی می کنند.

×××××

وی در خصوص جوان نیز اظهارداشت: من درد جوانان نخبه را می دانم؛ جوانان از فاسد، تبعیض و تحقیر خسته اند؛ ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را به سه برادر می دهند در حالی که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دریافتی کل بانشستگان و… است

وی در پاسخ به آقایان همتی و مهرعلیزاده در خصوص پیامک حجاب و وارد کردن استرس به دختران گفت: جوانان برای ازدواج و مسکن دچار استرس شده اند شما صحبت از تهدید دختران و پسران می کنید در حالی که ما به جنگ حریم خصوصی می رویم؛ کسی نباید وارد حریم خصوصی دیگران شود امام سال ۶۱ این دستور را ابلاغ کردند اما ما حریم عمومی را هم پاس خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: مردم از دروغ بدشان می آید؛ تورم ۴۹ و ۵۲ درصدی را همتی ساماندهی کرد وی در هفتم خرداد گفت ۲۲ درصد تورم خواهیم داشت اما امروز ۵۲ درصد تورم داریم.

زاکانی گفت:۱۴میلیون تحصیل کرده دانشگاهی داریم که دولت باید برایشان شرایط را فراهم کند.

وی گفت شما صحبت از نشاط می کنید اما این امر زمانی محقق می شود که جیب پدر پر باشد؛ جیب خالی و صورت قرمز نصیب پدران شده است.

وی خطاب به دو نامزد اصلاح طلب گفت: سخن از پیامک حجاب می گویید در حالی که بدترین پیامک اعلام اقساط بانکی و معوقه ها و موجودی شما کافی نیست هست.

وی گفت: ۲۶ جاسوس در دولت آقای روحانی شناسایی شدند و این دولت امنیتی ترین دولت پس از انقلاب بود.

زاکانی تاکید کرد: ورزش و هنر را باید از دست دولتی های امنیتی خارج کنیم.

وی در حوزه فضای مجازی نیز بیان کرد: با فیلترینگ مخالفیم و خواهان اینترنت ارزان قیمت و پرسرعت و امن هستیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا