اخبار مهمکمیسیون فرهنگی

عدالت آموزشی با اصلاح در گزینش معلمان محقق می‌شود

آستان بهارستان؛ عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیفات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شیوه‌های گذشته پذیرش معلمان، گفت: در گذشته حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزیابی‌ها بیشتر بر ظاهر و ۳۰ درصد بر مصاحبه علمی استوار بود و اکنون مجلس پیگیری اصلاح روند و تضمین عدالت برای داوطلبان است.

رمضان رحیمی دشتلویی عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از روند گزینش و پذیرش معلمان در سال‌های گذشته، گفت: متأسفانه آزمون‌های پیشین آموزش و پرورش به جای تمرکز بر صلاحیت علمی و تخصصی داوطلبان، بیشتر بر معیارهای ظاهری و غیر کارشناسی استوار بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزیابی‌ها بر اساس ظاهر و تنها ۳۰ درصد بر اساس مصاحبه علمی داوطلبان انجام می‌شد، که این امر عدالت و شایستگی در گزینش معلمان را به شدت زیر سوال می‌برد.

این نماینده مردم مجلس دوازدهم در ادامه اظهار داشت: نمایندگان ناظر از طرف مجلس در نخستین جلسه هیات عالی گزینش این ناکارآمدی‌ها را مطرح و تأکید کردند که چنین روندی باید اصلاح اساسی شود. با وجود بار سنگین مصاحبه‌ها و تأثیر کم نمره علمی در پذیرش، داوطلبان با فشارهای غیرضروری و سخت‌گیری‌های اداری مواجه بودند.

تاکید بر شایستگی و تخصص در پذیرش

رحیمی دشتلویی با اشاره به اقدامات کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اظهار داشت: با پیگیری‌های مستمر، اصلاحاتی اعمال شد تا عدالت رعایت و شاخص‌های اصلی علمی و اعتقادی داوطلبان مورد توجه قرار گیرد. این تغییرات ضروری بود تا افرادی که واقعاً شایسته و متخصص هستند وارد سیستم آموزش و پرورش شوند.

وی با تاکید بر نیاز جدی مدارس دولتی به معلمان متخصص، اظهار داشت: در گذشته عمدتاً از بازنشستگان استفاده می‌شد، اما اکنون تمرکز بر جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های صنعتی استان‌ها برای دوره‌های متوسطه و هنرستان‌ها است. این تغییر نشان‌دهنده ضرورت اصلاح فرآیند جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش، تصریح کرد: هدف این است که نیروهای انسانی مبتنی بر تخصص و اعتماد وارد مدارس شوند، نه اینکه داوطلبان با فرآیندهای ناعادلانه و غیر کارشناسی. اقدامات مجلس، تلاش برای رفع بی‌عدالتی و افزایش اعتماد داوطلبان را به وضوح نشان می‌دهد.

رحیمی دشتلویی با اشاره به پیگیری اعتراضات داوطلبان کمیسیون آموزش، خاطرنشان کرد: از وزارت آموزش و پرورش درخواست ارائه گزارش شفاف را داریم و در صورت تخلف باید پاسخگو باشند؛ این اقدام برای کاهش احساس بی‌عدالتی و نارضایتی‌ها ضروری است و داوطلبان می‌توانند اعتراضات خود را مستقیماً اعلام کنند تا مجلس رسیدگی لازم را داشته یاشد.

وی با تاکید بر اینکه آزمون‌های جدید با هدف شفافیت بیشتر برگزار می‌شوند، ادامه داد:  داوطلبان نباید تحت فشار گزینش‌های غیرضروری قرار گیرند. اکنون فرصتی ایجاد شده تا فرآیند استخدام در آموزش و پرورش واقعاً منصفانه و کارشناسی شود.

اولتیماتوم کمیسیون آموزش به وزارت آموزش و پرورش

رحیمی در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون آموزش به وزارت آموزش و پرورش اولتیماتوم و هشدار داده است که مسیر گزینش را اصلاح و به روش علمی و عادلانه بازگرداند؛ همچنین هرگونه شکایت از روند گزینش باید در سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبت تا به‌صورت دقیق رسیدگی شود و داوطلبان بتوانند حقوق خود را پیگیری کنند.پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا