آسیب های اجتماعیاخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمکمیسیون سیاسی

حجت الاسلام ذوالنور: کیفیت را فدای کاهش هزینه خودرو نکنید / برخی نمایندگی ها کاتالیزور خودروی مردم را به عنوان بازیافت می فروشند / مافیایی، کاتالیزور خودروی مردم را به ترکیه می فروشند

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ حجت الاسلام ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو عقده‌ای برای مردم ایران شده است، گفت: کیفیت نباید فدای کاهش هزینه در تولید خودرو شود.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در مراسم افتتاح خط تولید «واشکوت» شرکت مبدل پاک ایران خودرو که با حضور معاون وزیر صمت، مدیرعامل ایران خودرو، استاندار و امیرآبادی دیگر نماینده قم در محل این شرکت در شهرک صنعتی محمودآباد قم برگزار شد، تأکید کرد: در صنعت خودروسازی کیفیت نباید فدای هزینه تولید خودرو شود.

کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو عقده ای برای مردم ایران شده

وی اظهارداشت: یکی از مسائلی که در دل مردم ایران تبدیل به عقده شده و اعتراضات متراکمی دارد، کیفیت پایین و قیمت بالای خودروی داخلی نسبت به خودروهای خارجی است.

وی خطاب به محسن صالحی نیا معاون وزیر صمت و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو گفت: یک نگرانی در کنار خوشحالی برای کاهش قیمت محصولات ایران خودرو وجود دارد آن هم اینکه کیفیت کاهش پیدا نکند.

حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: به عنوان مثال اگر بجای ماسه و سیمان در مصالح خانه، خاک و سیمان برای کاهش هزینه‌ها استفاده شود مقاومت پایین می‌آید و با کم کردن حجم آهن، استحکام بنا کم می‌شود.

وی خطاب به مدیران شرکت مبدل خودروی پاک گفت: مواد مؤثر کاتالیزها شامل پالادیوم، رادیوم و پلاتین را که در مشابه خارجی ۴۰ گرم بوده، شما به ۱۸ گرم کاهش دادید یا مواد دیگری جایگزین آن کردید، در کیفیت خودرو اثر نمی‌گذارد؟

قطعه سازان خارجی نادان بودند که دو برابر ایران از عناصر گران قیمت استفاده می کنند؟

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس افزود: اگر می‌گویید در کیفیت تأثیر نمی‌گذارد، پس آنان نادان بودند که ترکیبات را اینگونه در نظر گرفتند؟! شما خوشحال هستید که هزینه‌تان را کاهش دادید، بگویید با کیفیت چه کار کردید؟ نمی‌شود که با همان کیفیت، مواد تشکیل دهنده را نصف کنید. این اقدام نیاز به دلیل قانع کننده دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است در یک مورد خوب عمل کنید و از موضوع دیگر غفلت کنید، گفت: مأموریت کاتالیزور با حفره‌های اسفنجی و شبکه زنبوری، اکسیداسیون گازهای مخرب یا هیدروکربن‌های مصرف نشده و نسوخته به دی اکسید کربن یا مشابه آن است؛ اما وقتی که سیستم احتراق خودروی داخلی مشکل دارد و وقتی آب و روغن مخلوط با گاز خروجی می‌شود، عمر کاتالیزور خودرو را تهدید می‌کند.

نماینده مردم قم در خانه ملت اظهارداشت: کاتالیزور در برابر حدی از حرارت مقاومت دارد؛ وقتی سیستم خنک کننده خودروی داخلی مشکل دارد کاتالیزور به مشکل می‌خورد.

وی بیان کرد: وقتی بنزین تان سرشار از سرب است و از مکمل‌ها و انژکتور شورهای مختلف استفاده می‌کنید ذراتی که همراه این گاز وارد می‌شود، پدر این منفذهای اسفنجی را درمی‌آورد و به تدریج خودرو دچار مشکل‌های جدی می‌شود و در اصطلاح خفه کار می‌کند و نمی‌تواند نفس بکشد و ما دچار مشکلات متعددی می‌شویم.

حجت الاسلام ذوالنور تصریح کرد:‌ مبحث مهمتر اینکه نظارت نیست؛ شما کاتالیزور را نصب می‌کنید اما خیلی‌ها وقتی خودرو را خریداری می‌کنند آن را درمی‌آورند.

 مافیایی وسایل خودروی مردم را به ترکیه می‌فروشند

وی خبر داد: حتی ما اطلاع داریم در برخی نمایندگی‌ها کاتالیزور خودرو را درمی‌آورند و به عنوان بازیافت می‌فروشند.

وی ادامه داد: پالادیوم، رادیوم و پلاتین را جدا و بسته‌بندی می‌کنند. مافیایی تشکیل شده که این‌ها را برای فروش به ترکیه و جاهای دیگر صادر می‌کنند.

وی گفت: با همه مشکلات مالی و گرفتاری هزینه می‌شود اما به دلیل نبود نظارت همه تلاش‌ها از بین می‌رود.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: همانگونه که هنگام تعویض باطری خودرو، باطری آن را باطری‌ساز نگه می‌دارد و به صاحب خودرو نمی‌دهد باید مکانیزمی طراحی کنید که بر داغی کاتالیزورها بعد از مدت مصرف آن، نظارت شود.

وی گفت: طول عمر کاتالیزها هم استاندارد معین ندارد. به عنوان مثال می‌گویند عمر آن سه تا چهار سال است یا می‌تواند از ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کند.

حجت الاسلام ذوالنور بیان کرد: عمر کاتالیزور خودروی یک راننده تاکسی که سه برابر این مسافت را در ترافیک می‌گذراند کم می‌کند. این قضیه را می‌توان برای همه با کیلومتر سنجید؟! قطعاً اینگونه نیست.

استانداردهایی می خواهیم تا سلامت مردم به خطر نیفتد

وی ابراز داشت: ما نیاز به پک کاملی از استانداردهای متعدد داریم که تأثیرگذاری اقدامات صنعتی را کاهش ندهد و سلامت مردم و محیط زیست را تأمین کند.

نماینده مردم قم در خانه ملت گفت: ایران در صنایع خودروسازی و آیتم‌های آن نوپا است و امیدواریم بتوانیم کشور را به جای مفید برسانیم.

وی با بیان اینکه این حوزه با مردم و سلامت و زندگی آنان ارتباط مستقیم دارد، افزود: به خدمتگزاران این عرصه خدا قوت می‌گویم و امیدواریم گام‌های بلندتری در حوزه خودروسازی برداریم.

***

لازم به ذکر است کاتالیزور خودرو وسیله‌ای است که گازهای سمی و آلاینده موجود در هوای خارجی خودرو را به آلاینده‌های کمتر سمی تبدیل می‌کند.

منبع: ۱۹دی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا