اخبار قم

کرونا و دشواری های چند برابری آن برای پست و نامه رسان ها

آستان بهارستان؛ کرونا، کار اداره پست و به ویژه نامه رسان ها را چند برابر و سخت تر کرده است به این منظور به سراغ یکی از نامه رسان ها رفتیم؛ سلیمان حبیبیان می گوید پست در دوران کرونا هرگز تعطیل نشد. برای اینکه مرسولات به موقع به دست گیرنده ها برسد و از ماندن آن در ادارات پست جلوگیری شود در بیشتر روزهای تعطیل هم سرکار بودیم.

سلیمان حبیبیان متولد شهر بیجار هست که در حال حاضر به عنوان پستچی در قسمت نامه رسانی پست مرکزی استان قم مشغول خدمت رسانی به همشهریان است؛ مشروح گفت وگوی ما با وی را در ادامه می آید:

  • چرا و چطور اداره پست را انتخاب کردید ؟

در سال ۸۵ با مراجعه به کارگزینی وارد اداره پست شدم و حدود چهار سال در آن قسمت خدمت کردم ، متاسفانه یکی از نامه رسان های عزیزمان به نام آقای مرتضی بختیاری حین خدمت نامه رسانی تصادف و فوت کردند و با توجه به نیاز مبرم به نامه رسان در آن زمان به بنده پیشنهاد دادند و من هم پذیرفتم و الان حدود ۱۱ سال است که در این جایگاه در خدمت اداره و مردم هستم.

  • در مورد شغلتان توضیح دهید؟

بنده نامه رسان هستم و در منطقه محروم که از نظر سطح سواد هم پایین هستند فعالیت می کنم و توزیع در این مناطق به خاطر عدم انطباق آدرس ها کمی مشکل تر است. من هر روز  پس از مراجعه به اداره، مرسولات را در خورجین نامه رسانی می گذارم و به دست مردم می رسانم، در پایان امر توزیع که معمولا بیش از ساعت اداری طول می کشد ، به اداره بر می گردم و مرسولاتی که به هر دلیل از جمله آدرس غیرصحیح یا ناقص ، نبود گیرنده و … را مجددا در سیستم ثبت و به باجه معطله تحویل می دهم.

  • البته الان سیستم توزیع بهتر شده در گذشته نیروی اداره کمتر بود من وظیفه تخلیه صندوق ها را هم به عهده داشتم و توزیع برخی قبوض مانند تلفن ثابت و همراه هم  با اداره پست بود،  بیشتر مواقع ساعت چهار صبح از منزل خارج می شدم و گاها ۱۱ بامداد کارم تمام می شد و به خانه برمی گشتم، هم اکنون قبوض پیامکی شده و مشکل توزیع قیض ها حل شده است.
  • اگر نامه رسان نبودید دوست داشتید چه شغلی داشته باشید ؟

من چون از ابتدا به خدمت رسانی علاقمند بودم و دوست داشتم دعای خیر دیگران را پشت سرم داشته باشم به مشاغل خدماتی همچون آتشنشانی، معلمی و مامور انتظامی هم علاقمند بودم؛ خدا را شکر می کنم که شغلی دارم که لقمه حلال به خانه می برم.

  • با آمدن شبکه های اجتماعی و موبایلی بسیاری از ارتباطات به سمت مجازی رفته و کمتر کسی نامه مکتوب ارسال می کند. این مساله چقدر بر شغل شما تاثیر داشته؟

تاثیر داشته ولی اینطور نبوده که حجم مرسولات کم شود و بر خلاف تصور که تکنولوژی باعث کاهش مرسولات می شود حجم مرسولات بیشتر شده زیرا خرید و فروش اینترنتی بر آن اضافه شده است.

آیا شغلتان حس مفید بودن و تاثیر گذار بودن به شما می دهد؟

بله ، خدمت به همشهریان وقتی منتظر دریافت بسته ضروری هستند و با دریافت آن ابراز شادی و رضایت می کنند باعث حس مفید بودن می شود.

قبل از کرونا که پیاده روی اربعین ممکن بود من و دیگر همکارانم در بخش نامه رسانی به دلیل حجم بالای تقاضای گذرنامه امکان گرفتن مرخصی و رفتن به زیارت را نداشتیم اما در آن دوره ها با دیگر نامه رسان ها  چند شب به خانه نمی رفتیم و کارهای توزیع گذرنامه را انجام می دادیم تا اگر خدا قبول کند ما هم شریک زیارت باشیم و این کار حس خیلی خوبی به ما می داد .

کرونا حجم مرسولات پستی را به بیش از دو برابر رساند

  • میانگین توزیع نامه و بسته ها در حال حاضر با قبل از شیوع کرونا چقدر تفاوت کرده است؟

کرونا و محدودیت هایی که از سمت ستاد مبارزه با کرونا صورت گرفت مثل قرنطینه باعث شد تعداد مرسولات بیشتر از دو برابر افزایش پیدا کند و این افزایش بیشتر در تعداد بسته ها مشهود هست، چون کرونا باعث شد مردم به خرید اینترنتی روی بیاورند.

  • چقدر با افراد محله و گشت خود در ارتباط هستید؟

با توجه به اینکه حدود ۱۱ سال  است که در این گشت فعالیت می کنم و هر روز (گاهی حتی در روزهای تعطیل ) به این محله مراجعه کرده ام ، با حدود ۹۰ درصد از افراد آن آشنا هستم. برخی نامه ها را بدون اینکه آدرس را بخوانم و فقط از روی نامشان می توانم توزیع کنم.

ماموران پست در گرمای ماه رمضان قم یخ به پشت گردن می بستند

  • نامه رسانی در فصول سرد سخت تر است یا گرم ؟

تفاوتی ندارد ، نامه رسانی در فصول  سرد بخاطر اینکه ما مجبوریم ساعت ها روی موتور باشیم و موتور حفاظی ندارد و روی موتور به خود می لرزیم  ،  گاهی  بارندگی  هم رخ می دهد که بسیار سخت می شود و هم دید کم می شود و هم خطر سرخوردن و تصادف بیشتر می شود ، در فصل گرما هم با توجه به اینکه شهر قم کویری هست و تابستان ها دمای هوا به ۵۰ درجه هم می رسد و زیر آفتاب خیلی سخت می شود ، به خصوص تحمل گرما با زدن ماسک بسیار سخت تر شده است.

ماه رمضان ها برای اینکه بتوانیم گرما و تشنگی را تحمل کنیم یخ به پشت گردن می بندیم.

ما همه سختی ها را به خاطر رضای خدا و خدمت به مردم و بردن لقمه حلال بر سر سفره تحمل می کنیم.

  • آیا کرونا با وجود سختی ها و مشکلات برای شما مزیتی هم داشته ؟

خیر هیچ مزیتی نداشته ، فقط اینکه قدر لحظات زندگی و عزیزانم  را بیشتر می دانم.

  • با توجه به ارتباط روزانه با مردم چه اقدامی برای حفظ سلامتی خود و دیگران در دوران کرونا انجام داده اید ؟

با توجه به اینکه ما به آدرس هایی مراجعه می کردیم که بعضا بیمار کرونایی در آن محل داشتند که با رعایت نکات بهداشتی مثل زدن ماسک از خودم و دیگران مراقبت می کنم ، به اطرافیان و کسانی هم که بسته یا مرسوله ای دریافت می کنند توصیه می کنم پس از بازگشایی بسته ها حتما دست های خود را ضدعفونی کنند یا خوب بشویند.

  • حوادث تلخ و ناگواری که در گشت با آن مواجه شده اید ؟

بله؛ حوادثی مثل تصادف، گرما یا سرمازدگی، استرس کاری هست زیرا ممکن است در گشت با سارقان هم مواجه شویم و جزء  افراد پرخطر و ریسک پذیر در سرایت بیماری کرونا هم هستیم.

یک بار تعدادی نامه باقی مانده بود که یکباره از پشت یک ماشین به موتور من زد و من دیگه چیزی متوجه نشدم وقتی به حال خودم آمدم دیدم خورجین نامه رسانی ام به سرقت رفته، دردی که از تصادف می کشیدم یک طرف و ناراحتی و استرسی که از دزدیده شدن مرسولات داشتم حالم را خیلی بدتر می کرد.

با یک به یک گیرنده ها تماس گرفتم و شرایطم را توضیح دادم و خدا را شکر آن ها من را می شناختند و توانستم رضایتشان را جلب کنم.

  • در دوران قرنطینه کار شما کمتر نشده است؟

نه؛ با شیوع کرونا کار کارکنان پست بیشتر هم شده ، پست در دوران کرونا هرگز تعطیل نشد، برای اینکه مرسولات به موقع به دست گیرنده ها برسد و از ماندن آن در ادارات پست جلوگیری شود ما حتی در بیشتر روزهای تعطیل هم سرکار بودیم.

  • توصیه ای به همشهریان برای بهبود در ارتباط با اداره پست و توزیع بهتر مرسولاتشان دارید ؟

نخست اینکه با توجه به وجود سایت های کلاهبردار و سوء استفاده کننده برای خرید اینترنتی حتما از سایت های معتبر  اقدام کنند تا متوجه خسارت مالی نشوند.

دوم اینکه اطلاعات کامل از رهسپاری مرسولات را داشته باشند ، مثلا  در بحث سرعت بدانند که پست ویژه  سریعترین سرویس پستی است و در مقابل پست سفارشی اولویتی برای ارسال و توزیع سریع ندارد در صورتی که برخی افراد برای سریع رسیدن مرسولاتشان به اشتباه، پست سفارشی را انتخاب می کنند و نمی دانند که پست ویژه و پیشتاز سریع است و پست سفارشی برای مرسولات بدون اولویت توزیع که گیرنده برای دریافتشان عجله ای ندارد استقاده می شود.

بهترین کار این است که موقع ارسال مرسولات با متصدی باجه همکاری کنند و توصیه های وی را در مورد نحوه بسته بندی بپذیرند تا مرسولات صحیح و سالم و با سرعت مناسب به دست گیرنده برسد.

  • سختی های کار و سخن پایانی شما چیست ؟

سوال من این است که با وجود ریسک بالای کار نامه رسان ها و درخواست های متعدد مدیران شرکت پست و نامه رسان ها برای قرار گرفتن در لیست مشاغل سخت چرا مسئولین مربوطه اقدامی نمی کنند؟

افرادی که در تمام طول سال و در گرما و سرما با موتورهای بدون حفاظ فعالیت می کنند و با کرونا که همه شغل ها با محدودیت کاری مواجه شدند کار اداره پست و به ویژه نامه رسان ها نه تنها تعطیل نشد بلکه چند برابر و سخت تر شد ما با وجود ترس از درگیر شدن به این ویروس باید نامه ها و بسته های زیادی را توزیع می کردیم

البته مساعدت ها و حمایت های مالی مانند پرداخت براساس عملکرد pfp و پرداختی در میان ماه به نامه رسان ها از سمت مدیران ارشد شرکت پست انجام شده که قابل قدردانی است.

در این دوران از شاغلین در مراکز درمانی به عنوان مدافعان سلامت یاد شد و همه جا از آنها تقدیر شد و زحمات آنها برکسی پوشیده نیست اما حتی در شبکه های اجتماعی به ندرت نامی از کارمندان پست و به ویژه نامه رسان ها برده می شود که از همان ابتدا در خط مقدم خدمت رسانی بودند.

از مسئولان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهش می کنم مشکلات نامه رسان ها را در نظر بگیرند، از نظر درآمد، جسمی و فکری مشکلات را ببینند و نامه رسان ها را جزو مشاغل سخت در نظر بگیرند.

گفت و گو: زهرا حاجی رضایی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا