اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمگزارش تولیدیگزارش تولیدی قم

نخبه جانورشناسی قم در گفت وگو با آستان بهارستان؛ حیوانات خانگی با ما آزار می بینند

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ چند صباحی است که مردم ایران برخی از پرندگان و حیوانات خانگی را در منازل خود نگهداری می کنند اما نمی دانند چه ضرری به آنان وارد می کنند.

برخی به دلیل کم مهری از سوی دیگران، نیاز به جلب توجه، تنهایی، تمایل به محبت ورزیدن، کلاس دانستن، تصور لطف به جانداران، برخی حیوانات خانگی را نگهداری می کنند که این موضوع از جهات مختلفی قابل بررسی است.

ما از بعد جانورشناسی و گونه شناسی به این موضوع نگاه کردیم. دراین خصوص با محمدرضا محسنی نخبه و فعال جانورشناسی قم به گفت وگو پرداختیم.

وی گفت: “از بزرگترین و معروفترین زیست شناس دنیا آقای «دیوید آتنبورو» می پرسند که حیوان خانگی شما چیست؟ می گوید من حیوانی را در خانه نگهداری نمی کنم. همه حیوانات در طبیعت برای من هستند. من هم می خواهم آنها در خانه خود که طبیعت است برای من باشند. ” این جمله ای بود که محمدرضا محسنی محقق ایرانی در ابتدای این گفت وگو عنوان کرد.

گونه های رها شده در طبیعت به عنوان مهاجم عمل می کنند

 

این پژوهشگر اظهارکرد: برخی اقدام به نگهداری انواعی از جانوران مانند سمندر، آفتاب پرست، جوجه تیغی و مار کرده اند. برخی هم از میان پرندگان قرقی، شاهین، جغد و امثال آن را نگهداری می کنند. این جانداران را مدتی نگهداری می کنند. سپس متوجه می شوند که از عهده نگهداری آن ها برنمی آیند. نمی دانند چطور باید با آن ها رفتار کرد یا چه رژیم غذایی برای آنها تهیه کنند. این مسئله در بهترین حالت نهایتا منجر به رهاسازی این جانوران نگون بخت به طبیعت می شود.

محسنی بیان کرد: اطلاع رسانی در خصوص نگهداری حیوانات خانگی بسیار کم است.

وی افزود: گونه های رها شده در زیست گاه های غیر بومی در بیشتر موارد به عنوان گونه مهاجم عمل می کنند.

آنان بر حسب شرایط می توانند با شکار بی رویه گونه های بومی موجب انقراض جمعیت های جانوری آن ناحیه شوند.

وی ادامه داد: به زبان ساده تر همچون غریبه ای وارد یک زیستگاه جدید می شوند و بر گونه های جانوری و گیاهی بومی آن منطقه و همچنین چرخه غذایی آن منطقه تاثیر منفی می گذارند.

وی بیان کرد: بسیاری از انقراض های گونه های جانوری و گیاهی به این دلیل بوده است. از جمله می توان به انقراض بسیاری از آبزیان دریای عمان پس از وارد کردن یک گونه مهاجم به خلیج فارس اشاره کرد.

همه جانداران سبک زدگی خودشان را می خواهند

 

وی گفت: برخی گمان می کنند با فراهم کردن غذا و سرپناه در حق این حیوانات لطف می کنند.

درصورتی که این ها برای انسان اهمیت دارد. جانوران تنها سبک زندگی در زیستگاه خود با همنوعان خود را ترجیح می دهند. متاسفانه خرید و فروش این قبیل از گونه های جانوری، این تجارت آسیب رسان را بیشتر رونق می بخشد.

این جانورشناس گفت: در کشورهای پیشرفته با توجه به امکانات و پیشرفت های پزشکی و همچنین شرایط اقلیمی، معمولا شرایط بهتری برای نگهداری حیوانات خانگی به ویژه سگ ها و گربه ها فراهم است.

وی افزود: با این حال طبق آخرین یافته های علمی ثابت شده در بهترین شرایط نیز این حیوانات هنوز شانس بالایی برای ابتلا به انگل ها به ویژه انگل های داخلی دارند. زیرا که این گروه از جانوران میزبان اصلی گروهی از انگل ها هستند. اگرچه بعضی از این انگل ها علائمی از بیماری را در بدن حیوان یا انسان نشان نمی دهند.

وی افزود: گروهی از پرندگان همچون ماکیان مانند مرغ یا کبوتر بهترین گزینه برای نگهداری در خانه ها هستند. هر چند نظافت و مکان مناسب این ها هم باید فراهم باشد. پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا