اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

مجموعه تاریخی گنبد سبز میزبان سه شنبه های نجومی

آستان بهارستان؛ مدیرگردشگری وامور زائرین سازمان فرهنگی شهرداری قم از برگزاری نشست های تخصصی بررسی ظرفیت گردشگری نجوم در قالب طرح سه شنبه های نجومی در مجموعه تاریخی گنبد سبز قم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم؛ حمید نادری اظهارکرد: این نشست ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قم و انجمن مردم نهاد دیده بان آسمان در مجموعه تاریخی گنبد سبز برگزار می شود.

نادری گردشگری نجوم را به عنوان یکی از گونه های گردشگری دانست. وی گفت: با استفاده از متغیرهای عمومی گردشگری و متغیرهای خاص نجوم توسعه این رشته فراهم می شود.

وی گفت: متاسفانه با گسترش شهرنشینی وآلودگی های نوری لذت بردن از رصد ستارگان از شهروندان سلب شده است.

نجوم گنبد سبز قم

گردشگری نجومی یکی از هیجان‌انگیزترین شاخه های گردشگری است

وی تصریح کرد: گردشگری نجومی یکی از هیجان‌انگیزترین و پردرآمد ترین شاخه های گردشگری است. پتانسیل این رشته در ایران وجود دارد. در این‌گونه گردشگری شوق دیدن ماه، سیاره‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای، کهکشان‌ها، سحابی‌ها، گذراندن یک شب در زیر آسمان پرستاره و لذت بردن از این مواهب الهی در کنار دیگران حرف اول را می‌زند.

نادری گفت: حدود دو دهه است که ستاره‌شناسی آماتوری به یکی از شاخه‌های پرطرفدار صنعت گردشگری تبدیل شده و تحت عنوان گردشگری نجومی طرفدارانی پیدا کرده است. افراد زیادی از نجوم آماتوری وارد حوزه تورگردانی شده‌اند. این امر گویای ماهیت اقتصادی این نوع گردشگری است که قطعا موضوع مهمی است.

وی افزود: درچند دهه اخیر این مقوله از حوزه علم خارج شده و به دلیل گستردگی، به صنعت گردشگری تبدیل شده ‌است. به‌گونه‌ای که امروزه در گردشگری نجومی گردشگر به دنبال لذت بردن از آسمان پر رمز و راز است.

وی ادامه داد: سه شنبه های نجومی قم با استقبال شهروندان قمی روبرو شده است. شرکت کنندگان در این دوره آموزشی-تفریحی با صورفلکی، رصد اجرام آسمان و ظرفیت های گردشگری ستاره شناسی قم آشنا می شوند. درحاشیه این برنامه نیز از نمایشگاه پتانسیل های نجومی بازدید خواهند کرد.

مدیر گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری قم گفت: این تورهای تخصصی به منظور آشنایی شهروندان با ظرفیت های گردشگری برپا شده. همچنین علاقمندان با هنرمندان، بزرگان وهویت شهری قم آشنا می شوند.

وی گفت: افتتاح نخستین فرهنگسرای تخصصی گردشگری در سالروز ورود پرخیروبرکت حضرت فاطمه معصومه (س) به قم، روز قم و شروع آموزش های تخصصی در حوزه گردشگری وصنایع دستی از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص بوده است.

لازم به ذکر است این برنامه سه شنبه شب ها از ساعت ۱۹ الی ۲۲ برپا می شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا