اخبار مهمکمیسیون اقتصادی

دلار ۴۲۰۰ رانت ۴۴۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد کرد/ فرصت چهار ماهه به دولت برای حذف دلار دولتی

آستان بهارستان؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: محاسبه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس شده بود که نشان می‌داد از سال ۹۷ تا به امروز، در چند قلم کالای اساسی که دلار ترجیحی به نرخ ۴۲۰۰ پرداخت شده، ۴۴۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد شده است.

مهدی طغیانی گفت: ۴۴۰ هزار میلیارد تومان عدد کوچکی نیست. به عبارت دیگر باید توجه داشت کل بودجه عمرانی کشور در سال جاری، ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی کل عمرانی که قرار است در کشور انجام شود که البته فکر نمی‌کنم بتوانیم کل این رقم را هم تخصیص دهیم. بعد ما بیش از ۴ برابر بودجه عمرانی یک سال کشور، در سه سال اخیر، رانت ایجاد کرده ایم.

 دولت تا پایان سال فرصت دارد دلار ۴۲۰۰ را حذف کند

وی با بیان اینکه تمهیدات دولت برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون بار تورمی خواهد بود، گفت: به غیر از دارو و گندم، قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۵ قلم کالا حذف شود.

وی افزود: بر اساس بند “ب” بودجه امسال دولت می تواند ارز ترجیحی را در طول سال حذف کند و در مقابل صد هزار تومان به مقدار یارانه ها اضافه شود.

طغیانی گفت: قانون بودجه به دولت اجازه داد که در طول سال ۱۴۰۰، ارز ترجیحی را برای سایر کالا‌ها به غیر از دارو حذف کند.

وی افزود: یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو می‌ماند. مابقی ارز ترجیحی که برای نهاده‌های دامی و آنچه در زنجیره تولید محصولات دامی به آن ارز تعلق می‌گیرد، حذف می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: دولت تا پایان سال بر اساس قانون بودجه فرصت دارد که این را حذف کند و اگر تا پایان سال حذف نشود، عملا از قانون بودجه تخلف شده است.

تا یک ماه آینده، کشور معطل تصمیم گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود

محسن زنگنه هم گفت: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به لایحه و اجازه گرفتن از مجلس ندارد. بر خلاف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بالا بردن ارز ۸ میلیارد دلار تا سقف ۱۲ میلیارد دلار نیاز به اجازه مجلس دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: گمانه زنی‌ها درباره حذف یا اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، اثر تورمی خود را بر کالا‌های اساسی گذاشته است. زنگنه همچنین گفت: تا یک ماه آینده، کشور معطل تصمیم گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا