آسیب های اجتماعیاخبار مهمکمیسیون اجتماعی

دربازدید از حاشیه نشینان شهر اهواز: ضرورت تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی مسئولان/دستگاه های خاطی باید مواخذه شوند

آستان بهارستان؛ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تأکید بر ضرورت تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی مسئولان یادآور شد: اعضای این کمیسیون در راستای وظیفه نظارتی خود عملکرد مسئولان را بررسی کرده و دستگاه‌هایی که قصور کرده باشند مواخذه خواهند شد.

مجید انصاری ضمن ابراز تأسف از وضعیت مناطق حاشیه شهر اهواز که با مشکلات متعددی مواجه هستند، افزود: کمیسیون اجتماعی بعد از عید به طور ویژه بر رفع مشکلات محلات حاشیه نشین در کشور به ویژه شهر اهواز تمرکز خواهد کرد.

نماینده مردم ممسنی و  رستم در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس امروز از محله‌های سیاحی، مندلی، منبع آب و چهارصد دستگاه بازدید کرده‌اند، ادامه داد: بیشتر مشکلات مردم این محدوده به وضعیت فاضلاب برمی‌گردد، همچنین آنها در زمستان در تردد با مشکل مواجه بوده و در تابستان نیز با عوارض ناشی از فاضلاب رها شده از جمله مشکلات بهداشتی و گرد و غبار و تجمع حشرات موذی مواجه هستند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: آنچه درباره از اهمیت بسزایی برخوردار بوده مشکل پذیرش مسئولیت اجتماعی از طرف سازمان‌ها و نهادها و کارخانجات بزرگ برای رفع این آسیب‌ها است و این در حالی است که در دنیا این مجموعه‌ها مکلف هستند که به رفع مشکلات یک شعاعی از محدوده فعالیت خود بپردازند و این همان چیزی است که ما از آن عقب هستیم.

اهواز با ظرفیت های عظیم اما محروم

انصاری تأکید کرد: حیف است کلانشهری همچون اهواز که از ظرفیت عظیمی از منابع نفتی و کارخانجات بزرگ برخوردار است با این مشکلات مواجه باشد که در پی آن مردم را با آلام متعددی همراه کند ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود مشکلات انباشته شده در دهه‌های مختلف ایجاد شده و نمی توان آنها را در طول مدت یک ماه یا یک سال حل کرد.

وی یادآور شد: کمیسیون اجتماعی مجلس از دو جلسه قبل مسئولان را برای حضور در نشست خود دعوت کرده تا گزارشی از نحوه هزینه کرد اعتباراتشان ارائه دهند بنابراین در ادامه نیز در راستای اقدامات نظارتی خود در افق بودجه سنواتی به ویژه بودجه ۱۴۰۱ تلاش خواهیم معضل حاشیه نشینی را به طور ویژه مد نظر قرار دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: ما بعد از این هم از مسئولان دعوت خواهیم کرد و چنانچه هر کدام از آنها در انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود کوتاهی کرده باشند، دستگاه مربوطه را مواخذه خواهیم کرد. همچنین اگر لازم باشد که قانونی مصوب کنیم تا تکلیف نهادها، کارخانجات و شرکت‌های عظیم را در راستای پذیرش مسئولیت اجتماعی مشخص کند، قطعا به آن مبادرت خواهیم ورزید.

وجود شرکت های صنعتی آلاینده قانونی نیست

وی افزود: هم اکنون بر اساس قانون نیز کارخانجات و شرکت های صنعتی که آلایندگی و زحمتی برای مردم ایجاد می‌کنند در قبال آنها مسئولیت دارند و باید بخشی از درآمد خود را برای آنها هزینه کنند ضمن اینکه لازم است قانونی ایجاد شود تا شرکت‌ها، کارآفرینان، صاحبان کارخانجات و سرمایه‌گذارانی که می‌توانند به مردم کم برخوردار در جهت رفع مشکلاتشان کمک کنند، معاف از مالیات شوند.

انصاری بیان کرد: کمیسیون اجتماعی در جهت انجام وظایف ذاتی خود، همچنین مجلس در سطح کلان حتما در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به افزایش اعتبارات مناطق کمتر توسعه یافته و حاشیه کلانشهرها توجه ویژه‌ای خواهد کرد اما نباید از این نکته هم غافل شویم که این بازدیدها بیانگر این است که مسئولان در بسیاری از جاها قصور کرده‌اند و این کوتاهی‌ها انباشته شده و حل این مشکلات نیز از دست یک مدیر و در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست بنابراین باید همت کنیم تا کارهای عقب مانده را با تجلی اصل ما می توانیم جبران کنیم و از این طریق دین خود را نسبت به مردم که ولی نعمت مسئولان هستند، ادا کنیم. پایان پیام/۱۱۰

منبع:‌ خانه ملت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا