آسیب های اجتماعیاخبار مهمکمیسیون اجتماعی

افزایش آمار سرقت با کمک مراکز علمی آسیب شناسی شود

آستان بهارستان؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین با رویکرد بازدارندگی و وظیفه مجلس در امر قانون گذاری، بر ضرورت همکاری قوای قضائیه، مجریه، نیروهای انتظامی، مراکز علمی، دانشگاهی، حوزوی و پژوهشی در خصوص آسیب شناسی وضعیت فعلی و اتخاذ تدابیری جهت رفع معضل بازدارنده نبودن مجازات‌های حبس و کنترل‌های انتظامی پس از حبس تاکید کرد.

اردشیر مطهری در خصوص میزان بازدارندگی مجازات های دزدان و سارقین بیان کرد: سرقت از باسابقه ترین جرائم بشری است که در جوامع مختلـف بـه شـیوه های گوناگون وجود دارد. این پدیده نه تنها باعث ایجاد ضرر و زیان های مادی برای افراد جامعه می شود، بلکه به وضعیت روانی و احساس امنیت مردم نیز لطمه بسیاری می زند.

وی افزود: آمار اعلام شده از سوی مجموعه های حاکمیتی گویای این واقعیت تلخ است که آمار سرقت در سال‌های اخیر در کشور روندی صعودی داشته است.

نماینده مردم گرمسار  و آرادان با تاکید بر ضرورت برخورد با سارقان که امنیت جامعه را دچار آسیب می کنند، تصریح کرد: مجازات سارق در واقع نوعی واکنش اجتماعی در مقابل پدیده مجرمانه سرقت است و جامعه برای تنظیم روابط اجتماعی و حفظ ارزش‌های اساسی حاکم بر آن ناچار است در مقابل افراد هنجارشکن که سارقان یکی از مصادیق آن هستند، واکنش نشان دهد تا حقوق عمومی و خصوصی افراد مصون بماند.

مطهری با بیان این نکته که متاسفانه غالب مجرمان جرایم خشن، زورگیری، سرقت، مواد مخدر و…که موجب ناامنی شهر برای زن و بچه مردم و شهروندان می‌شوند افرادی هستند که بارها و بارها سابقه دستگیری توسط پلیس را در کارنامه خود دارند، گفت: این نشان دهنده بازدارنده نبودن مجازات‌های قوه قضائیه و ضعف قوانین در برخورد با این گونه افراد و همچنین کافی نبودن آموزش‌ها در زندان برای اصلاح این افراد می‌باشد.

مطهری با تصریح بر ضرورت اصلاح قوانین با رویکرد بازدارندگی و وظیفه مجلس در امر قانون گذاری بر ضرورت همکاری قوای قضائیه، مجریه، نیروهای انتظامی، مراکز علمی، دانشگاهی، حوزوی و پژوهشی در خصوص آسیب شناسی وضعیت فعلی و اتخاذ تدابیری جهت رفع این معضل تاکید کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس یازدهم با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی ‌اژه‌ای در ۲۱ آبان ۱۳۹۹، یادآور شد: حجت الاسلام اژه ای که آن زمان معاون اول قوه قضائیه بود در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران تناسب داشتن مجازات با جرم و اثر سوء جرم در جامعه را مورد تاکید قرار داده بود که امید است در دوره ریاست بر قوه قضائیه تدابیری برای اجرای این مهم در دستور کار قرار دهد و به نتیجه برساند.

مطهری متغیرهای درآمد سرانه، نرخ بیکاری، نرخ بیکاری جوانان، نرخ تورم، شاخص فقر و ضریب جینی، سطح تحصیلات مردان، شهرنشینی، نرخ اعتیاد و نرخ طلاق را از عوامل جرم سرقت در کشور نام برد و عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می دهد نرخ سرقت با متغیرهای اقتصادی مثل درآمد سرانه رابطه منفی و معنادار و با تورم و فقر و بیکاری جوانان رابطه مثبت و معنادار دارد.

وی با بیان اینکه بیکاری که به منزله نداشتن فرصت درآمد قانونی است باعث جذاب شدن سرقت برای برخی افراد می گردد، تصریح کرد: تورم باعث افزایش قیمت برخی کالاها نظیر فلزات گران‌بها ، خودرو و موبایل می‌شود و می‌تواند جذابیت درگیر شدن افراد در جرم سرقت را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و لذا این روزها با سرقت موبایل، خودرو وکیف قاپی در جامعه مواجهه هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شهروندان از قوه قضائیه و دستگاه های حاکمیتی توقع دارند با مجرمان سابقه دار بدون هیچ گونه کوتاهی و با شدت بیشتری برخورد کند و مجازات ها به گونه‌ای بازدارنده باشد که شخص مجازات شده دیگر سمت کارهای خلاف قانون نرود و دیگر افراد با دیدن آن درس عبرت بگیرند.

مطهری مهم‌ترین توصیه برای کاهش سرقت را رویکرد جامع‌نگر به پدیده جرم مالی دانست و گفت: این رویکرد دارای سه بعد اقتصادی، اجتماعی و پیشگیری است. گسترش هزینه‌های دولت در مبارزه با جرم، بدون توجه به سیاست‌های اقتصادی در راستای کاهش فقر، بیکاری و نابرابری درآمد، تاثیر معناداری ندارد. از سوی دیگر نقش آموزش برای تبدیل شدن مجرمان و سارقان به یک شهروند قانونمدار به همراه بهبود متغیرهای اقتصادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، همچون طلاق و اعتیاد، منجر به کاهش جرم سرقت می‌شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا