اخبار پوششی و تولیدی قماخبار مهم

در نشست خبری شهرداری قم مطرح شد: بودجه سال آینده چهار هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان

آستان بهارستان؛ دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد امروز در نشست رسانه‌ای که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری قم و سازمان‌های تابعه نزدیک به چهار هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد بود گفت: شاهد رشد ۱۷ درصدی بودجه و سهم ۲۷ درصدی بودجه جاری برای سال آینده هستیم که این سهم بودجه جاری و عمرانی در هیچ یک از شهرداری های کشور سابقه ندارد.

وی با بیان اینکه امسال اولین سال اجرای برنامه ۱۴۰۴ شهرداری قم بود گفت: در برنامه نخست که اجرای آن به اتمام رسید بیشتر به مسائل زیربنایی شهر توجه داشتیم چرا که باید مسائل زیربنایی شهر را سر و سامان می‌دادیم. البته تمام مسائل زیربنایی به عهده شهرداری نیست و بخشی از آن به عهده دیگر ارگان‌ها است. به عنوان مثال هنوز در برخی از کوچه پس کوچه‌های شهر قم فاضلاب جاری است.

شهردار قم با اشاره به تحقق بودجه سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری برای شهرداری قم اظهار داشت: شهرداری قم در حال آماده کردن تفریغ بودجه امسال است و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم بیش از ۹۰ درصد محقق شده است.

وی برگزاری چند مرحله افتتاح پروژه‌های شهرداری را مورد توجه قرار داد و گفت: آخرین مرحله افتتاح ۱۰۰ پروژه به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال در روزهای پایانی امسال برگزار و در سال جاری پروژه‌های مختلفی در اختیار مردم شریف قم قرار گرفت.

دکتر سقائیان‌نژاد با بیان اینکه آخرین پروژه که به نتیجه رسیده بوستان زائر است که در اختیار مردم قم قرار خواهد گرفت ابراز کرد: فاز سوم پروژه شهید روحانی یا خیابان سردار شهید اسماعیل صادقی و پروژه شهیدان برقعی که در آخرین مرحله افتتاح پروژه‌ها در اختیار مردم قرار گرفت از شاخص‌ترین پروژه‌های سال ۱۴۰۰ بود.

وی با تأکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ شاهد اتوبوس‌های جدید بوده و نو شده است تصریح کرد: در آخرین روزهای امسال قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر با سازمان شهرداری‌ها امضا شد تا در ارتباط با حمل‌ونقل عمومی دیگر دغدغه نداشته باشیم.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه امسال نخستین سال اجرای برنامه قم ۱۴۰۴ شهرداری قم بود افزود: در برنامه نخست که اجرای آن به اتمام رسید، بیشتر به مسائل زیربنایی شهر توجه داشتیم چراکه باید مسائل زیربنایی شهر را سر و سامان می‌دادیم.

شهردار قم با بیان اینکه سال آینده دومین سال برنامه قم ۱۴۰۴ است گفت: اهداف این برنامه بیشتر مربوط به مسائل نرم‌افزاری مانند مسئله اعتمادسازی است که این موضوع به تکریم ارباب‌رجوع و شفاف‌سازی و مسائلی مانند این موضوع نیاز دارد که در دستور کار است.

وی عنوان کرد: نظم و ساماندهی شهری از موضوعات مهم دیگر در برنامه دوم شهرداری قم است که در این زمینه هم باید به مسائل فرهنگ‌سازی و برخورد با عوامل نامطلوب به‌طور همزمان توجه کرد.

دکتر سقائیان نژاد اظهار داشت: مسئله ایمن‌سازی شهری از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است؛ در مسائل حمل‌ونقل ترافیک هم مسائلی مانند ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی موردتوجه است.

وی ادامه داد: رعایت مسائل زیست‌محیطی هم از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است که در واقع تقویت حرکت‌های انجام‌شده در برنامه اول است.

شهردار قم بزرگترین مشکل بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و افزود: این پراکندگی مدیریتی ایجاد مشکل می‌کند. در سال‌های گذشته مجلس تصویب کرده بود که هر سال ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده با بودجه دولتی احیا شود که به خاطر گرفتاری‌های دولت‌ها این کار نشد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بافت فرسوده به تفویض اختیار نیاز دارد اضافه کرد: دو قطعه زمین در پردیسان از دهه ۷۰ به شهر قم برای بازآفرینی شهری اختصاص داده شده بود اما در برهه‌ای همین زمین‌ها هم به مسکن ملی اختصاص داده شد. شهرداری قم در زمین‌های ۴۸ هکتاری ۱۶ میلیارد تومان هم هزینه کرد. حتی قرار بود عوارض شهرداری و سهم ماده ۱۰۱ هم واگذار شود تا مشکلات بافت فرسوده حل شود اما متاسفانه این فرایند از سوی دولت تعطیل شد.

سقائیان‌نژاد به شروع فصل جدید همکاری‌های مدیریت شهری و دولت ابراز داشت: در دولت جدید و در سفری که ریاست محترم جمهور به قم داشتند، بنا شد ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری به قم بازگشته و قرار شد ستاد بازآفرینی استان قم دوباره تشکیل شده و این تفویض اختیار دوباره به استان داده شود.

وی افزود: چند مصوبه خوب در این سفر برای مدیریت شهری قم اتفاق افتاد که از جمله می‌توان به اختصاص زمین برای بافت حاشیه‌ای بوستان جوان اشاره کرد. همچنین اختصاص ۸۰ هکتار از پردیسان برای جمع آوری ریل های متروکه از شهر و اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های شرق حرم مطهر.

شهردار قم گفت: اینها تصمیمات نوید بخشی است که نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ به صورت جدی می‌توانیم مشکلات بافت فرسوده را حل کنیم.

شهردار قم با اشاره به اینکه تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد اظهار داشت: تقاطع فردوسی و صدوق از دیگر پروژه‌های بسیار مهم سال آینده برای شهرداری قم است.

وی افزود: همچنین برای سال آینده ۶۷ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نماز اختصاص داده شده است که روگذر آن نیمه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

سقائیان‌نژاد گفت: ادامه تونل بلوار جمهوری هم از دیگر پروژه‌های بزرگ شهری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان است. بتن ریزی مدول هشت پروژه انجام و تکمیل شده است. این پروژه نیز تا اواسط اردیبهشت تکمیل خواهد شد.

شهردار قم  با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری قم و سازمان‌های تابعه نزدیک به ۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد بود گفت: شاهد رشد ۱۷ درصدی بودجه و سهم ۲۷ درصدی بودجه جاری برای سال آینده هستیم که این سهم بودجه جاری و عمرانی در هیچ یک از شهرداری های کشور سابقه ندارد. پایان پیام / ۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا