اخبار مهمکمیسیون اجتماعی

تقویت بیمه «کارگران ساختمانی» روی میز بهارستان

آستان بهارستان؛ بهارستان نشینان در نشست امروز پارلمان بار دیگر به دغدغه ها هزاران نفر از کارگران ساختمانی ورود کردند، در حالی که براساس آمار باید یک و نیم میلیون کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت، بیمه شوند.
تاکنون ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند، که باقیمانده آن‌ها با تصویب این طرح در صحن علنی بیمه می‌شوند.
کارگران ساختمانی

صبح امروز(دوشنبه ۱۵ فروردین ماه) نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ آغاز شد، ریاست جلسه را دکتر محمدباقر قالیباف بر عهده داشت، نشستی که به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان رأس ساعت ۹ و ۰۵ دقیقه و با حضور ۲۲۲ نفر از نمایندگان کلید خورد.

دکتر محمدباقر قالیباف صحن چهره

قانون جهش تولید دانش بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان را به ستون فقرات تولید تبدیل می‌کند

اما در ابتدا رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود مسائل مرتبط به دانش‌بنیان‌ها را به‌عنوان موضوع مورد نظر مقام معظم رهبری درابتدای سال را مورد نظر قرار داد و تاکید کرد: مجلس یازدهم با در نظر گرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی، امکان محقق‌ شدن هدف گذاری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید دانش‌بنیان توسط دولت محترم، به عنوان متولی اصلی امر را فراهم کرده است.

کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس رد شد

بنابراین گزارش “طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس” به عنوان اولین دستور کار صحن امروز مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و مخالفان و موافقان نظرات خود را مطرح کردند اما با وجود آنکه محمدحسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس دلایل توجیحی خود را برای تصویب این طرح، مطرح کرد و گفت: “این طرح یکی از موضوعاتی است که سرنوشت قانونگذاری را تعیین می‌کند و حتی مخالفان نیز اذعان دارند که رویه‌های کنونی کارآمد نبوده و باید اصلاح شود” امــــــــا نمایندگان به کلیات آن رای ندادند چراکه به گفته محمدرضا صباغیان به عنوان مخالف این طرح “اصلاح آیین‌نامه خودکشی کامل مجلس است، این طرح نکات خوبی دارد اما با مسائلی همراه شده که به نفع نیست”

طرح شفافیت آراء نمایندگان طی یک ماه آینده بررسی می شود

در ادامه به دنبال اخطار قانون اساسی سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات درباره ضرورت بررسی شفافیت آراء نمایندگان، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار از بررسی این موضوع در جلسات علنی یک ماه آینده مجلس خبر داد.

ضرورت عمل به آیین نامه در موضوع استیضاح وزرا

در ادامه سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در تذکری آیین نامه‌ای با بیان اینکه برای استیضاح وزرای تعاون و صمت امضاهای لازم جمع شده است، از هیات رئیسه مجلس درخواست کرد تا طرح استیضاح این وزرا را اعلام وصول کند.

بیمه کارگران ساختمانی

وقتی مجلس صدای کارگران ساختمانی می‌شود

اما نمایندگان در جلسه امروز زمان قابل توجه‌ای را به بررسی “گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی” اختصاص دادند و پیشنهادات بسیاری برای برای اصلاح این طرح مطرح شد و مخالفان و موافقان آن‌ها نظرات خود را مطرح کردند تا جایی که به منظور رسیدگی دقیق‌تر ادامه بررسی آن به جلسه دیگری موکول شد.

طرحی که کلیات آن در خردادماه سال گذشته به تصویب مجلس رسیده است اما از آنجا که این طرح با اصل ۵۷ و ۷۵ مغایرت داشت باید به صورت دو شوری بررسی شود لذا این مهم در تاریخ مذکور به درخواست رئیس مجلس به رای گذاشته شد و توانست موافقت نمایندگان را کسب کند.

طبق آمار تنها ۸۰۰ هزار نفر از کارگران فصلی بیمه تامین اجتماعی شده‌اند در حالی که یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر از کارگران ساختمانی نیازمند بیمه هستند و از آنجا که رفع تبعیضات ناروا از وظایف نمایندگان است آن‌ها با در دست گرفتن این گونه از طرح‌ها به دنبال رفع تبعیض‌ها هستند، لذا در این طرح ساختار بیمه کارگران ساختمانی تغییر پیدا می‌کند.

درواقع به نظر می‌رسد مجلس بار دیگر صدای کارگران ساختمانی را شنیده است چراکه با این طرح می‌توان برای ۳ تا ۵ میلیون نفر کارگر و افراد تحت تکفل آن‌ها بیمه پایدار در نظر گرفت که نشان می‌دهد کار بزرگی در کمیسیون اجتماعی مجلس صورت گرفته است.

براساس طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، بیمه شدگان در مناطق محروم و نیازمند یک درصد و در مناطق برخوردار از ۲ تا ۱۴ درصد سهم بیمه پرداخت می کنند. همچنین کارگران ساختمانی در مناطق روستایی و محروم کمترین سهم بیمه را پرداخت می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: براساس آمار باید یک و نیم میلیون کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت، بیمه شوند، تاکنون ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند، باقیمانده آن‌ها با تصویب این طرح بیمه می‌شوند.

ناطقان میان دستور

در ادامه علی کریمی فیروزجائی اسامی ناطقان میان دستور را به شرح ذیل قرائت کرد:

الهویردی دهقانی: شرکت‌های دانش‌بنیان، فنون جدید را جهت ایجاد اشتغال به سمت بنگاه‌‌های تولیدی سرازیر کنند

حسن شجاعی علی آبادی: مجلس حتماً از توافق خوب استقبال و توافق بد را نخواهد پذیرفت

محمدتقی نقدعلی: قانون بودجه امسال طلیعه محرومیت زدایی است

جعفر راستی: تیم مذاکره کننده نهایت تلاش را برای لغو بدون قید و شرط تحریم ها و محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی داشته باشد

کمال حسین پور: ضرورت چاره‌اندیشی برای رفع خودتحریمی‌های موجود در بدنه دولت

نیکزاد: بند مربوط به واردات خودرو با نظر شورای نگهبان اصلاح شد

در نشست امروز موضوع مهم واردات خودرو نیز مورد بحث قرار گرفت، در این رابطه نماینده مردم خلخال در مجلس با بیان اینکه حذف مصوبه واردات خودرو بدون اطلاع نمایندگان قابل قبول نیست، گفت: هیچ نهاد دیگری نباید موازی با نمایندگان مجلس در امر قانونگذاری دخالت کند، شأن مجمع تشخیص مشخص بوده و باید متناسب با آن رفتار کند. اما علی نیکزاد ثمرین که ریاست صحن را بر عهده گرفت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در رابطه با موضوع واردات خودرو صحن رأی مشروطی از نمایندگان گرفت که اگر شورای نگهبان نیز نظری داشت هیأت رئیسه بتواند آن را اعمال کند از این رو هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص نظام هم نظر خود را به شورای نگهبان داد بنابراین اینکه افکار عمومی احساس می‌کنند هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بند مربوط به واردات خودرو را حذف کرده درست نیست.

تذکرات شفاهی

تذکرات شفاهی

مجتبی یوسفی: دولت نگرانی تأمین کالاهای اساسی سبد خانوار را برطرف کند

علی اکبر بسطامی: وزیر جهاد کشاورزی مشکل دامداران را پیگیری کند/ لزوم تعیین حدود مناطق جنگی

علیرضا سلیمی: بیانات رهبر انقلاب و قانون راهبردی مجلس خطوط قرمز در مذاکرات وین باشد

محمدتقی نقدعلی: اعتماد بی‌جا به برخی چهره‌های به اصطلاح سلبریتی باعث باج‌خواهی‌های غیراخلاقی در سینما شده است

کمال حسین‌پور: ضرورت چاره‌اندیشی برای رفع خودتحریمی‌های موجود در بدنه دولت

لطف اله سیاه کلی: مردم از کیفیت، قیمت و نحوه واگذاری خودرو ناراضی هستند

نصرالله پژمان فر: عوامل موثر در اتفاقات ورزشگاه مشهد را معرفی می کنیم

کیوان مرادیان: دولت مشکل سوخت کشاورزان را به سرعت حل کند

سید مجتبی محفوظی: وضعیت نامناسب آبادان و خرمشهر ما را شرمنده مسافران نوروزی می کند

اعلام وصول سوال ملی نمایندگان از وزیر بهداشت و درمان

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس موارد اعلام وصول شده ازسوی هیات رئیسه درخصوص سوال ملی ۳ تن از نمایندگان را از وزیر بهداشت را قرائت کرد.

محکومیت تجاوز نظامی عربستان در سالگرد جنگ ویرانگر علیه یمن

در ادامه محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۳۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرائت کرد، نمایندگان در این بیانیه به منظور حمایت از مقاومت یمن، در آغاز هشتمین سال جنگ ویرانگر یمن این تجاوز آشکار را محکوم کردند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

تذکر بیش از ۶۰ نماینده به وزیر ارتباطات درباره سرعت پایین اینترنت

در ادامه روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

پایان جلسه علنی ۱۵ فروردین ماه مجلس/ جلسه بعدی؛ فردا

در نهایت جلسه امروز ساعت ۱۳ و ۱۰ دقیقه به پایان رسید و علی نیکزاد نائب رئیس مجلس با بیان اینکه نشست بعدی صحن (سه شنبه، ۱۶ فروردین) ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه برگزار خواهد شد زنگ پایان صحن را به صدا درآورد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا