اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار مهمکمیسیون صنایع

گزارشی از انتقاد تا شکایت از وزیر صمت به دلیل گرانی خودرو

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار پارلمانی آستان بهارستان؛ با وجود تاکید مقام معظم رهبری و نماینده های مجلس شورای اسلامی و نارضایتی عموم مردم از گرانی خودرو هر روز شاهد افزایش قیمت هستیم.

امروز هم بخشی از وقت نماینده های مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی این موضوع مهم گذشت. از انتقاد نماینده ساری تا تایید قالیباف بر بی کیفیتی خودرو تا تایید مجمع تشخیص با واردات خودروی و د رنهایت شکایت از وزیر صنعت.

گرانی خودرو قابل تحمل نیست/ مجلس نظارت کند

در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی، علی بابایی کارنامی در اخطار قانون اساسی با انتقاد از افزایش قیمت خودرو گفت: یک نفر پاسخگوی تورمی افزایش قمیت خودرو باشد. وزیر صمت چکاره است؟ آیا مجلس نباید نظارت کند؟

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس افزود: مردم در حوزه انتخابیه درباره قیمت خودرو سوال می‌کنند که چرا به وضعیت افسارگسیخته خودرو نظارت نمی‌کنید. از طرفی حدود ۵۷ درصد حقوق کارگران  افزایش یافته ولی به موازات آن قیمت ها بالا رفته است.

گرانی خودرو قابل تحمل نیست/ مجلس نظارت کند

وی خواستار گزارش منطقی درباره افزایش قیمت خودرو به صحن مجلس شد و تاکید کرد: وضعیت بازار خودرو قابل تحمل نیست و بر کالاهای اساسی نیز اثرات سوء گذاشته است و سفره مردم را تحت الشعاع قرار داده است. تقاضا دارم براساس اصل ۳ قانون اساسی این موضوع پیگیری شود تا طبق عدالت، دولت انقلابی و مجلس انقلابی عمل کنند و برنامه ریزی کامل داشته باشند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حتماً باید این موضوع یعنی نظارت بر بازار خودرو در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و دولت انقلابی هم باید یک برنامه‌ریزی کامل و مدون برای رفع این مشکل داشته باشد.

قالیباف: با قیمت پراید می‌توان خودروهایی با کیفیت عالی وارد کشور کرد

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در برابر پراید ۲۰۰ میلیون تومانی، با ۵ هزار دلار و ارز ۲۵ هزار تومان، می‌توان خودرو با کیفیت عالی وارد کرد.

قالیباف رئیس مجلس

محمدباقر قالیباف هم در پاسخ به تذکر نماینده ساری در خصوص ضرورت ساماندهی صنعت خودرو، گفت: مصوبه واردات خودرو که مورد بحث قرار گرفت در دو جلسه مفصل در صحن مجمع با حضور بنده و رئیس کمیسیون صنایع مطرح شد؛ نهایتا یک الی دو بند اصلاحی از باب جمع‌بندی جلسه صورت گرفت اما کلیات آن تأیید شد.

وی با اشاره به اینکه موضوع خودرو در کشور از جمله بحث‌های کارشناسی و مهم است، اظهار کرد: بحث واردات خودرو به این شکل نیست که فقط خودرو وارد کنیم از این رو در قانون به تولید نیز توجه شده است؛ اکنون روش تولید در کشور دارای اشکالات فنی است که باید به آن توجه کنیم که در این خصوص در مجمع پس از رأی گیری درباره آن به صورت مفصل توضیح دادم که چگونه باید بحث خودرو را در کشور اصلاح کنیم.

قالیباف افزود: اینکه امروز قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید، ۲۰۰ میلیون تومان است در محاسبه‌ای با ارز معادل حدود ۲۵ هزار تومان، خودروهایی با ۵ هزار الی ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیتی بسیار عالی وجود دارد که می‌تواند به کشور وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: این خواسته مجلس بوده و مجمع نیز با آن همراهی کرد؛ این موضوع در ارتقاء کیفیت تولید، قیمت تمام شده و تیراژ تولید موثر خواهد بود لذا از پافشاری مجلس و همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر می‌کنم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: مجمع تشخیص واردات خودرو را تایید کرد

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: مجمع تشخیص واردات خودرو را تائید کرد

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات خودرو به تائید رسید.

عزت‌اله اکبری تالارپشتی هم از تصویب کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو با حضور دکتر قالیباف در نشست امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: پیش از این شورای نگهبان به ماده ۴ طرح مذکور ایراد گرفته بود که مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد بنابراین برای تعیین تکلیف این موضوع، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

از تصویب کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو با حضور دکتر قالیباف در نشست امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: پیش از این شورای نگهبان به ماده ۴ طرح مذکور ایراد گرفته بود که مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد بنابراین برای تعیین تکلیف این موضوع، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رییس  مجمع تشخیص مصلحت نظام جمع بندی مناسبی در جلسه امروز داشت، افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو را تصویب کرد اما از آنجا که  برخی معتقد بودند این موضوع ایراداتی دارد مقرر شد ایرادات مذکور در کمیسیون های تخصصی برطرف شود.

وی با بیان اینکه براساس ماده مذکور درصورت صادرات خودرو، خدمات خودرو و نیرومحرکه می توان خودرو وارد کرد، تصریح کرد: در جلسه امروز مجمع که با حضور دکتر قالیباف برگزار شد موضوعات تشریح شد و  این ماده به رای گذاشته و تصویب شد.

شکایت ۱۷ نماینده از “فاطمی‌امین” درباره خودروسازی

شکایت 17 نماینده از "فاطمی‌امین" درباره خودروسازی

در نهایت جمعی از نمایندگان مجلس اخیراً با تدوین طرحی خواستار اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس برای شکایت از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت به قوه قضائیه درباره بازار خودرو شده اند.

جمعی از نمایندگان مجلس اخیراً با تدوین طرحی خواستار اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس برای شکایت  از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت به قوه قضائیه درباره بازار خودرو شده اند.

متن این طرح به شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم مجلس

خواهشمند است درخواست اجرای ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی/ اینجانبان از جناب آقای سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص رسیدگی به موارد اعلامی ذیل را به کمیسیون های تخصصی ذیربط ارجاع دهید.

شرح درخواست:

صنعت خودروی کشور در حوزه کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش گرفتار ناکارآمدی و سوء مدیریت است عدم دستیابی به دانش طراحی پلت‌فرم و ضعف در ساز و کارهای تحقیق و توسعه هم باعث شده است که صنعت خودرو کشور نتواند همگام با تحولات صنعتی بین المللی در این حوزه گام بردارد تا جایی که در پاسخگویی به نیازهای روز افزون و به حق مشتریان داخلی با مشکلات جدی و عدیده‌ای مواجه است.نه تنها سهم این صنعت از بازارهای خارجی نزدیک به صفر بوده بلکه صنعت خودروسازی کشور در دستیابی و رضایت مشتریان داخلی هم کاملاً ناموفق بوده است.

وضعیت به گونه ای است که برای جبران عقب ماندگی شدید موجود پاسخ گویی به نیازهای روز افزون بازار و دستیابی به تکنولوژی به روز و پیشرفته هیچ برنامه ای هم وجود ندارد و در بر همان پاشنه سابق می چرخد.

میزان مرگ و میر و صدمات ناشی از سوانح رانندگی در کشور خود گویای همه چیز است گویا هر سال در کشور یک زلزله بزرگ چند هزار ریشتر و زخمی روی می‌دهد. بسیار غم انگیز و دلهره آور است که بگوییم تعداد تلفات سوانح رانندگی در کشور با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری می‌کند.

بر اساس گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی عامل وسیله نقلیه و استاندارد خودرو یکی از مهمترین عوامل تصادفات رانندگی با این حجم از تلفات است صنعت خودروسازی کشور و مدیریت آن چه در دوره های گذشته و چه در حال حاضر با راهبردهای کلان صنعت خودرو بیگانه بوده و با سوء مدیریت و عدم توجه به قوانین و اسناد بالادستی بر روی ریل اشتباه قرار گرفته است و این مهم کشور را با چالش ها و مشکل های فراوانی دست به گریبان کرده است.

لذا اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص نقض و استنکاف از اجرای قانون و اهمال و ترک وظایف قانونی مدیران میانی و ارشد صنعت خودرو و معرفی عاملان قبلی و فعلی وضعیت بسیار نابسامان موجود به قوه قضاییه جهت رسیدگی ضرورت می‌یابد.

محورهای درخواست

عدم شفافیت در صورت های مالی شرکت های خودروسازی‌ها، بنگاه داری خودروسازان، تعارض منافع در تصمیم گیری و تصمیم سازی در صنعت خودرو و عدم واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز،  سوءمدیریت و عدم توسعه استانداردهای صنعت خودرو،  چگونگی عقد قراردادهای تامین فولاد و قطعات فولادی و سایر قراردادها،  تحمیل نیروی انسانی غیر متخصص و مازاد به شرکت‌های خودروسازی

فهرست اسامی متقاضیان اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

سید مصطفی آقا میرسلیم نماینده تهران، مجتبی توانگر نماینده تهران، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، اسماعیل حسین زهی نماینده خاش، حسین حق وردی نماینده شهریار،  جعفر راستی نماینده شبستر، فرهاد طهماسبی نماینده نی‌ریز،  احمد حسین فلاحی نماینده همدان، بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار،  احمد محرم زاده نماینده اهر، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، محمدطلا مظلومی نماینده بهبهان، عبدالجلال ایری نماینده کردکوی، اصغر سلیمی نماینده سمیرم، بهزاد علیزاده نماینده دهلران و  کمال حسین پور نماینده پیرانشهر.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا