اخبار مهمکمیسیون انرژی

جذب سرمایه‌ گذاری‌ خارجی ربطی به برجام ندارد

آستان بهارستان؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب، برنامه‌ریزی کردند که سرمایه‌ گذاری‌ در ایران انجام نشود اما موارد متعددی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشورمان انجام شده و در حال حاضر هم این مهم در ایران امکان‌پذیر است.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درمورد فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی بدون برجام با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه تلفنی کرد.

بیگی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا بدون برجام هم می‌توان جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشت یا خیر گفت: برجام از ابتدا هم بنایی در سرمایه‌گذاری نداشته که بخواهد کار سرمایه‌ گذاری‌ انجام گیرد.

وی با بیان این مطلب افزود: مذاکراتی هم که اخیراً بین ایران و کشورهای اروپایی انجام شده شرایطی داشت از جمله اینکه آمریکایی‌ها همچنان تمایل ندارند کسی به شکل عادی در ایران سرمایه‌گذاری کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از سال ۱۹۹۶ بحث سرمایه‌گذاری در ایران را ممنوع اعلام کردند اظهار کرد: آمریکا از همان زمان اعلام کرد که هر کشوری که در ایران سرمایه‌گذاری کند جریمه خواهد شد.

موارد متعددی از سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی در کشورمان انجام شده

بیگی نژاد گفت: اگرچه آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب، برنامه‌ریزی کردند که سرمایه‌گذاری در ایران انجام نشود اما موارد متعددی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشورمان انجام شده و در حال حاضر هم این موضوع مهم در کشورمان امکان‌پذیر است.

این نماینده مجلس از برخورد‌های سلیقه‌ای و عدم حمایت عملی از سرمایه‌گذاران انتقاد و اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که ما با سرمایه‌گذاران خارجی همان رفتاری را می‌کنیم که با سرمایه‌گذاران داخلی داریم.

وی افزود: مشکل دیگری که اخیراً مطرح شده مسئله مربوط به تضمین است؛ سرمایه‌گذار خارجی نیاز به تضمین و حمایت دولتی دارد لذا باید برای ارائه ضمانت نام بانکی به سرمایه‌گذاران خارجی از سوی دولت فکری کرد.

بیگی نژاد با تأکید بر لزوم کنارگذاشتن نگاه استانی و ضرورت ملی کردن نگاه‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی گفت: وقتی قراردادی بین شرکت خارجی با ایران بسته می‌شود معمولاً بحث سهم‌های استانی مطرح می‌شود درصورتی‌که برای رشد و موفقیت اقتصادی باید نگاه و رویکردها را ملی کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر از اینکه به رفع موانع خارجی نیاز داشته باشیم نیازمند رفع موانع داخلی هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا