اخبار مهمکمیسیون برنامه و بودجهکمیسیون عمران

ساخت چهار میلیون مسکن پایه‌گذاری شده است

آستان بهارستان؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حرکت دولت در مسیر درستی در حال انجام است، گفت: قطعا لازم است واقعیات برای مردم روشن شود تا با آگاه‌سازی مردم، اقدامات معاندین و مخالفینی که با شیوه‌های مختلف قصد تشویش اذهان عمومی را دارند، خنثی شود.

بهروز محبی نجم‌آبادی با اشاره به جلسه روز گذشته مجمع نمایندگان استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی با رئیس جمهور، اظهار کرد: در این دیدار که استانداران هر سه استان هم حضور داشتند، مطالبی در مورد شهرستان‌های این استان‌ها و مسائل کلان کشوری مطرح شد.

وی افزود: در زمان کوتاهی که نمایندگان در این جلسه در اختیار داشتند، اولا از زحمات یک ساله دولت و کارهای بنیادین آن تقدیر کردند و همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات امروز ما به دلیل سیاست‌های گذشته است، از دولت خواسته شد برای حل مسائل اهتمام جدی‌تری در حوزه اجرا داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: مباحثی از جمله پروژه‌های ریلی، تنش‌های آبی، راه‌ها، اجرای سریع رتبه‌بندی معلمان و پلاک‌گذاری کامیون‌های وارداتی از جمله موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه قرار شد از ظرفیت استانداران به طور ویژه استفاده شود و الویت‌بندی مشکلات در استان‌ها صورت گیرد و نمایندگان مجلس با همکاری استانداران، بتوانند در جهت حل مشکلات اقدام کنند.

محبی بیان کرد: همچنین در این جلسه گفته شد که مجموعه حاکمیت باید در این جهاد اقتصادی در کنار هم باشند. نمایندگان از دولت درخواست کردند که در این وضعیت گرانی‌ها، به کمک مردم بیاید و حداکثر تلاش برای کاهش فشار طبقات آسیب‌پذیر انجام شود. البته باید توجه شود بسیاری از صاحب‌نظران حوزه اقتصاد، از طرح اقتصادی دولت سیزدهم حمایت می‌کنند و معتقدند برای رساندن اقتصاد کشور به ثبات، حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ها ضروری بود، اما باید عدم تحت فشار قرار گرفتن مردم نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت در ساخت مسکن، خصوصا در خراسان اقدامات خوبی انجام داده است، عنوان کرد: سبزوار نخستین شهرستانی بود که اراضی آن برای ساخت مسکن در ۴ سال تعیین شد. دولت در حال حرکت به سمت ساخت ۴ میلیون مسکن است و پایه‌های کار آماده شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حرکت دولت در مسیر درستی در حال انجام است، گفت: قطعا لازم است واقعیات برای مردم روشن شود تا با آگاه‌سازی مردم، اقدامات معاندین و مخالفینی که با شیوه‌های مختلف قصد تشویش اذهان عمومی را دارند، خنثی شود تا این اصلاحات ساختاری بتواند منجر به ایجاد ثبات برای اقتصاد کشورمان شود.

محبی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم برای گسترش روابط با همسایگان، اظهار کرد: رویکرد دولت برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و معاهدات و قراردادهای مختلفی که دولت در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای امضا کرده و می‌کند، افزایش صادرات و توجه ویژه به تولید نیز از دیگر مسائلی بود که در جلسه روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: همچنین آقای رئیس جمهور نیز در این جلسه بخشی از برنامه‌های دولت را ذکر و بیان کرد که هر سه قوه باید بتوانند با هماهنگی‌هایی که دارند، برای الویت‌بندی و حل مشکلات اقدام کنند. همچنین آقای رئیس جمهور از نمایندگان گله‌ای هم داشت. دولت صندوقی تحت عنوان صندوق پیشرفت و عدالت در نظر گرفته بود که قرار بود در جهت حل مشکلات استان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. لایحه دولت در این خصوص در مجلس رای نیاورد و رئیس جمهور با بیان اینکه در صورت تصویب این لایحه امروز اختیارات مالی بهتری به استان‌ها داده می‌شد، از عدم تصویب این لایحه گلایه کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس بیان کرد: نمایندگان در این جلسه از اینکه شرق کشور کمترین آزادراه و بزرگراه را دارد و وضعیت ریلی در این منطقه از کشور نامناسب است، گلایه‌مند بودند. همچنین نمایندگان این مسئله را به دولت یادآوری کردند که شرق کشور نسبت به غرب کشور تعداد استان‌های بسیار کمتری دارد و درخواست اجرای عدالت را از رئیس جمهور داشتند و آقای رئیسی هم پذیرفت که محرومیت‌های بیشتری در شرق کشور وجود دارد و باید تلاش شود از بودجه‌هایی که در آینده اختصاص داده می‌شود، پروژه‌های شرق کشور اجرا شوند.

وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی

محبی در پاسخ به اینکه پس از حدود ۴ ماه که از سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی می‌گذرد، چه میزان از مصوبات این سفر اجرایی شده است، گفت: بار مالی این مصوبات در حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان بود که قرار است در ۳ سال اجرایی شود. این مصوبات ابلاغ شده است، اما هنوز هیچ اعتباری متناسب با این مصوبات پرداخت نشده است و امیدواریم در آینده نزدیک، با نوشتن آیین‌نامه‌های اجرایی، مشکلات اساسی استان به خصوص در حوزه‌های راه و آبخیزداری حل شود.

وی در رابطه با ارزیابی خود از عملکرد یک ساله دولت سیزدهم، عنوان کرد: به دلیل اینکه در گذشته دولت‌ها دچار روزمرگی شده بودند و کارهای بنیادین و اساسی چندانی صورت نمی‌گرفت، معضلات زیادی در کشور به وجود آمده است. امروز اگر مشکل مسکن در کشور داریم، به دلیل عدم ساخت و ساز کافی مسکن در سال‌های قبل است. همچنین مشکلاتی که در حوزه ارتباطات با کشورهای منطقه داشتیم، منجر به این شد که کمترین مراودات را با همسایگان داشته باشیم.

این‌ نماینده مجلس ادامه داد: علی‌رغم وجود تمام این‌ مشکلات، دولت خالصانه در حال اقدام برای حل مشکلات است و رویکردی علمی را در پیش گرفته است، اما هر سه قوه باید کنار هم تلاش کنند تا به دلیل تبعات تصمیمات اقتصادی دولت، مردم بیش از این آسیب نبینند.

محبی اضافه کرد: برای حل مشکلات اقتصادی، همکاری مجلس با دولت به صورت لایحه‌محور خواهد بود و هر کجا دولت دچار مشکل بود می‌تواند با ارائه لایحه‌ای به مجلس، مشکل خود را حل کند. ما حس کردیم برخی تصمیماتی که در قانون بودجه گرفته شده است، تبعات تورمی دارد. از جمله مسئله حقوق ورودی که از جمع سود بازرگانی و حقوق گمرکی به دست می‌آید و افزایش حقوق گمرکی به ۴درصد منجر به افزایش تورم به میزان ۱۰ درصد شده بود.  این باعث شد دولت به این منظور لایحه‌ای به مجلس ارسال کند تا حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد کاهش یابد. این لایحه به زودی در مجلس تصویب خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه‌ها باید برای اجرایی شدن تصمیمات دولت، با قوه مجریه همکاری کنند، خاطرنشان کرد: طبقات آسیب‌پذیر باید مورد حمایت دولت قرار گیرند. همچنین دولت باید در حوزه کشاورزی نگاه آمایشی و علمی داشته باشد و به خرید تضمینی از کشاورزان، انبوه‌سازی مسکن، میدان دادن به فعالین اقتصادی درستکار، حمایت از صادرات و شرکت‌های دانش‌بنیان توجه ویژه‌تری داشته باشد.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا