اخبار قم

ترکیب جهل توده مردم و دنیاطلبی بنی امیه حادثه خونبار کربلا را رقم زد

نویسنده: آیت پیمان

مدیر مسئول دبیرخانه شوراى دین پژوهان کشور و رئیس مجمع جهانى شیعه شناسى

آستان بهارستان؛ جهل توده مردم و دنیاطلبی بنی امیه ترکیب شد و حادثه خونبار و جانگداز کربلا را رقم زدند.
قرآن کریم “قومُُ تجهلون” را برای پیروان گوساله سامری بکار برده است که راه حق را ترک کردند.
در قرآن کریم “جهل” مقابل “عقل” است نه علم.
ممکن است فرد یا گروهی جاهل باشند در عین آنکه عالم و متخصص در اموری باشند ، مثل سامری یا بلعم باعورا که عالم و متخصص بودند ولی “جاهل” .

گاهی جهل خود را علم می پندارد، پس هر کس مردم را بر مسیری غیر از آن دلالت دهد ، جاهل و عقب مانده می داند.
گاهی جهل خود را حکم می پندارد، پس هر کس غیر از آن عمل کند او را عصیانگر و باغی و یاغی معرفی می کند.
گاهی جهل خود را سنتی ارزشمند می شناسد، پس آن را قانون می کند و آن سنت جاهلانه را می پرستد.
جهل انسان را به تکبر، ظلم، شرک و کفر می کشاند.
“منشاء جهل” ، نداشتن تامل و تفکر و قدرت مطالعه و عدم بررسی و تحقیق است.
از آثار مخرّب غلبه جهل بر عقل در وجود انسان میتوان مواردی بسیاری را برشمرد از جمله :
*حال مطالعه نداشتن، کتاب های مفید نخواندن، خدمت علما و اهل دانایی نرفتن، امور خود را نزد متخصص عرضه نکردن، هر حرفی را قبول کردن، هر حرفی غیر از پنداشته ها را نپذیرفتن، تعصب داشتن، هم رنگ جماعت شدن، مباحثه های علمی نداشتن، اهل لهو و لعب بودن، اهل غنا و موسیقی های مطرب بودن، حواس پرتی داشتن، سر به هوا بودن، تنبلی داشتن، گرفتار اوهام و خیالات بودن، در بند سنت های غلط شدن، تعریف های نادرست داشتن، زندگی را سرسری گرفتن، روزمره شدن، حال و حوصله تحقیق نداشتن، عجله کردن در انجام کارها، کندی داشتن در تصمیمات، برنامه نداشتن برای زندگی، خود را در چارچوب ها محبوس کردن، خلاق نبودن، ابتکار عمل نداشتن، انزوای از افراد شایسته، به آدمهای ناشایسته عادت کردن، عادت های نابجاداشتن، کارهای ارزشمند را ندیدن، تحسین نکردن خوبی های دیگران، بی تفاوت بودن و … همگی از آثار و ثمرات تلخ جهل هستند که زندگی انسان را از مدار علم و عقل خارج میکند.
و در حوادث روزگار و تقابل حق و باطل، این جهل است که انسان را از جبهه حق دور و در جبهه باطل قرار می دهد.
“جهل” است که انسان عالم و حافظ قرآن و نمازگزار اما جاهل را از سایه سار بهشتی خیمه گاه ابا عبدالله خارج و در لشگرگاه دوزخی یزیدیان قرار می دهد. در هر زمان و هر مکان .!پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا