اخبار مهمکمیسیون حقوقی

ورود مجلس به پرونده آزمون وکالت بر شبهات مربوط به تخلفات داوطلبان آزمون سراسری پایان داد

آستان بهارستان؛ نمایندگان ملت در مجلس یازدهم در نشست علنی امروز به مسئله آزمون وکالت ورود کرده و موضوع حیطه وظایف سازمان سنجش برای رسیدگی به تخلفات داوطلبان آزمون سراسری را تعیین کردند.
صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 سی و ششمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ صبح امروز (سه شنبه، ۱ شهریور ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور بیش از دو سوم از نمایندگان و رأس ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه  برگزار شد.

پس از قرائت قرآن مجید؛ حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه، دستور کار امروز را قرائت کرد که بر اساس آن تقاضای دوفوریت برای طرح استفساریه و مواد ۳ ، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران و بررسی طرح استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری در دستور کار بهارستان نشینان قرار دارد.

نقش پزشکان ایرانی در خنثی کردن نقشه دشمنان برای فروپاشی نظام سلامت تاریخ ساز و فراموش نشدنی است

نطق پیش از دستور امروز رئیس مجلس به گرامیداشت بیست و چهارمین سالگرد شهادت شهید لاجوردی و روز پزشک اختصاص داشت و تاکید کرد: نقش پزشکان ایرانی در خنثی کردن نقشه دشمنان که همانا فروپاشی نظام سلامت بود تاریخ ساز و فراموش نشدنی است؛ ضروری است مسئولان امر علاوه بر بسیج تمام امکانات برای شکست سیاست های تحریمی علیه ملت ایران، برآورده ساختن مطالبات صنفی پزشکان و دستیاران تخصصی را در دستور کار قرار دهند.

وکلای ملت به عنوان نخستین دستور به بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران پرداختند و ماده ۴ این طرح را بررسی کردند و پیشنهاداتی نیز توسط نمایندگان مطرح شد اما با توجه به تذکرات نمایندگان در خصوص آزمون وکلا و اعتراضاتی که در این خصوص بوجود آمده است؛ وارد بررسی طرح استفساریه تعیین تکلیف آزمون وکالت شدند.

موافقت مجلس با بررسی دو فوریتی طرح تعیین تکلیف آزمون وکلا

نمایندگان مجلس در این نشست به بررسی طرح تقاضای دوفوریت برای طرح استفساریه  مواد ۳ ، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ورود کرده و با بررسی دو فوریتی این طرح که در خصوص تعیین تکلیف آزمون وکلا بود، موافقت کردند.

همه مکلف به اجرای قانون هستند؛ ابهام در نمره آزمون وکالت با استفساریه رفع می‌شود

براساس این گزارش؛ محمدتقی نقدعلی در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به بند (۱۱) ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی مجلس از اعتراض شرکت‌کنندگان آزمون وکالت نسبت به ملاک عمل قرار دادن نمره خام آزمون وکالت انتقاد کرد و تاکید کرد ملاک قانون و مشروع مذاکرات مجلس در خصوص نمره تراز آزمون وکالت شفاف است و کانون وکالت جز تمکین وعمل به قانون راه دیگری ندارد که دکتر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به ایشان تاکید کرد همه مکلفند قانون را رعایت و اجرا کنند مخصوصاً کانون وکلا که خودشان در حقیقت مجری و مدافع قانون هستند.

اقدام مرکز وکلای قوه قضائیه خلاف قانون و تعارض منافع است

همچنین سیدشمس الدین حسینی در تذکری شفاهی اقدام مرکز وکلای قوه قضائیه را خلاف قانون دانست و گفت: مرکز وکلا اگر ابهامی داشته باید پیش از اعلام نتیجه حرف از استفساریه می زدند، نه اینکه پس از اعلام نتیجه حق حدود ۱۰۰ هزار داوطلب را به دلیل تعارض منافع نادیده بگیرند و امروز صحبت از استفساریه کنند.

قانون صریح مجلس از سوی مرکز وکلای قوه قضائیه دور زده شد/ لزوم احقاق حقوق ۹۰ هزار نفر جوان

از طرفی نیز مجتبی یوسفی  در تذکر شفاهی نسبت به برگزاری آزمون وکالت گفت: حق حدود ۹۰ هزار جوانی که با امید در این شرایط بد اقتصادی و مشکلات اشتغال، تحصیلات دانشگاهی انجام دادند و در این آزمون شرکت‌ کرده‌اند اکنون رعایت نشده است.

مهلت معرفی وزیر تعاون رو به اتمام است/تکلیف وزارت صمت همچنان مشخص نیست

همچنین در این نشست علی بابائی کارنامی در تذکری با اشاره به مهلت معرفی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: مهلت معرفی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون ۲۴ شهریور به اتمام می رسد لذا انتظار می رود دولت و مجلس در این زمینه هرچه زودتر تصمیم گیری کنند و نیز وضعیت نفکیک وزارت صمت نیز باید تعیین تکلیف شود.

استفساریه نحوه رسیدگی به شبهات تخلف داوطلبان در آزمون سراسری به صورت اولویت‌دار بررسی می‌شود

براساس این گزارش؛ همچنین وکلای ملت در مجلس یازدهم در جریان بررسی تقاضای اولویت دار برای رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش در خصوص طرح استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به جرایم و تخلفات در آزمون‌های سراسری، با بررسی اولویت‌دار آن موافقت کردند که در این نشست کلیات و جزئیات این طرح مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

ناطقان میان دستور

ناطقان میان دستور یکم شهریور ماه

در میانه نشست علنی مجلس، طبق روال و بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نوبت به ۵ نفر از نمایندگان رسید تا نطق میان دستور خود را قرائت کنند که به شرح زیر انجام شد:

– مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا: مدارس غیردولتی با شهریه‌های نجومی با حوزه آموزش تعارض منافع دارد

– علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب: نرخ تورم برای اقشار ضعیف و دارای درآمد ثابت قابل تحمل نیست

– حبیب آقاجری نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی: خوزستان از آلودگی‌های شیمیایی و ریزگردها در رنج است/ مردم از گرانی و تورم گلایه مند هستند

– سیدموسی موسوی نماینده مردم لامرد و مهر: وزیر بهداشت نسبت به تامین اعتبار طرح دارویار تلاش کند

– ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان: مجلس یازدهم در باقی مانده عمر خود موضوعات مهم و محوری را در اولویت تصمیمات و مصوبات قرار دهد

در ادامه نشست علنی امروز، نمایندگان مجلس، صمداله محمدی و محمدرضا پور ابراهیمی داورانی را به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی بیمه و فتح الله توسلی، اصغر سلیمی  و علیرضا زندیان به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی اجرای رای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی انتخاب کردند.

نایب رئیس مجلس از تلاش جامعه پزشکی قدردانی کرد

عبدالرضا مصری که ریاست ادامه نشست امروز را برعهده داشت ضمن گرامیداشت روز پزشک گفت: این روز را به پزشکان و جامعه سلامت عرض تبریک و تهنیت دارم، تبریک خادمین ملت به این جامعه به معنای قدردانی از خدمات، تلاش‌ها و دستاوردهای ارزشمند پزشکان کشور است.

درخواست نمایندگان از وزیر جهاد درخصوص خرید تضمینی خرما و حمایت از نخلداران

در ادامه نشست علنی  امروز؛ احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه، نامه ۱۶۰ نفر از نمایندگان خطاب به سیدجواد ساداتی نژاد درخصوص مداخله وی در بازار خرما و خرید تضمینی این محصول و همچنین حمایت از نخلداران را قرائت کرد.

تذکرات شفاهی

تذکرات شفاهی یکم شهریور

نمایندگان در بخش پایانی نشست علنی در قالب تذکر شفاهی نکاتی را به مسئولین اجرایی متذکر شدند:

خاتمی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار: ضرورت تقویت کارگروه رفع تداخلات روستاها برای حل مشکلات اراضی کشور

محمدیاری نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال: لزوم توزیع عادلانه امکانات ورزشی در شهرستان های کم برخوردار

نصیرایی نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه: مجلس از فولاد مبارکه ثابت کرد نمایندگان خط قرمزی نمی شناسند

ورناصری قندعلی نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا: معلمان طرح مهرآفرین از مزایای قانون رتبه‌بندی بازنمانند

موسوی نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین: ضرورت توجه به فعالان حوزه تعلیم و تربیت توسط وزارت آموزش و پرورش

رجایی نماینده مردم لنجان: دسترنج کشاورزان لنجان با عملکرد نامناسب وزارت نیرو به خطر افتاده است

ایری نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان: اجرای ناقص طرح رتبه بندی معلمان سبب تبعیض شده است

فلاحی نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان: دولت مانع قرارگیری افراد سیاسی و غیرمتخصص در رأس هلدینگ‌های اقتصادی شود

آصفری نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان: انحصار کانون وکلا باید شکسته شود

دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان: معلمان طرح مهرآفرین هم شامل رتبه بندی معلمان شوند

دهقانی نماینده مردم ورزقان: حقوق شهرهای دارای منابع معدنی رعایت نمی‌شود

ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه: دولت کارگروهی برای تعیین خسارت کشاورزان دشت آزادگان تعیین کند

رزمیان مقدم نماینده مردم درگز: اعتبارات پروژه درگز به قوچان با وجود نامه وزیر راه و شهرسازی تخصیص پیدا نکرده است

پایان جلسه علنی

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرمانشاه زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت ۱۲ و ۳ دقیقه به صدا درآورد و با اعلام وی نشست بعدی مجلس روز چهارشنبه ۲ شهریور ماه رأس ساعت ۷:۴۵ خواهد بود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا