اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

مدیرکل میراث فرهنگی قم: جشنواره آیین های مذهبی در قم اجرا می شود

آستان بهارستان؛ نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم به مناسبت هفته دولت و هفته گردشگری امروز در خانه تاریخی یزدان پناه قم برگزار شد.

علیرضا ارجمندی دراین نشست اظهارداشت: برنامه ای داریم که سه روز در دهه پایانی ماه صفر مراسم آیین های مذهبی هیات های شاخص مذهبی قم، آیین های مذهبی کشور و برنامه های مذهبی ملل دیگر را در قم اجرا کنیم.

۱۵ پروژه میراثی با ۱۰‌میلیارد تومان اعتبار در دست مرمت

وی در حوزه میراث فرهنگی اظهارداشت: ۱۵ پروژه میراثی با اعتبار بیش از ۱۰‌میلیارد تومان در دست مرمت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم در خصوص حوزه سرمایه گذاری بیان کرد: ۶۲ مجوز موافقت اصولی با دو هزار و۳۰۰‌ میلیارد ریال اعتبار و اشتغالزایی دو هزار و۱۰۰‌ نفر افتتاح خواهد شد.

وی در مورد ساماندهی بازار کهنه قم نیز گفت: بسیاری از مغازه های این بازار تعطیل یا متروکه است اما در چهار ماه گذشته با اختصاص اعتباراتی مرمت را آغاز کردیم تا به عنوان محور گردشگری و صنایع دستی از آن استفاده شود.

این مقام مسئول در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم عنوان کرد: ساماندهی تیمچه قم را نیز آغاز شده و پوسته دوم پشت بام آن در حال مرمت است و چهار در به صورت اُرسی و قدیمی ساخته و در تیمچه نصب شده است.

فرهنگ حراست از بافت‌ تاریخی در قم پایین است

وی اظهارکرد: بسیاری از افراد و حتی برخی مسئولان درقم به دلیل سودآوری بیشتر می‌گویند یک لودر زیر بافت تاریخی بزنیم و به جای آن ساختمان های چندین طبقه بسازیم.

وی گفت: فرهنگ‌ حفاظت و حراست از بافت تاریخی در قم از استان‌های دیگر پایین‌تر است و نیازمند افزایش این فرهنگ هستیم تا مردم ما بیش از پیش از این میراث کهن که در صورت از بین رفتن قابل جایگزینی نیست حفظ و حراست کنند.

ارجمندی افزود: به دلیل اینکه مردم از بافت تاریخی در قم درآمد ندارند اهمیتی را که باید برای میراث فرهنگی قائل نیستند و اگر در بازار کهنه اماکنی چون سفره خانه و اقامتگاه سنتی دایر شود مالکان جهت حفظ میراث فرهنگی کوشا خواهند شد.

نشست خبری میراث فرهنگی قم

گردشگری سلامت قم تقویت می شود

وی در مورد گردشگری سلامت نیز گفت: به صورت جدی به دنبال تقویت حوزه گردشگری سلامت هستیم و ۱۷ دفتر خدمات مسافرتی در حوزه گردشگری سلامت در قم فعال هستند و خوب کار می کنند.

وی در حوزه گردشگری زیارت نیز اظهارداشت: قم بدون تبلیغات، میلیون‌ها گردشگر مذهبی دارد که به غیر از خراسان رضوی استان دیگری چنین ظرفیتی را ندارد، توسعه زیرساخت های این امر مهم فقط با وجود حمایت از سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر است و تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی یکی از اقدام مهم برای جذب سرمایه‌گذار است.

نیازمند شکل گیری گردشگری زیارت در قم هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم اظهارداشت: گردشگری صرفا اقتصادی نیست و می تواند با رویکرد های فرهنگی هم شکل بگیرد که این رویکرد در ایام محرم و صفر و اربعین مورد توجه قرار بگیرد.

آیین های مذهبی قم ثبت معنوی می شود

وی بیان کرد: جهت ثبت معنوی آیین ها مراسم های مذهبی قم آمادگی داریم و هرکس آیین خاصی را مانند مشعل گردانی نجفی ها در قم می شناسد که پنج دهه تداوم داشته باشد به ما معرفی کند.

جشنواره آیین های مذهبی در قم اجرا می شود

وی گفت: برنامه ای داریم که سه روز در دهه پایانی ماه صفر مراسم آیین های مذهبی هیات های شاخص مذهبی قم، آیین های مذهبی کشور و برنامه های مذهبی ملل دیگر را در قم اجرا کنیم.

ارجمندی اضافه کرد: قم به برکت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله و مسجد مقدس جمکران بدون تبلیغات یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی است و میلیون ها گردشگر وارد آن می شوند.

وی اظهارداشت: قم استان گردشگر پذیر مذهبی است و بدون تبلیغات میلیون ها گردشگر وارد این استان می شوند که به برکت حرم حضرت معصومه(س) و جمکران است و این استان مقصد گردشگران خارجی نیز است.

وی گفت: متاسفانه هم اکنون با مشکل تخت‌های اقامتی در قم مواجه هستیم و جهت ارتقای کیفیت خدمات به گردشگران نیازمند سرمایه گذاری در زمینه تخت و ارتقا کیفیت خدمات هستیم و تخت های فعلی پاسخگوی نیاز این استان نیست.

بحران کمبود تخت اقامتی در استان قم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه استان قم نیازمند تخت های اقامتی ارزان قیمت است، گفت: امروز با بحران کمبود تخت اقامتی در استان روبرو هستیم.

قم دارای ۱۵هزار تخت اقامتی

وی با بیان اینکه استان قم دارای ۱۵هزار تخت اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر است، افزود: از دو ماه پیش ۱۵ هزار دانشجو وارد استان قم شده و بسیاری از تخت های اقامتی رسمی را گرفته اند لذا دچار مشکل در موضوع عرضه و تقاضا شده ایم، ورود دانشجویان خارجی به قم اجاره بها را نیز افزایش داده و مستاجران بومی را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: عرضه و تقاضای تخت باید مدیریت شود و طبق طرح بلند مدتی که برای سرمایه گذاری داریم دو محل اقامتی در هفته دولت و دو مرکز اقامتی در مهرماه و هفته گردشگری در قم افتتاح می شود.

ارجمندی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، گفت: ماه گذشته دو هتل در قم افتتاح شد و در هفته دولت دو هتل و در هفته گردشگری هم دو هتل دیگر افتتاح خواهد شد.

وی بیان کرد: برای افزایش تعداد تخت ها، دستورالعمل خانه های مسافر را به مدت شش ماه تنظیم کردیم که طبق آن از تخت های مسافرخانه ها و ظرفیت حسینه ها استفاده کنیم که با این اقدام بیش از سه هزار تخت وارد به استان اضافه می شود.

به دنبال ساخت زائرسرا در استان هستیم

وی عنوان کرد: یکی از سیاست های اداره کل  ایجاد زائرسرا در استان می باشد. در این زائرسراها پذیرش به صورت هم گروهی و هم انفرادی با حداقل امکانات و حداقل قیمت می باشد که در حال حاضر چهار ساختمان در استان قابلیت زائر سرا شدن را دارد.

قم نیازمند تخت های اقامتی ارزان قیمت است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یکی از دیگر سیاست های اداره کل تشویق سرمایه گذرا برای ایجاد تخت اقامت ارزان قیمت به عنوان نیاز مهم در استان است.

اولین هتل پنج ستاره در قم سال آینده افتتاح می شود

وی افزود: متاسفانه در استان هیچ هتل پنج ستاره ای نداریم و قرار است اولین هتل پنج ستاره سال آینده افتتاح شود.

به دنبال ایجاد زائرشهر در استان هستیم

وی گفت: در تلاش هستیم با ایجاد تسهیلات و امکانات مناسب در یکی از مناطق نمونه گردشگری آنجا را به زائرشهر تبدیل کنیم.

بهره برداری از ۶۱ پروژه با ۴۲هزار میلیارد تومان اعتبار

ارجمندی ادامه داد: ۶۱ پروژه با ۴۲هزار میلیارد تومان اعتبار در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد. همچنین هشت پروژه در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه ها تسهیلات روستایی دریافت کرده اند، عنوان کرد: سال گذشته ۱۹میلیارد تومان برای پروژه ها تسهیلات روستایی پرداخت شد.

بی توجهی به گردشگری سوغات و متبرکات در قم

وی با بیان اینکه ظرفیت های بسیاری در قم وجود دارد که به آن توجه نشده، گفت: میلیون ها زائر و مسافر به قم می آید و اگر گردشگری سوغات و در گردشگری مذهبی تولید متبرکات را مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ادامه داد: سوغات قم باید از نظر تنوع و قیمت به نحوی باشد که حداقل یک میلیون مسافر و زائر از ۱۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خرید داشته باشند که سود آوری بیش از ۱۰ میلیارد و اشتغالزایی در این حوزه را به دنبال خواهد داشت به این جهت با یک گروه مطالعاتی وارد عمل شدیم تا ظرفیت ها شناسایی شود و قرار است که نتیجه را مهرماه به ما اعلام کنند.

اجرای ۲۳ طرح در حوزه صنایع دستی

وی در آخر درحوزه صنایع دستی نیز اظهارداشت: در سال گذشته ۲۳ طرح با تسهیلات از محل رونق تولید با اعتبار ۶۰‌ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳۱۰ نفر اجرا شد.

قم نیازمند بازارچه دائم صنایع دستی است

وی بیان کرد: مهمترین پاشنه آشیل صنایع دستی بازار است و به دنبال یک بازار فاخر هستیم و هدف ما ایجاد بازارچه دائم صنایع دستی است.

ارجمندی افزود: طبقه منفی دو بازار شمسه نیز دارای ۳۰۰ باب مغازه است که با توافقات با شهرداری در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار می گیرد که تاکنون درخواست برای ۱۰۰ باب مغازه انجام شده و طبق توافق شهرداری مکلف به ایجاد پله برقی برای آنجاست که به زودی نصب خواهد شد.

وی گفت: اواخر مهرماه نمایشگاه صنعت گردشگری را در استان قم برپا می شود و ۹۰ غرفه صنایع دستی در آن برپا می شود که اگر غرفه های فعالی داشته باشیم می توان بنای گردشگری موفق در قم را گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال پایدار در حوزه صنایع دستی با کمترین سرمایه امکان پذیر است و به همین دلیل ۸۲۲ مجوز ظرف یکسال گذشته داده شده و ۲۰‌ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی پرداخت شده است.

دبیرخانه شهر ملی انگشتر در قم افتتاح می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم بیان کرد: قم به عنوان شهر ملی انگشتر در کشور مطرح است و در مهرماه دبیرخانه شهر ملی انگشتر جنب بیت امام راحل در خیابان معلم افتتاح خواهد شد.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا