اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

فعال حوزه معلولیت در گفت وگو با ما: توانمندسازی معلولان در دستور کار مسئولان قرار گیرد

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ به مناسبت روز جهانی معلولان با نویسنده و فعال حوزه معلولیت به گفت وگو پرداختیم؛ وی معتقد است توانمندسازی معلولان مهمترین عاملی است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: قسمت عمده مشکلات معلولان به دلیل بینش مردم است؛ تغییر بینش در مورد معلولان باید اتفاق بیفتد و این افراد نباید همواره مورد ترحم قرار گیرند.

نعیمه پورمحمدی با بیان اینکه مردم باید تنوع بدنی و ذهنی و سبک ویژه زندگی افراد مختلف را بپذیرند، افزود: نگرش انحصارخواهی که طبق آن همه باید یکسان باشند نیازمند تغییر است و این بی فرهنگی با دادن آموزش های لازم باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه معلول را نباید علیل و عاجز دید، تاکید کرد: معلولان باید بتوانند در جامعه به راحتی عبور ومرور کنند و مراحل مختلف زندگی مانند تحصیل، اشتغال و ازدواج را بگذرانند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر شخص معلول در جامعه بیاید اما طرد و سرکوب شود و حتی مدرسه استثنایی برای آن مناسب نباشد و انتظارات متناسب با توان آنان نباشند از تحصیل بازمی مانند و این موضوع ها نیازمند ارتقای فرهنگی است.

پورمحمدی گفت: سازمان بهداشت جهانی از دولت ها می خواهد که آمار معلولان کشورشان را با توانمندسازی آنان کاهش دهند اما مشخص نیست که توانمندسازی چه میزان در کشور و شهر ما محقق شده است.

وی با بیان اینکه عارضه ممکن است برای هر کسی پیش آید، گفت: حق معلولان است که زندگی کنند و هیچ کس حق ندارد زندگی، شادی و شکوفایی را از انسان ها بگیرد.

افراد معلول باید توانمند شوند

وی ابرازداشت: برخی معلولیت ها مانند کم‌بینایی و پاره ای از معلولیت های حرکتی در کشورهای معلول دوست از فهرست معلولیت حذف شده زیرا شرایطی فراهم شده که هر کاری که یک شخص سالم بتواند انجام دهد، آنان هم انجام می دهند.

این نویسنده و فعال حوزه معلولیت گفت: رنج معلولان و اطرافیان آنان جدا از مشکلات فردی و شهری، نگرانی از آینده است که اصلاح ساختاری حمل و نقل شهری، فراهم کردن زمینه ازدواج و اشتغال و امثال آن مشکلات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: برعهده جامعه و دولت و مراکزی مانند شهرداری است که در تبدیل افراد دارای معلولیت به افراد کارا و دارای کرامت تلاش کنند.

وی اظهارداشت: معلولان باید در جلسات مدیران شهری و استانی به صورت مستمر حضور داشته باشند و برای خودشان تصمیم بگیرند زیرا اگر حضور نداشته باشند تصمیم های کاملی اخذ نمی شود؛ آنان قیم  نمی خواهند و شعارشان این است که «بدون ‌ما هرچه در مورد ما گفته شود برای ما نیست».پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا