اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

مدیر انجمن ضایعات نخاعی قم در گفت وگو با ما: معلولان باید صبری زینبی داشته باشند

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ مدیر انجمن ضایعات نخاعی استان قم در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان با بیان اینکه ما هم باید صبری مانند حضرت زینب سلام الله علیها داشته باشیم، اظهارداشت: حدود ۱۵ سال است ستاد مناسب سازی شهری در استانداری قم تشکیل شده و بنده عضو ۱۰ ساله آن هستم و دراین مدت بارها برای بازدید و مناسب سازی رفتیم اما دراین چند سال خروجی لازم به دست نیامد.

مجید شکوری گفت: استان قم دارای ۴۵۰ ضایعه نخاعی است که ۱۵۰ نفر آنان می توانند از منازل بیرون بیایند اما به دلیل موانع شهری منزوی و خانه نشین شدند و دست به سمت بهزیستی دراز کردند؛ از مسئولان می خواهیم شعارهایشان به شعور و عمل برسانند.

وی گفت: همه تصاویری که مدیران شهری می بینند ما لمس کردیم و رفتیم و دیدیم از مسئولان می خواهیم مشکلات ما را از نزدیک مشاهده کنند و به کارها سرعت دهند.

وی با بیان اینکه مناسب سازی از ادارات و از سازمان بهزیستی باید شروع شود، گفت: هنگام ساخت ادارات و سازمان ها مانند شهرداری از من دعوت می کنند من هم می روم و مشکلات رمپ و سرویس بهداشتی و نبود دستگیره را گفتم اما به همان شکل ساخته شد و اصلاحات انجام نشد و ما بارها با صورت بر زمین می خوریم.

نماینده معلولان ضایعه نخاعی استان قم اظهارداشت: شهرداری سامانه های ویلچررو می گذارد که استاندارد نیست و برجستگی پایین آن مانع عبور ویلچر می شود و بالای آن سر افراد به سختی عبور می کند و جلوی تابلو توقف خودروی معلولان یک خط کشی نشده و همواره خودروهای دیگر پارک می کند و نیروی انتظامی هم می گوید باید حمل جرثقیل در تابلوها نوشته شود تا ما اعمال قانون کنیم.

شهرداری و رسانه ها پای کار معلولان بیایند

وی اظهارکرد: ۲۳ هزار معلول در قم داریم اما رسانه ها کمتر به وضعیت معلولان می پردازند و شهرداری هم روی اتوبوس ها برای خرید چیپس تبلیغ می کند اما برای فرهنگ سازی هزینه نمی کنند.

وی گفت: تا کی من کنار پاساژ باشم و خانواده ام برای خرید به پاساژ بروند؟ تا چه زمانی موانع باید مانع تردد امن معلولان باشد؟ تا چه زمانی باید به کسی بگوییم که کارهای بانکی ما را انجام دهند و یا یک نفر را همراه خودمان کنیم؟

این فعال و پژوهشگر حوزه معلولیت با بیان اینکه مناسب سازی ها نسبت به گذشته بهتر است اما بیش از این باید باشد، گفت: دو طرف رمپ ها باید صاف و وسط آن باید خط دار باشد اما استاندارد نیست و اگر چند بار در روز از روی آن برویم راهی بیمارستان می شویم.

وی با بیان این سوال که چند درصد بانک های ما رمپ مناسبی دارد؟ گفت: اداره دارایی که از همه هزینه زیادی را دریافت می کند تاکنون پنج‌بار هزینه کرده و رمپ را تغییر داده درصورتی که باید از یک فرد ویلچری سوال بپرسند.

شعار مسئولان به شعور و عمل برسد

وی اظهارداشت: استان قم دارای ۴۵۰ ضایعه نخاعی است که ۹۰ نفر آنان گردنی، ۱۳۰ نفر سینه ای و بقیه از کمر هستند و ۱۵۰نفر آنان می توانند بیرون بیایند اما به دلیل موانع شهری منزوی و خانه نشین شدند و دست به سمت بهزیستی دراز کردند؛ از مسئولان می خواهیم شعارهایشان به شعور و عمل برسد.

فاصله تا شهری امن زیاد است

شکوری با بیان اینکه برخی از وعده ها عمل شده اما فاصله تا شهری امن زیاد است، گفت: پل های مکانیزه خاموش یا بسته هستند برخی جاها نیاز به پل عابر دارد و فقط پل عابر پیاده زمزم به صورت واقعی مکانیزه است و بقیه نقش ماکت را دارند و حضور یک شخص به عنوان ناظر و رصد دائم نیاز است.

وی تاکید کرد: طرح ها و شعارها در گفتار خوب است اما در عمل دیر محقق می شود و باید ستاد نظارت و برخورد ایجاد شود تا حق معلولان پایمال نشود.

مسئولان برای پروژه های شهری از معلولان کمک بگیرند

این فعال کانون نابینایان استان قم گفت: از شهرداری به دلیل مناسب سازی تشکر می کنم اما از مسئولان می خواهم وقتی طرحی قرار است اجرا و بودجه بیت المال و وقت برای آن گذاشته شود ابتدای کار از ناینایان و افراد ویلچری دعوت شود تا حضور پیدا کنند و مشکلات برطرف و طرح ها کامل تر اجرا شود.

باقری افزود: به عنوان مثال در محوطه اطراف حرم حضرت معصومه سلام الله علیها که به تازگی ساخته شده، تراش سنگ ها برای خط بساوایی نابینایان کافی نیست و این خط رنگ مناسبی ندارد و حتی پیدا کردن خط برای نابینایان دشوار است و با یک سوال از وقت و هزینه کاسته و رفت وآمد ما راحت تر می شود.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا