اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

گزارشی از همایش و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای المصطفی در هفته پژوهش+تصاویر

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ همایش و مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای جامعه المصطفی العالمیه در هفته پژوهش در سال ۱۴۰۱ در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ رئیس جامعه المصطفی دراین همایش با گرامیداشت هفته پژوهش و ایام وحدت حوزه و دانشگاه اظهارداشت: در نهادهایی مانند المصطفی به عنوان مرکز علمی آموزشی و پژوهشی اقدامات پژوهشی و تحقیقی ضمن آموزش از بدو ورود انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی افزود: تکرار نویسی ها و گاهی پرداختن به موضوعات کم اهمیت حتی در پایان نامه ها و رساله ها که انتظار می رود ناظر به مسائل مهم و گره گشا باشد وجود دارد که این یک ضعف است.

نیازمند پژوهش های کاربردی هستیم

وی تصریح کرد: مراکز علمی پیشرو و تاثیرگذار در همه جای جهان به بخش مهمی از نیاز کشورها در قالب تحقیقات، پایان نامه ها و پروژه های تحقیقاتی پاسخ می دهند.

وی ادامه داد: در جامعه المصطفی هم گام هایی برداشته شده اما کافی نیست و نیاز به ارتقا دارد و وظیفه برنامه ریزان و مدیران پژوهشی و اساتید است که موضوعات گره گشا را انتخاب کنند و پژوهش های ضمن آموزش در المصطفی باید در مجامع و جشنواره های علمی حضور پررنگ و تاثیرگذار داشته باشد.

رئیس جامعه المصطفی تاکید کرد: حتی پژوهش های مستقل اساتید و پژوهشگران و مقالات آنان در قالب تالیف و ترجمه باید هدفمند و راهگشا باشد.

پیش از تدوین کتاب کرسی های آزاداندیشی برپا شود

وی گفت: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی درمواردی که فکر و ایده جدیدی و قابل ارائه ای باشد و بیان نظرات و نقد و بررسی قبل از تالیف کتاب و مقالات بسیار خوب است.

وی اظهارکرد: یکی از فرصت های بسیار مهم در جامعه المصطفی به دلیل حضور افراد با ملیت های مختلف، ظرفیت زبانی است که می تواند جهت ترجمه و باز تولید پژوهش ها ازآن استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تاکید کرد: ترجمه یکی از مهمترین ابزارها جهت نشر دانش و بومی سازی پژوهش ها و انتقال و بکارگیری یافته ها است.

وی گفت: طبق فرموده رهبری ما از شاگردی کردن و دانش آموزی ابایی نداریم اما نباید همیشه شاگرد بمانیم لذا باید در مراکز علمی اسلامی شکوفایی رخ دهد و منتقل کننده و تولید کننده دانش شوند.

نهضت ترجمه باید محقق شود

وی گفت: بسیاری از تولیدات و تحقیقات مراکز علمی کشور یافته های ارزشمندی است و بسیاری از آن ها برای برخی تازگی دارد و باید ترجمه شوند اما علی رغم اینکه ظرفیت خوبی در حوزه المصطفی وجود دارد هنوز به نهضت ترجمه که سال هاست بر آن تاکید داریم دست نیافته ایم.

رئیس جامعه المصطفی اظهارداشت: ۲۰۰ عنوان کتاب به زبان عربی ترجمه و بخشی هم تولید شده و باید نهضت ترجمه را در قالب پژوهش های نو فعال کرد و در جشنواره های پژوهشی مانند «جشنواره شیخ طوسی» بایستی سهم قابل توجهی به ترجمه اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: پژوهش های «ضمن تحصیل» و پژوهش های «مستقل» آثار علمی و پژوهشی را رفم‌می زنند که باید ساماندهی و اولویت بندی شوند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه دستاوردهای المصطفی ارزیابی و محاسبه و حسابرسی ما است، گفت: بازخورد مجموعه فاخر و بین المللی المصطفی که به دنبال تاثیرگذاری در عرصه بین المللی است بایستی در قالب آثار علمی و پژوهشی در نمایشگاه دستاوردهای المصطفی ارائه می شد و دستاوردهای این مجموعه باید بتواند سختی در دنیای امروز داشته باشد.

نقشه و نظام جامع پژوهش المصطفی باید تدوین شود

حجت الاسلام والمسلمین عباسی یادآور شد: سال هاست از تدوین یک نقشه راه جامع یا نظام نامه جامع آموزشی سخن گفته می شود اما این امر آنگونه که باید محقق نشده است.

وی گفت: در حوزه آموزش المصطفی طبق طرح تحول آموزشی باید از ۱۰۰ و اندی رشته به ایجاد ۴۰۰ رشته تحصیلی دست پیدا کنیم که این امر برای ما معیار و شاخص و نقشه راه است و باید چنین نقشه جامعی را در حوزه پژوهش و تولیدات و کرسی های آزاداندیشی و تقویت زیرساخت ها تدوین کنیم.

المصطفی از نظر زیرساختی فاصله زیادی با مجامع و دانشگاه های بین المللی دارد  

وی بیان کرد: کتابخانه ها و میزان کتاب ها و آثار و اسنادی که در اختیار پزوهشگران‌باشد فاصله زیادی تا جایگاه برتر دارد.

رئیس جامعه المصطفی گفت: کتاب ها و اسناد جامعه المصطفی در داخل و خارج از کشور به ۷۵۰ هزار عنوان نمی رسد و دراین زمینه دچار ضعف هستیم و امکانات لازم برای پژوهشگران تامین نشده در صورتی که کتابخانه های درجه دو و سه در دنیا تا سه میلیون و دانشگاه های طراز اول بین المللی تا شش میلیون کتاب و استاد علمی در اختیار پژوهشگر قرار می دهند.

وی عنوان کرد: برای برخی کتاب ها که شاید بیش از ۵۰۰ صفحه هم نباشد نویسنده ۴۰۰ کتاب علمی را مشاهده کرده و گاهی ۱۰ سال برای آن وقت گذاشته شده به همین جهت هم کتاب وی در مراکز علمی دنیا جایگاه پیدا می کند.

وی تاکید کرد: تعداد کتاب های منتشر شده و کمیت ‌مهم نیست بلکه اثری ماندگار است که کاربردی و مرجع باشد و نقشی ایفا می کند لذا نیازمند فراهم کردن زیرساخت ها و تولید آثار اینچنینی هستیم و هم اکنون ضعف های اساسی دراین خصوص داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: امیدواریم نظام نامه جامع پژوهشی به سرعت تدوین و زیرساخت ها ایجاد شود و از ظرفیت گسترده زبانی جامعه المصطفی استفاده بهینه انجام شود و این مرکز علمی با تاثیرگذاری جهانی، اثر بخشی بیشتری داشته باشد که این امر تلاش و برنامه ریزی بیشتری را می طلبد.

خروجی پژوهشی نهادها چشم گیر نیست

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه هم در این نشست اظهارداشت: هفته پژوهش بهانه ای است برای اینکه از فعالیت های پژوهشی تقدیر و ظرفیت ها اطلاع رسانی شود.

فعالیت های شخص محور ضعف عرصه پژوهش است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبادی افزود: در بخش های مختلف نهادها و دستگاه های کشور عناصر کاردانی داریم اما متاسفانه خروجی ها چشم گیر نیست زیرا فعالیت ها به جای گروهی، به صورت شخصی انجام می شود که این امر یکی از ضعف ها در عرصه پژوهشی است.

وی ادامه داد: خروجی دستگاه ها متناسب خروجی تک تک افراد نیست که باید چاره اندیشی و فعالیت جمعی در استانداردهای بالا ارائه شود بخصوص که ما می خواهیم پژوهش های ملل مختلف را جمع آوری کنیم و رسالت سنگین تری داریم.

توسعه مرزهای دانش با تولید و بومی سازی دانش محقق می شود

وی با تاکید براینکه اگر به دنبال پژوهش شاخص هستیم باید فعالیت گروهی انجام شود، گفت: به منظور توسعه مرزهای دانش باید به سمت تولید دانش برویم و آن را بومی کنیم و از علوم دیگران هم استفاده کنیم.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه افزود: اگر بخواهیم در عرصه پژوهشی موفقیت داشته باشیم نمی توانیم چشم خود را روی دانش ببندیم لذا نیازمند ترکیب مطلوب دانش و پژوهش هستیم.

وی گفت: سه نوع پژوهش کاربردی، توسعه ای و بنیادی هر کدام در جای خود نیاز است اما باید به سمت پژوهش های کاربردی رفت.

وی افزود: همانگونه که پیوند علم و صنعت مورد توجه قرار گرفته تا مساله ای را حل کند ما هم باید به سمت پژوهش های کاربردی که گره ای را باز کند و مساله محور باشد برویم و با شناسایی ملل مختلف، پژوهش های کاربردی و مساله محور را با اندیشه ورزی و همگرایی مورد توجه قرار دهیم.

برپایی ۲۰۰ برنامه علمی و یک اجلاسیه توسط المصطفی

مدیرکل ساماندهی و پشتیبانی پژوهشی المصطفی هم دراین نشست اظهارداشت: دو سال است که دبیرخانه دائمی هفته پژوهش در جامعه المصطفی ایجاد شده و شعار سال جاری معاونت پژوهش «آینده پژوهشی» در پژوهش های المصطفی است.

دکتر قلی زاده افزود: علاوه بر شورای برنامه ریزی، کمیته «ارتباطات و اطلاع رسانی»، کمیته «برنامه ریزی» عهده دار امور محتوایی، کمیته «اجرایی» که عملیاتی سازی شورای سیاست گذاری را عهده دار و کمیته «علمی» درخصوص نشست ها و کرسی های علمی در جامعه المصطفی فعال است.

وی ادامه داد: ۲۰۰ برنامه علمی و یک اجلاسیه و کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره توسط المصطفی برپا می شود و دومین کارگاه بین المللی نشریات المصطفی نیز روز سه شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

وی گفت: هفته پژوهش فرصتی برای بررسی ظرفیت های علمی و پژوهشی تقویت هدفمندی ها و رفع آسیب هاست و به این منظور بازدید از تمام‌مراکز المصطفی انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین این هفته فرصتی برای تقدیر از پژوهش ها و پژوهشگران بخصوص طلاب غیرایرانی و در کنار آن اساتید و اعضای هیات علمی و نکوداشت انجمن های علمی برتر و نشریات فعال است.

‌وی بیان کرد: نمایشگاه دستاوردهای المصطفی به عنوان یک جایگاه رفیع برای عرضه توانمندی های دانش آموختگان المصطفی برپا شده تا اصحاب پژوهش گرد هم آیند و با دستاوردها آشنا شوند.

****

در پایان این همایش نمایشگاه توانمندی های پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه توسط رئیس این موسسه افتتاح و از چند کتاب رونمایی شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا