اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

مراسم تجلیل از ۶۲۵ انجمن اولیاء و مربیان برتر مدارس استان قم برگزار شد

آستان بهارستان؛ مراسم تجلیل از ۶۲۵ انجمن اولیاء و مربیان برتر مدارس استان قم در تالار آموزش مرکز رفاهی آموزشی آموزش و پرورش با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار شد.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش‌ وپرورش قم در ابتدای این مراسم با تبریک میلاد پیش روی حضرت فاطمه(س) و امام خمینی(ره) و تجلیل از مقام شهید سلیمانی اظهارداشت: انجمن های اولیاء و مربیان پل ارتباطی بین‌ خانه و مدرسه است و تا زمانی که به این باور نرسیم که تنها راه برون رفت از مشکلات ‌آموزش و پرورش استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های پیش رو مانند والدین دانش آموزان است موفق نخواهیم شد.

رضا شهسواری افزود: انجمن اولیاء و مربیان با ۷۰ سال پیشینه، باسابقه ترین نهاد آموزش و پرورش است که باید بیش از پیش تقویت شود.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف انجمن اولیاء و مرلیان برگزاری آموزش های خانواده است، گفت: تعلیم و تربیت هنری است که نیاز به آموزش دارد و بایستی به آموزش خانواده ها به صورت جدی ورود کرد.

وی ادامه داد: برای راهنمایی دراین مورد ۱۸۰ مربی از سوی آموزش و پرورش معرفی شده که پاسخگوی مربیان استان هستند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌ وپرورش قم با بیان اینکه به تعبیر امیرالمومنین هر کس باید فرزند زمان خود باشد، گفت: دانش آموزان و والدین هم باید طبق زمان خود آموزش های لازم را فراگیرند که مرکز پژوهشی مبنا زیر نظر وزارت علوم برنامه های خوبی دراین راستا دارد.

وی گفت: بسیاری از انجمن های اولیاء و مربیان صورتجلسه ندارند که این یک ضعف محسوب می شود زیرا عبور از بحران های موجود در جامعه با پای کار آوردن اولیاء دانش آموزان و داشتن برنامه برای آنان ‌محقق می شود.

****

عضو هیات علمی مدرسه عالی امام خمینی(ره) هم دراین جلسه اظهارداشت: ساماندهی وضعیت اقتصادی و سایر نهادها با آموزش و نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش اصلاح می شود لذا ضروری است که آموزش و پرورش دراین خصوص فعال شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاسم ابراهیم پور افزود: چهار عامل اصلی برای پرورش دانش آموز وجود دارد که نخست والدین و سپس مدرسه، گروه های دوستی و رسانه است.

وی ادامه داد: حتی همه تصاویر کتب درسی بر افکار دانش آموزان تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال فرزندان ما پیش از این در کتب درسی مشاهده می کردند که بابا نان می دهد و مادر آشپزی، دختر جارو و پسر بازی می کند و فرهنگ مردسالاری را ایجاد می کرد که این تصاویر درحال اصلاح است.

وی با اشاره به تاثیر رسانه و فضای مجازی به عنوان عامل چهارم تربیت دانش آموز معاصر گفت: از ابتدای کرونا دانش آموزان ما در فضای بی سر و سامان مجازی رها شدند و والدین افتخار به نابلدی خود می کنند و می گویند فرزند من کار با تلفن همراه را می داند و ما عقب هستیم.

عضو هیات علمی مدرسه امام خمینی(ره) تاکید کرد: والدین باید آموزش ببینند و سواد مجازی و بصیرت خود را افزایش دهند و  آموزش و پرورش نقش مهم و حیاتی دراین راستا دارد و مهمترین نهادی است که می تواند برای تحکیم خانواده تلاش کند.

وی با تصریح براینکه هماهنگی بین نهادها باید محقق شود، گفت: نقش انجمن اولیاء و مربیان وصل کردن مسئولان مدارس با اولیاء دانش آموزان است.

وی با توجه به درگیری های اخیر در کشور گفت: اگر آموزش و پرورش و نهاد اولیاء و مربیان و دیگر نهادها وارد عمل نشوند احتمال به بحران رسیدن در جامعه ما در آینده نزدیک وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم پور گفت: ناهماهنگی خانه و خانواده فرزندان را سرکش و ایجاد مشکل می کند لذا بیان تمدن، فرهنگ و دستاوردهای ایرانیان به دانش آموزان ضروری است تا آنان کشور و تمدن خود را ریشه دار بدانند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی فضای مجازی را سامان ندهند والدین تا جایی که می توانند فرزندان خود را از فضای مجازی دور نگه دارند.

وی گفت: جایگاه انجمن های اولیاء و مربیان برای آینده دانش آموزان بسیار مهم است و مربیان مدارس در ساخت آینده دانش آموزان و کشور سهیم هستند.

عضو هیات علمی مدرسه امام خمینی(ره) گفت: برخی دانش آموزان امروز رها هستند و زبان نسل ما را هم متوجه نمی شوند و مشتاقانه به سوی آسیب های اجتماعی پیش می روند؛ متاسفانه والدین هم همراه هستند و آموزش دانش آموز و والدین باید به صورت همزمان انجام شود.

وی بیان کرد: در کشور ما نهادهایی مانند حکومت، اقتصاد، خانواده، آموزش و پرورش که نقش تربیتی را برعهده دارند هر کدام راه خود را می روند و اقدامات نهادهای مختلف برخی اوقات رقابتی و گاهی تعارضی می شود و به همین دلیل وضعیت جامعه اصلاح نمی شود.

وی افزود: تا زمانی هم که محیط ناسالم است دوباره فرد مبتلا می شود اما متاسفانه در مدرسه می آموزد که دروسی مانند معارف و قرآن علم نیست و به دروس ریاضی و امثال آن توجه بیشتر می شود لذا در زندگی اجتماعی با مشکل مواجه می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم پور گفت: برخی از گسست نسلی صحبت می کنند و اصطلاح دهه ۸۰ و ۹۰ یا نسل Z یا صفر را برای متولدین این دو دهه استفاده می کنند و این تعبیر را دارند که آنان از سنت بریده شده و می توانند نسل سرکش باشند اما برخی با این گفتار و اصطلاحات قصد دارند این اتفاق بیفتد در صورتی که نسل چهارم انقلاب عبارت بهتر و خنثی تری برای نامگذاری آنان است.

****

علی طهماسبی از مربیان فعال و پیشکسوت آموزش و پرورش قم هم درادامه این جلسه اظهارداشت: نیازمند مدیر کارآمدی هستیم که ویژگی های شخصیتی مدیر کارآمد را داشته باشد و سه اصل «بداند، بتواند و بخواهد» را در عمل به کار گیرد.

وی تاکید کرد: هر مدیر اگر بداند، بتواند و بخواهد و اراده کند می تواند انجمن اولیاء و مربیان کارآمد را برای مدرسه خود داشته باشد.

طهماسبی با بیان اینکه مدیر کارآمد انجمن اولیاء و مربیان فعال را شکل می دهد، گفت: انجمن های آموزش و پرورش استان باید کارآمدتر عمل کنند اما متاسفانه در برخی مدارس این انجمن هرگز شکل نمی گیرد.

وی درادامه تصریح کرد: باید در جهت توانمندی و کارآمدی افرادی که به تازگی وارد آموزش و پرورش می شوند اقدام و تلاش مضاعف شود تا به دانش آموزان آسیب وارد نشود.

****

سپس معاون امور استان‌های ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش اظهارداشت: به فرموده مقام معظم رهبری نیازمند تغییر سبک زندگی هستیم و به این منظور بایستی نظرسنجی از دانش آموز و والدین انجام شود و طبق آن برای آنان برنامه داشت.

حجت الاسلام حسین درودی افزود: انجمن اولیاء و مربیان برتر باید برای خانواده در مدرسه کلاس های فوق برنامه اردوها برناهم داشته باشد و برای دانش آموزان آسیب دیده برنامه ویژه داشته باشد.

وی گفت: برنامه ها باید با پایگاه قراردادن مدارس و مساجد محلات باشد و با حضور رسانه ها و صدا و سیما جهت فرهنگ سازی و اشاعه اقدامات مفید اقدام شود.

****

علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرروش استان قم هم با استماع نظرات مربیان دراین جلسه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده از مربیان خواست تا با همراه کردن اولیا و دانش آموزان وضعیت بهتری را برای کشور رقم بزنند و والدین را همراه مدرسه و دانش آموزان کنند.

****

غلامرضا رضایی مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان قم هم درادامه اظهارداشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اسناد بالادستی این حوزه است که همه مسئولان آموزشی باید با توان مضاعف اهداف بلند مدنظر مقام معظم رهبری را محقق کنند تا جامعه ای سالم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نقش انجمن اولیاء و مربیان بسیار تاثیرگذار است، گفت: مربیان انجمن ها می توانند با برطرف کردن مشکلات خانوادگی دانش آموزان، زمینه ساز پیشرفت دانش آموزان و ساخت جامعه ای بهتر را محقق کنند.

مدیران پیشکسوت و اعضای برتر انجمن های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان قم دراین مراسم به بیان نقطه نظرات و دلایل موفقیت خود برای استفاده دیگر انجمن ها اشاره کردند.

آنان با بیان اینکه خانه و مدرسه مانند دو بال پرنده است که هر کدام درست نشود کبوتر را بر زمین می اندازد، عامل موفقیت خود را تعامل مفید و موثر و جلسات منظم با اولیاء و دانش آموزان و برقراری جلسات مشاوره و برطرف کردن مشکلات دانش آموزان و وجود مدیران کارآمد، همراه کردن علم با ایمان و معنویت، اخلاق، عشق و محبت به خدا و اهل بیت(س) و اهمیت دادن به علم دانستند.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا