اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

برگزاری بیست وچهارمین همایش کتاب سال حوزه با پیام آیت الله مکارم شیرازی

فاطمه سادات محمدی
آستان بهارستان؛ در آستانه برگزاری «بیست وچهارمین همایش کتاب سال حوزه» و «ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه» نشست خبری با حضور معاون پژوهش حوزه های علمیه و رئیس و دبیر همایش کتاب سال حوزه در سالن کنفرانس خبرگزاری حوزه برگزار شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه دراین نشست اظهارداشت: کتاب سال حوزه از نظر پژوهشی از جایگاه رفیعی برخوردار است و به سبب تقدیر از نویسندگان، فرهیختگان و علمای حوزه، این جشنواره هر ساله برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی افزود: در کنار این جشنواره، جشنواره علامه حلی هم برگزار می شود که طلابی که سن کمتر از ۳۵ سال دارند می توانند در آن شرکت کنند.

جشنواره کانون های پژوهشی اسفندماه برگزار می شود

وی افزود: هزار کانون علمی و پژوهشی در مدارس علمیه داریم که اساتید آن زیر نظر شورای تربیتی انتخاب می شوند و اسفندماه جشنواره کانون های پژوهشی را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در کنار نشریات علمی، پژوهشی و تخصصی یکسری نشریات واحدهای آموزشی داخلی هم داریم که در راستای فرهنگ سازی در مدارس و مراکز عمل می کنند و یک اسفندماه سال جاری ۱۴۰ نشریه در هفتمین جشنواره نشریات برتر معرفی می شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهارداشت: رویداد مهم دیگر نمایشگاه آثار به زبان غیرفارسی است که فردا مصادف با ۲۵بهمن ماه سال ۱۴۰۱با حضور آیت الله اعرافی در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برپا و از چند شخص و مرکز برتر تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: عمده آثار به زبان عربی، ترکی، آلبانیایی، فرانسوی، روسی و تاجیکی و آثار کمتری به زبان اسپانیایی، ایتالیایی، پشتو و آلمانی است.

ترجمه متون حوزوی به ۳۴ زبان زنده دنیا

وی گفت: مجموعه آثار حوزوی به ۳۴ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در نمایشگاه به مدت سه روز به همت دبیرخانه گفتمان انقلاب اسلامی که بیش از ۱۳ مرکز بزرگ و با سابقه در آن حضور دارند نمایش درمی آید.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در پاسخ به خبرنگارا ما گفت: در این ۴۴ سال که از انقلاب اسلامی می گذرد چندین هزار اثر ترجمه شده که فهرست آن ها منتشر می شود اما برای نخستین بار بیش از هزار کتاب با هدف ترویج نهضت ترجمه و گامی در راستای ترویج مکتب اهل بیت سلام الله علیها و گفتمان سازی و فرهنگ سازی در عرصه های مختلف کشور و تقدیر از زحمات کسانی که در عرصه بین الملل تلاش کردند به نمایش درمی آید.

کتاب سال حوزه مهمترین رویداد پژوهشی حوزه در عرصه بین المللی است

دبیر همایش کتاب سال حوزه هم دراین نشست اظهارداشت: کتاب سال حوزه مهمترین و تاثیرگذارترین رویداد پژوهشی حوزه است که اختصاص به حوزه قم و ایران ندارد بلکه مجموعه بین المللی است در سال های گذشته از ۲۰ کشور و ملیت آثاری به دبیرخانه ارسال شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری افزود: همایش کتاب سال حوزه از سال ۸۷ برپا شده و در مجموع ۱۹ هزار و ۶۳۴ اثر مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته  و در بیست و چهارمین همایش کتب سال حوزه بیش از هزار اثر واجد شرایط ارزیابی بودند و ۹۰۰ کتاب و رساله مقطع دکتری(سطح چهار) و ۲۳۰ اثر به مرحله دوم و ارزیابی تفصیلی راه یافت و درنهایت ۴۸ اثر به عنوان آثار برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحصین برگزیده شد.

وی ادامه داد: از این میان ۴۳ نفر از برگزیدگان از میان آقایان و پنج نفر از بانوان هستند و در روز اختتامیه از ملیت های دیگر به عنوان مثال عراق، لبنان و افغانستان هم تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی گفت: از ۲۹۰ مقاله ای که از ۹۸ نشریه علمی به دبیرخانه ارسال شد که ۶۶ اثر بعد از ۸۰۰ ارزیابی به مرحله تفصیلی و در نهایت شش اثر شایسته تقدیر شدند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه از ۱۷ ملیت آثاری به دبیرخانه واصل شده است، گفت: ۱۲۲ اثر در بخش ویژه شامل سبک زندگی اسلامی، ابعاد علمی گام دوم انقلاب اسلامی، فضای مجازی، جهاد تبیین، زن و خانواده، آسیب های اجتماعی ارسال شده است.

وی گفت: در ارزیابی ها از سوی ارزیابان حوزوی و دانشگاهی سخت گیرانه عمل شد زیرا براین باور بودیم که با سخت گیری در دادن امتیاز فرایند پژوهشی ارتقا خواهد یافت.

کتاب سال حوزه تاکنون بیش از ۱۱هزار برگزیده داشته است

وی در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان گفت: در کل دوره ها ۹ هزار و ۶۸۶ آقا و ۱۳۷۸ خانم به مرحله آثار برتر راه یافتند و در دوره جدید در بخش کتاب ۷۱۵ آقا و ۱۸۵ خانم و در بخش رساله های علمی سطح چهار ۲۲۸ آقا و ۴۰ خانم و در بخش مقالات ۹ مقالات مربوط به خواهران بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری بیان کرد: همایش از ساعت ۹ صبح در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه آغار و از ساعت ۹:۳۰ دقیقه از رادیو معارف و شبکه قم پخش می شود و پیام آیت الله ناصر مکارم شیرازی قرائت و گزارش دبیرخانه و از شخصیت حجت الاسلام پیشوایی به عنوان فرد ماندگار و تاثیرگذار حوزوی در حوزه تاریخ تقدیر می شود و با سخنرانی آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه و تجلیل از برگزیدگان و افراد شایسته تقدیر به پایان خواهد رسید.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا