اخبار مهمکمیسیون کشاورزی

کشاورزی علمی منجر به جهش تولید می شود

آستان بهارستان؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در کشاورزی باید کار علمی صورت گیرد که منجر به جهش و تحول در تولید شود.

خسرو شهبازی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در سفر یکروزه به شهرستان میاندوآب با نماینده مردم شهرستان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و کارکنان جهاد کشاورزی این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با تبریک سال جدید و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای شهرستان بویژه شهید مهدی باکری اظهارداشت: دشت حاصلخیر میاندوآب دارای پتانسیل های بالایی برای تولید محصولات کشاورزی است. باید از ظرفیت‌های موجود در این شهرستان در راستای شکوفایی بخش کشاورزی، افزایش عملکرد و ارتقاء بهره وری تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، با عنوان: “مهار تورم‌ و رشد تولید” خاطرنشان کرد: تأمین امنیت غذایی جامعه، رسالت اصلی جهاد کشاورزی است. با مکانیزه نمودن کشاورزی و سوق به سوی کشاورزی صنعتی، فرآوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، افزایش تولیدات صنعتی و نیمه صنعتی بخش کشاورزی،  شعار سال در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

شهبازی با اشاره به وجود مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی شهرستان میاندوآب و اهمیت بالای استفاده از دانش فنی در تولید محصولات کشاورزی، تصریح کرد: این مرکز یکی از ظرفیت های خوب برای بخش کشاورزی شهرستان است که باید از تمام امکانات آن برای تولید و معرفی ارقام مقاوم به تنش کم ابی و پر بازده بهره گرفت.

وی افزود: جهاد کشاورزی پل ارتباطی است جهت انتقال دانش فنی، نتایج تحقیقات و آخرین یافته های علمی روز به بهره برداران بخش کشاورزی است. اگر کلیه اصول علمی در تولید رعایت شود، قطعا افزایش تولید در واحد سطح را خواهیم داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر لزوم افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب گفت: استفاده بی رویه از سفره های آب زیر زمینی منجر به فاجعه های جبران ناپذیری می شود؛ خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه مصرف غیر اصولی و بی رویه آب است.

وی بر ضرورت توسعه سیستم های نوین آبیاری و تأمین اعتبار مالی مورد نیاز برای پروژه های عمرانی آب و خاک، اجرای هر چه بهتر طرح جهش تولید در دیمزارها، اصلاح الگوی کشت، رصد و پایش مستمر مزارع، توسعه محصولات گلخانه ای، اصلاح نژاد دام، صیانت از کاربری اراضی کشاورزی، آموزش و توانمندسازی بهره برداران بخش کشاورزی، حمایت از فعالیت‌های بانوان بویژه زنان بی‌سرپرست، توسعه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی، استفاده از توانمندی های زنان و پتانسیل موجود در این قشر از جامعه و  تاکید کرد.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا