اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

کتاب “مورچه های ایران” به صورت تخصصی برای نخستین بار به رشته تحریر درآمد

آستان بهارستان؛ کتاب “مورچه های ایران” به همت شاهرخ پاشائی راد و محمدرضا محسنی با هدف شناسایی و معرفی مورچه ها تالیف شد.

شاهرخ پاشائی راد و محمدرضا محسنی به عنوان نویسندگان این اثر، به پشتوانه دانش و تجربیات میدانی و آزمایشگاهی و جدیدترین منابع علمی معتبر در مورد زندگی مورچه ها، ضمن معرفی فون و تنوع زیستی انواع مورچه های ایران، به طور مفصل به بررسی و تشریح ابعاد مختلف زندگی مورچه ها در این کتاب پرداخته اند.

اگر شناخت زندگی مورچه ها، مورچه های ایران، و دیدن تصاویر رنگی مربوط به محیط زندگی، رفتارها، و نمای نزدیک بدن و صورت این موجودات دوست داشتنی برای شما جالب و هیجان انگیز است، این کتاب، به عنوان اولین و جامع ترین منبع فارسی زبان برای شناخت زندگی مورچه ها، برایتان جالب خواهد بود.

طی دهه های اخیر بسیاری از زیستگاه های طبیعی کشور ایران در معرض نابودی قرارگرفته اند. در این راستا، تحقیقات ثابت کرده اند که بررسی های تنوع زیستی و طراحی استراتژی های مناسب می تواند به عنوان یکی از موثرترین اقدامات در جهت حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شود.

امروزه ثابت شده که مورچه ها، به عنوان مهندسین خاک و یکی از پرجمعیت ترین گروه های جانوری با ۱۴هزار و۱۱۱ گونه ی مختلف در اکوسیستم های طبیعی، می توانند از طریق جابجایی ترکیبات خاک و دانه ی گیاهان و همزیستی با گونه های زنده دیگر نقش بسیار کلیدی را در حفاظت از محیط زیست ایفا کنند.

بر این اساس، مطالعات سیستماتیک و تاکسونومی،تنوع زیستی، و تکاملی این گروه از حشرات در جهت حفظ و غنای محیط زیست از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است.

در این راستا، اهمیت ارائه یک منبع جامع به زبان فارسی در مورد زندگی مورچه ها، محققین و دانشمندان ایران را بر آن داشته تا حاصل مطالعات، تحقیقات، و تجربیات خود را به شکل کتاب علمی با عنوان “مورچه های ایران” ارائه دهند؛ به امید آنکه کتاب “مورچه های ایران” تاثیر بسزایی در حفظ محیط زیست کشور عزیزمان ایران داشته باشد. پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا