اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

قم؛ دومین مقصد گردشگری سلامت/تاکید بر فراهم شدن زیرساخت چهار حوزه گردشگری قم

خبرنگار : هیفا پردل

آستان بهارستان؛ معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم در گفت وگویی گفت: استان قم جدای از ظرفیت گردشگری مذهبی در حوزه توریسم درمانی بعد از استان تهران در جذب گردشگران سلامت جایگاه مطلوبی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آستان بهارستان؛ ابوالقاسم مقیمی با اشاره به ظرفیت های مطلوب قم در حوزه گردشگری سلامت گفت: استان قم دومین مقصد گردشگری سلامت به شمار می رود و در این زمینه توانسته گردشگرانی از حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه جذب کند.

وی با بیان ظرفیت های مطلوب قم در زمینه جذب گردشگران سلامت بیان کرد: قم طبق آمار وزارت بهداشت بعد از استان تهران توانسته در جذب گردشگر سلامت جایگاه مطلوبی را به‌دست آورد و دومین مقصد گردشگری سلامت در کشور را به خود اختصاص دهد.

مقیمی افزود: مراکز درمانی قم و برکت حضور حضرت معصومه(س) باعث شده گردشگرانی از سایر کشورهای همسایه از جمله کشور عراق؛ پاکستان و افغانستان و همچنین کشورهای خلیج فارس باشد در حالی‌که گردشگری سلامت از انواع گردشگری است که ارزآوری بیشتری دارد اما ساماندهی مناسبی در این حوزه انجام نشده و ما نتوانسته ایم از ظرفیت این گردشگری بهره مند شویم.

ساماندهی توریسم سلامت با قطع دست دلالان محقق می شود

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با اشاره به مشکلات گردشگری سلامت در قم گفت: اقدامات مهمی در حوزه گردشگری سلامت صورت گرفته اما در حالی‌که قم بعد از تهران دومین مقصد گردشگری سلامت به شمار می رود اما به دلیل وجود دلالان و سودجویان به گردشگران سلامت آسیب وارد می شود برخی از این مجموعه های سودجو باعث خدشه به ظرفیت های بالای گردشگری در این استان شده اند.

مقیمی عنوان کرد: برخی از گردشگران با ویزا و اسناد سجلی و ویزای خاص گردشگری سلامت وارد قم می شوند اما پس از اتمام دوره درمان مدت بیشتری در قم اقامت می کنند؛ در قم مسیر مبدا و مقصد برای گردشگران سلامت مشخص نیست و آن طور که باید و شاید برای گردشگران سلامت خدمات مطلوبی ارائه نداده ایم و در حوزه این نوع گردشگری موسسات فعالی که بتوانند به طور رسمی خدمات ارائه دهند نداریم.

به گفته وی؛ گردشگری سلامت نوعی گردشگری ارزآوری است که باید به بهترین شکل از آن بهره گرفت اما به دلیل وجود شرکت های غیرمجازی که در این زمینه وارد شده اند و یا افراد سودجو و دلال ما نتوانسته ایم از آن بهره بگیریم و نیاز به همکاری و انسجام بیشتر دستگاه هایی مانند میراث فرهنگی، نیروی انتظامی و هم چنین بخش خصوصی و دست اندرکاران این حوزه است.

افق و چشم اندازهای گردشگری سلامت

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم در بخش دیگر گفت وگوی خود با اشاره به مهم‌ترین اقدام برای بالا بردن ظرفیت گردشگری سلامت در قم بیان کرد: طی جلساتی در سال گذشته ما مرتب پیگیر ساماندهی گردشگری سلامت هستیم طبق بررسی ها مشخص است که برخی مشکلات در خود استان قابل حل است ما دنبال این ساز وکار هستیم که زیرساخت برای گردشگران سلامت را پیش از ورود به ایران و قم مهیا نماییم بسته های ویژه این نوع گردشگری را در وزارت بهداشت ایجاد شده و هم چنین در سال گذشته چندین جلسه با موضوع گردشگری سلامت برگزار شد و به مشکلات این حوزه پرداخته شد.

وی ادامه داد: در مورد نوع ویزا، دعوت برای حضور و فرآیند حضور فرد در قم که از جمله نیازمندی های این گردشگری پیش از ورود به قم است در قم مهیا نیست؛ از سوی وزارت بهداشت بسته های گردشگری سلامت که به دو حوزه درمان و اقامت پرداخته باشد و مشخصات دقیقی به گردشگر ارائه دهد نداریم و در حوزه شرکت های فعال در گردشگری سلامت شرکت فعال که بتواند به گردشگران سلامت خدمات درستی ارائه دهد نداریم.

تاکید بر تسریع زیرساخت های گردشگری

از سوی معاونت امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم برنامه های خوبی در راستای ایجاد حلقه اتصال در حوزه خدمات گردشگری و حوزه سلامت در دست اقدام است و هم چنین کارگروهی در دانشگاه علوم پزشکی استان قم تشکیل شده از سویی زیرساخت اقامتی و سازکارهایی برای گردشگری سلامت از سوی بخش خصوصی هم در حال پیگیری است که معاونت  نسبت به تسریع این زیرساخت تاکید دارد.

ادغام معاونت امور زائرین به اجتماعی وفرهنگی و افق های پیش رو

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم در ادامه با اشاره به ادغام معاونت امور زائرین به امور اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد: ادغام امور اجتماعی و فرهنگی و زیارت می تواند افق های مطلوبی را برای گردشگری در قم رقم زند که این امر با حمایت استاندار محقق شده است و موفقیت در ارائه خدمات و میزبانی در مناسبت های مختلف مذهی اخیر گویای این امر است.

مقیمی افزود: از سویی وجود حوزه های علمیه و موسسات فرهنگی و هم چنین طلابی از ۱۰۰ کشور دنیا و هیات های مذهبی و وجود امامزادگان، شهر قم را به فرهنگی ترین شهر ایران اسلامی تبدیل کرده است این امر باعث جذب گردشگرانی از کشورهای اسلامی و شیعیانی از سایر نفاط دنیا شده است.

وی با اشاره به این که قم تنها در زمینه گردشگری مذهبی مقصدی برای حوزه های مختلف گردشگری است، افزود: در قم علاوه بر گردشگری مذهبی در زمینه گردشگری تاریخی با توجه به ظرفیت های تاریخی و میراثی و از سویی این که خواستگاه انقلاب اسلامی است مسیری برای گردشگری انقلاب اسلامی است در قم ما جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری طبیعی و غیره داریم که می تواند در جذب گردشگر تاثیر گذار باشد.

وی گفت: درحال پیگیری برای فراهم کردن زیرساخت های اقامتی و حمل ونقل مطلوب برای میزبانی شایسته از گردشگران سلامت هستیم و طی چند ماه گذشته ساماندهی خوبی در مراکز اقامتی صورت گرفته و مجموعه مدیریت شهری هم در زمینه خدمات شهری و مبلمان شهری ورود خوبی داشته است.

به گفنه مقیمی مراکز درمانی قم و برکت حضور حضرت معصومه(س) باعث شده گردشگرانی از سایر کشورهای همسایه از جمله کشور عراق؛ پاکستان و افغانستان و همچنین کشورهای خلیج فارس باشد در حالی‌که گردشگری سلامت از انواع گردشگری است که ارزآوری بیشتری دارد اما ساماندهی مناسبی در این حوزه انجام نشده و ما نتوانسته ایم از ظرفیت این گردشگری بهره مند شویم.پایان پیام/۱۱۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا