اخبار پوششی و تولیدی قماخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار قماخبار مهم

قانون جدید انتخابات نقاط قوت بیشتری دارد

آستان بهارستان؛ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص قانون جدید انتخابات، اظهارداشت: این قانون محاسن و معایبی دارد، که برخی از معایب آن توسط شورای نگهبان و در راستای عمل به وظیفه و مراقبت شورا حل شد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری افزود: به عنوان مثال بحث انتخابات تناسبی، مشکل ساز بود و منافات با شایسته گزینی داشت و نظر قاطبه مردم را جلب نمی‌کرد، که ایستادگی شورای نگهبان مانع اجرای آن شد.

وی عنوان کرد: قانون انتخابات نقص هایی داشت که موجب تخلف بعضی از کاندیداها در بستر انتخابات می‌شد که در قانون جدید در مورد آن تخلفات سختگیری شده است.

وی با اشاره به سالم سازی قانون انتخابات با اجرای قانون جدید تاکید کرد: اجرای سلامت انتخابات به حد بالاتری رسیده و به اصطلاح دوز سلامت انتخابات بالا رفته است که پیش ثبت نام شرکت در انتخابات یکی از برجسته ترین آنهاست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش ثبت نام برای مردم و کاندیداها و شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی کار مناسبی بود خاطر نشان کرد: با این روش اگر صلاحیت کاندیدایی به هر دلیلی رد شود، آن فرد فرصت اعاده حق خود را دارد.

وی ادامه داد: در قانون انتخابات گذشته ثبت نام دو ماه مانده به انتخابات انجام می شود و مرحله پیش ثبت نام وجود نداشت و دو ماه برای بررسی صلاحیت ها کم بود، این فرصت با قانون جدید ایجاد شده تا اعضای شورای نگهبان و دستگاه‌های امنیتی بهتر بتوانند ملاحظات را ببینند، و فرد بتواند به جاهایی که مورد استعلام واقع شده مراجعه کند و یا اگر سوء تفاهمی در موردی خاص، بوجود آمده، رفع شود.

وی گفت: پیش ثبت نام شش ماه پیش از موعد، این فرصت را به کاندیداها می‌دهد، که اگر صلاحیت آنان تأیید نشد در این مدت زمانی که تا ثبت نام اصلی فرصت هست، از خود دفاع کنند و شرایط را تغییر دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری بیان کرد: با این کار دستگاه های نظارتی فرصتی را از شورای نگهبان گرفته‌اند که تحقیقات خود را عمیق تر کنند و بررسی‌های مهمتری انجام دهند که خدای ناخواسته حقی از کاندیدایی ضایع نشود.

وی تصریح کرد: این فرصت خوبی است، چرا که اکنون اسامی پخش نمی‌شود و اگر کسانی اعلام نکند که ما ثبت نام کردیم، سامانه نیز نام او را پخش نمی‌کند، و لذا اگر فردی پذیرش نشود، آبرویی از وی تضییع نمی‌شود و خود فرد ملاحظه خود را انجام خواهد داد.

مهدی جنتی

مشاهده مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در لینک زیر :

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا