تنها دو درصد جنین های سقطی در کشور بیمار هستند/قتل های دردناک
فاطمه سادات محمدی
آستان بهارستان؛ عضو مرکز تحقیقات سلامت معنوی قم گفت: سالانه ۵۰۰ هزار سقط جنین در کشور اتفاق می افتد که کمتر از ۱۰ هزار تای آن احتمال بیماری و معلولیت دارد و بیش از ۹۰ درصد جنین هایی که سقط می شود حلال زاده و احتمالا سالم و غیرمعلول هستند که از بین بردن آن ها اقدام ناشایستی از نظر شرعی و اخلاقی است و باید مانع آن شد.
به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ ۳۱ تیرماه سال جاری مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی خبر داد که سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار سقط و روزانه هزار سقط جنین در کشور اتفاق می افتد که حدود ۱۰ مورد از آن قانونی و ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور جنایی است؛ این آمار تاسف بار ما را برآن داشت تا با محسن رضایی آدریانی دارای دکترای اخلاق پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو مرکز تحقیقات سلامت معنوی و عضو دانشکده سلامت و دین قم که سابقه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، سرپرست معاونت پژوهشی دانشکده سلامت و دین و مدیر گروه و استادیار اخلاق پزشکی، گروه فلسفه و اخلاق سلامت، دانشکده سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم را در کارنامه خود دارد به گفت وگو بپردازیم.
وی با تاکید براینکه موضوع مهم و اصلی در کشور ما بحث جمعیت و جلوگیری از سقط جنین است، گفت: کشور ما هم اکنون در وضعیت بحرانی کاهش جمعیت قرار دارد و باید پژوهشگران، مسئولان و اصحاب رسانه بیش از پیش به بحث جمعیت بپردازند.
وی با بیان اینکه مساله جمعیت برای ایران مصداق چشم اسفندیار است، افزود: در فتنه شهریور سال گذشته شخصی نزد رهبر انقلاب اظهارنگرانی می کند اما ایشان می گویند این مساله حل می شود اما کاهش جمعیت جای نگرانی دارد.
رضایی آدریانی عنوان کرد: حتی کسانی که مخالف جمهوری اسلامی اما ایرانی هستند و دلشان برای کشورشان می تپد مساله افزایش جمعیت و فرزندآوری را جدی بگیرند.
وی اظهارداشت: برخی مشکل اقتصادی را بهانه می کنند درصورتی که بسیاری این مشکل را هم ندارند و بخش عمده آن به دلیل بحث فرهنگی است و کسانی که می توانند فرزند بیشتری برای خودشان و کشورمان داشته باشند کوتاهی نکنند.
یک پنجاهم جنین های سقطی در کشور بیمار هستند
وی گفت: سالانه ۵۰۰ هزار سقط جنین در کشور اتفاق می افتد که کمتر از ۱۰ هزار تای آن احتمال بیماری و معلولیت دارد و بیش از ۹۰ درصد جنین هایی که سقط می شود حلال زاده و احتمالا سالم و غیرمعلول هستند که از بین بردن آن ها اقدام ناشایستی از نظر شرعی و اخلاقی است و باید مانع آن شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: تمرکز ما مانع شدن برای سقط های غیرقانونی و جنایی است که در برخی موارد هیچ توجیهی برای سقط وجود ندارد؛ به عنوان مثال چرا باید زن و شوهری که در دوران عقد باردار شدند فرزند خود را به دلیل حرف برخی از مردم به قتل برسانند؟!
وی اظهارکرد: حتی سقط قانونی که در بیمارستان انجام شده عوارض جدی برای خانم ها داشته و سلامت بانوان را به خطر انداخته است چه رسد به سقط های غیرقانونی که احتمال عفونت بالاست و تا کسی مجبور نشده نباید چنین اقدامی را انجام دهد.
وی تصریح کرد: قانون جدید جوانی جمعیت بسیار جدی است؛ به عنوان مثال حتی اگر یکبار هر یک از حرفهمندان سلامت وسایل را برای سقط جنین فراهم کند برای همیشه پروانه طبابت وی باطل و از کار بیکار خواهد شد و تا پیش از این با دستور پزشک سقط انجام می شد اما هم اکنون کارگروه یا کمیته پزشکی تصمیم می گیرند زیرا تصمیم درباره جان یک انسان است و ما حق کشتن آن را نداریم.
عضو دانشکده سلامت و دین قم با بیان اینکه غربالگری هم باید علمی باشد، ادامه داد: غربالگری بانوان بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه مثبت بیماری های وراثتی دارند باید غربالگری را انجام دهند؛ براساس منابع علمی نباید هر شخص را غربالگری کرد و باعث نگرانی مادران باردار شد.
وی بیان کرد: گویا یک پازلی از بیرون برای جمهوری اسلامی چیده اند که جمعیت ما را کاهش دهند و برخی پزشکان با اندک شکی یک جنین را سقط می کنند.
دانشکده سلامت و دین پیگیر عمل به اخلاق پزشکی است
وی اظهارداشت: در دانشکده سلامت و دین پیگیر اخلاق پزشکی و سلامت معنوی هستیم و سقط جنین هم ذیل اخلاق پزشکی مطرح است.
رضایی آدریانی ادامه داد: در این دانشکده تعامل دوستانه با بیمار، احترام به مراجعه کننده ها، رضایت و آگاهی بخشی به بیمار، اولویت قراردادن سود و ضرر بیمار به جای تمرکز بر منافع پزشک و بیمارستان از جمله مباحث است.
وی گفت: بحث سلامت معنوی بیمار چند سال است که در دنیا مطرح است و وزیر بهداشت سوئیس در مجمع جهانی سلامت اذعان کرد که سوئیس بالاترین شاخص های رفاه اجتماعی در دنیا را دارد اما بیشترین خودکشی هم برای این کشور است و مردم ما کمبود سلامت روحی و معنوی دارند.
وی افزود: در آموزه های ما هم سلامت انسان با تمام ابعاد آن مدنظر است لذا روی سلامت جان باید کار شود و پزشک باید در کنار سلامت جسم، سلامت معنوی بیمار را هم مدنظر داشته باشد زیرا در تمام بیماری ها بهخصوص بیماری های صعب العلاج جای خالی سلامت معنوی بیشتر به چشم می خورد.
این متخصص اخلاق پزشکی اظهارداشت: چند دانشگاه در کشور از جمله دانشکده سلامت و دین قم، مرکز تحقیقات سلامت معنوی دارند و با برپایی کارگاه هایی به کادر درمان آموزش داده می شود تا روحیه بیمار تا تکمیل درمان، حفظ و اصول اخلاقی بهویژه با بیماران رعایت شود.
پایبندی به اخلاق پزشکی باید تبدیل به گفتمان شود
وی تاکید کرد: پایبندی به اخلاق پزشکی و درک کردن بیمار باید تبدیل به گفتمان رایج و برای همه نهادینه شود.
رضایی آدریانی تصریح کرد: به منظور افزایش جمعیت باید زیرساخت ها فراهم شود به عنوان مثال بدرفتاری با مادران در هنگام زایمان تمایل به فرزندآوری را کاهش می دهد که برای این امر اعتباربخشی بیمارستان ها سالانه انجام می شود و رضایت سنجی هم جزء آن است که باید جدی تر انجام شود و البته خستگی بیش از حد برخی پرسنل و درآمد پایین دو دلیل این نوع رفتار است که تلاش داریم با برگزاری دورهای محتلف برخورد با مراجعه کننده ها بهتر شود.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در بند هفتم بیانیه گام دوم انقلاب «اخلاق و معنویت» را مطرح کردند و ما هرچه به سمت رشد اخلاقی و معنوی جامعه و گسترش اصول و قواعد اخلاق پزشکی در مراکز ارائه خدمات سلامت کشور تلاش کنیم به این بیانیه عمل کردیم و به تشکیل تمدن اسلامی نزدیکتر خواهیم شد.پایان پیام/۱۱۰