اخبار مهمکمیسیون فناوری

منافع توسعه دیجیتال باید برای همه جوانان دنیا باشد

آستان بهارستان؛ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با حضور در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان جوانIPU گفت: ایران خواستار برخورداری جوانان همه کشورها از منافع توسعه دیجیتال، حفظ حقوق افراد جامعه و پاسخگو نمودن فناوری های دیجیتال در برابر جوانان و کشورها است.

 مجتبی رضاخواه، در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان جوانIPU در خصوص نقش جوانان در تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق تحول دیجیتال و نوآوری به ایراد سخرانی پرداخت که متن این سخنرانی به شرح زیر است:

آقای رئیس، عالیجنابان،خانم ها و آقایان؛

مایه خوشوقتی است که به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی ایران در این اجلاس شرکت می‌کنم. لازم می‌دانم از میهمان نوازی گرم و حمایت مجلس ملی ویتنام به عنوان میزبان این اجلاس قدردانی نمایم. اجلاس جهانی نمایندگان جوان بی شک یکی از مهمترین ارکان اتحادیه بین­المجالس (IPU) به شمار می­ رود زیرا موضوع جوانان یکی از موضوعات مهم دستور اتحادیه به شمار می­ رود و سالانه ابعاد مرتبط با زندگی جوانان از عمده محورهای دستور کار مجمع و سایر ارکان اتحادیه می­ باشد.

احمد نادری

نهمین کنفرانس نمایندگان جوان اتحادیه بین­ المجالس به موضوع محقق ساختن اهداف توسعه هزاره (SDGs) از طریق تحول دیجیتال می­ پردازد. دستیابی به اهداف توسعه هزاره از ابعاد مختلفی مورد بحث قرار گرفته است. توجه به بعد انسانی در معنای عام و استفاده از توانمندی و انگیزه جوانان در نگاه خاص برای تحقق اهداف توسعه هزاره نشان از آگاهی جامعه جهانی از اهمیت این نیروی سرشار از انگیزه برای پیشبرد این اهداف دارد. تحول دیجیتال و شکوفایی فناوری با تمرکز بر نقشی که جوانان برای پویایی این حوزه در آن ایفا ­نمایند حرکت به سمت بهتر ساختن جامعه بشری را محقق می­ سازد.

نمایندگان محترم

قانونگذاری می­ تواند موانع موجود بر سر راه توسعه بسترهای دیجیتالی را مرتفع نماید. جوانان می ­توانند هدف مناسبی برای تسهیل قوانین و یا ایجاد چهارچوب­های قانونی حمایتگر برای توسعه دیجیتالی باشند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرو در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه تلاش نموده است تا در نشست­های مرتبط با فناوری­ها بخصوص فناوری­های پیشرو و اینترنت، نظیر جلسات تدوین پیمان جهانی دیجیتال دبیرکل ملل متحد (Global Digital Compact، مجمع جهانی اینترنت (Internet Governance Forum) سازمان ملل متحد و جامعه جهانی اطلاعات (World Summit on Information Society) موضوع ایجاد و افزایش ظرفیت دیجیتالی جوانان (Digital literacy) در جهت کمک به اشتغال آنان در عصر دیجیتال را وارد مذاکره میان کشورهای جهان کند. رویکرد کلان و فراگیر در ابتکارات بین ­المللی سازمان ملل متحد در حوزه دیجیتال می ­تواند مکمل اقدامات ما نمایندگان مجالس کشورها برای حل مشکلات و چالش های اصلی بین­ المللی و رفع موانع همکاری بین­ المللی در عرصه دیجیتال باشد.

دوستان

جوانان کشورم ایران، همواره هدف تحریم ­های غیر قانونی و اقدامات قهری در همه زمینه ­ها بویژه حوزه ­های فناوری اطلاعات بوده ­اند. ضروری است با مشارکت قانونگذاران کشورهای عضو اتحادیه بین­ المجالس این اقدامات غیرسازنده که باعث افزایش شکاف دیجیتال میان جوانان کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته می ­شود، رفع شود. جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورداری جوانان همه کشورها از منافع توسعه دیجیتال، حفظ حقوق افراد جامعه و پاسخگو نمودن فناوری های دیجیتال در برابر جوانان و کشورها است.

تفاهمات به عمل آمده در این نشست که هدف توسعه هزاره با تمرکز بر نقش جوانان را محور قرار داده، می‌تواند در یکصد و چهل و هفتمین مجمع اتحادیه بین­المجالس در آنگولا مورد بررسی قرار گیرد و در قالب یک سند برای اقدام کشورهای عضو محور قرار گیرد. پیشنهاد می کنم نمایندگان شرکت کننده با ارائه پیشنهادهای خود محتوای چنین برنامه ­ای را در جهت کاهش شکاف دیجیتالی برای کشورهای در حال توسعه شکل دهند و این محتوا در قالب یک سند،  برنامه­ای برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره در حوزه انسانی ایجاد کند.از توجه و همراهی شما سپاسگزارم./پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا