«مسجد و محله محوری» دو دغدغه اصلی سازمان فرهنگی شهرداری قم است
آستان بهارستان ؛ مدیرعامل سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم اظهارداشت: «مسجد و محله محوری» دو دغدغه اصلی سازمان فرهنگی شهرداری در شهر قم است.
دومین نشست مدیران عامل سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری های کشور در قم در سالن همایش های شهرداری قم با حضور مدیران عاملان و مسئولان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به منظور تبادل و انتقال تجربیات درحال برگزاری است.
مدیرعامل سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم دراین نشست ضمن تسلیت به مناسبت فاجعه دردناک انسانی در غزه، اظهارداشت: از ۲۳ ربیع الاول به مناسبت ورود حضرت معصومه سلام الله تا ولادت امام حسن عسگری(ع) برنامه های مختلفی در شهر قم برگزار شده است و در ایام معصومیه نیز به مناسبت رحلت کریمه اهل بیت(س) برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد طباطبایی نژاد افزود: ایام پرخیر وبرکت و تمدن ساز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم که از سال ۹۷ به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر به نام روز قم نامگذاری شده است را گرامی می داریم.
وی بیان کرد: مسجد و محله محوری یکی از دغدغه های مهم در شهر قم است که سازمان شهرداری و دهیاری های کشور هم این مساله را در اولویت کار خود دارند.
وی تصریح کرد: از سال ۹۴ که سند چشم انداز ۲۰ ساله قم تعیین شد یکی از موضوعات مهم مسجد محوری بود لذا یکی از برنامه هایی که در سازمان فرهنگی قم دنبال شد «مسجد محوری» و «محله محوری» و «هویت شهری» بود که نیاز شهر قم بود به دلیل مهاجر پذیری بود.
مدیرعامل سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: پس از تدوین سند چشم انداز قم، موضوع شهر دینی و مذهبی برای شهر قم مطرح شد و نگاه ویژه ای به محلات با محوریت مساجد ایجاد شد.
وی ادامه داد: به این منظور بودجه ویژه ای از سوی شهرداری قم تعیین شد که هر سال افزایش پیدا کرد و برنامه های فرهنگی و ورزشی برپا و ۷۰ مسجد به وسایل ورزشی و پیوست محله با محوریت مسجد ایجاد کردیم.
وی گفت: در کنار اقدامات فرهنگی، پروژه های عمرانی مهمی در شهرقم انجام شده که احیای خانه موزه ها است که در چند سال اخیر در قم به چند برابر رسیده است.
ورود برخی مساجد قم در مباحث فرهنگی
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد افزود: برخی مساجد قم در مباحث اجتماعی، هنری، اشتغال و ورزش ورود پیدا کردند که دراین راستا می توان به برپایی نمایشگاه های مشاغل خانگی و کارآفرینی اشاره کرد که محصولات خود را حتی به دیگر شهرها و کشورها صادر می کنند.
وی بیان کرد: یکی از دغدغه های ما در دهه مبارک فجر این بود که بسته های فضاسازی محلات را ارائه دادیم که بیش از ۱۵۰ مسجد از این طرح استقبال کردند.
وی گفت: به عنوان مثال طبق بررسی های انجام گرفته تزئین در دهه فجر قم به داخل مساجد رفته بود که سازمان فرهنگی شهرداری قم با طرحی بسته تزئیناتی را در اختیار مساجد قرار داده شد که فضاسازی بیرونی با ظرفیت مردمی سازی دوباره احیا شد.
این مقام مسئول فرهنگی استان قم با تاکید براینکه بدون ظرفیت مردمی نمی توان اقدامات مهمی را انجام داد، اظهارداشت: به عنوان مثال هزینه ای که مردم در دو روز تاسوعا و عاشورا به میدان می آورند معادل کل بودجه سازمان فرهنگی شهرداری قم است.
وی ادامه داد: زمانی که مردم مشاهده کنند که ما یک قدم برداریم، ۱۰ قدم برمی دارند که قم تجربه آن را در دهه فجر و محرم داشته است.
ارائه ۱۷۰ بسته فرهنگی شهرداری به مساجد
وی بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم با تعامل با ۱۷۰ مسجد بسته های فرهنگی را در اختیار آنان قرار داد تا محلات را در محرم و صفر سیاه پوش کنند.
مدیرعامل سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: از سال ۹۴ در قم مسجد و محله محوری از دغدغه های اصلی قم شد و تورهای مدیریت شهری و تور انقلاب اسلامی را برای نخستین بار برگزار کردیم.
وی بیان کرد: قم ظرفیت ها و اماکن انقلابی مناسبی برای آشنایی دانش آموزان و نوجوانان با انقلاب دارد و دراین راستا برای نخسیتن بار شهرداری قم موزه شهیدان زین الدین را احیا کرد که در این دو سال ۱۵ هزار دانش آموز و جوان ما از آنجا دیدار و از برنامه های فرهنگی آنجا استفاده کردند که به ظرفیت فرهنگی خوبی در قم تبدیل شده است.
وی گفت: در موضوع شهدا هم سال گذشته ۱۷ فیلم مستند توسط شهرداری قم تولید شد و کوچه هایی که سال ها به نام شهدا نامگذاری می شد از سال ۹۶ نگاه ویژه ای به آن شد و طی مراسمی مردم محل با آن شهید آشنا شدند.
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد افزود: در آیینی با حضور خانواده شهدا، از ۳۱۳ تابلو با نام شهدا توسط شهرداری قم رونمایی شد و در آن مراسم مردم محلات با شهدا آشنا شدند.
وی بیان کرد: در قالب کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم سازمان فرهنگی شهرداری قم طرحی را با محوریت محلات مطرح کرد که
تولید محصول با سازمان فرهنگی بود و رویداد غنچه های محراب هم در مساجد برگزار شد که طی آن هر فرزندی که در محله به دنیا می آمد به مسجد برده می شد و امام جماعت آنجا در آیینی اذان و اقامه را به گوش آن می خواند و هر اقدامی انجام شد تا پل ارتباطی مسجد و محله فعال تر شود.
وی عنوان کرد: سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم در زمینه نشاط، سبک زندگی و اشتغال همکاری دارد و سعی کردیم تاثیر فرهنگی با محوریت مساجد در بوستان های محلی داشته باشیم و آماده هر نوع همکاری با مساجد براساس نیاز فرهنگی و اجتماعی و معنوی هستیم که هزینه ها کمتر و تاثیر اقدامات فرهنگی و اجتماعی افزایش یابد.پایان پیام/