اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

درک شرایط زمان و اطاعت از ولی امر؛ ویژگی بارز حضرت معصومه(س)

خبرنگار : هانیه ناظری

آستان بهارستان ؛ یکی از خدام کریمه اهل بیت(س) اعتقاد دارد که درک شرایط زمان و اطاعت از ولی امر، ویژگی بارز حضرت معصومه سلام الله علیها بوده است.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ شهر قم پس از آمدنت دیگر کویری تشنه نبود، چشمه‏ای جوشان شد که در هاله ای از نور وجود شریفت قرار گرفت.

بانوی آسمانی قم! خدا را شاکریم که طعم شیرین محبت شما را در دل های مان قرار داد، ای بهترین مأمن و مأوای ما، ای پناه خسته دلان، ای شفیعه محشر، ای زهرای ثانی دریاب دل های پریشان ما را که همچون کبوتران شکسته بال، در گوشه گوشه رواق ها به اشتیاق حرمت که دارالشفای دل سوختگان است، پر و بال می زنند.

در آستانه شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) به سراغ فاطمه قاسمی کارشناس ارشد تاریخ اسلام رفتیم؛ وی ۱۱ سال است که توفیق تشرف و خدمت گذاری در حرم مطهر را دارد که از این مدت ۹ سال در امور فرهنگی و دو سالی است که مدیر سایت و کانال آستان مهر وابسته به حرم مطهر کریمه اهل بیت علیهم السلام است؛ مشروح این گفت وگو در ادامه می آید.

  • چطور شد که خادم شدید؟

مادرم با اینکه چهار دختر داشت، به شوخی و جدی می گفت دوست دارم به عنوان خمس هم که شده یکی از دخترها خادم حضرت معصومه (س) شود، سال ۸۹ در صحن جواد الائمه (ع) نمایشگاهی بر پا شده بود که در آنجا ثبت نام خدام انجام می شد که پس از مدتی تماس رفتند و من هم با خوشحالی رفتم و تاکنون برای خدمتگذاری به زائران و مجاوران به خدمت مشغول هستم.

  • از نظر شما چه ویژگی بارز حضرت فاطمه معصومه (س) می تواند الگوی دختران و زنان باشد؟

حضرت معصومه سلام الله علیها بصیرت و ولایت پذیری داشتند، هم در خانواده مبارزه کردند و هم در جامعه. حضرت معصومه (س) عمویی داشتند که ادعای امامت می کرده و ایشان با او مبارزه می کند، همچنین زمانی که در مدینه حضور داشتند روشن گری و ارشاد می کردند، حتی وقتی که به این سفر می آید، به نقلی به اجبار حکومت بوده و به نقلی که در تاریخ هم آمده به نامه برادرش امام رضا (ع)، شاید هم هر دوی این موارد. حضرت که قبول می کند به این سفر بیاید به‌خصوصً از مسیرهایی می آید که خودش انتخاب کرده، از جاهای شیعه نشین می آید و مدام حدیث غدیر را بازگو می کند، برای همین به ساوه (مکان امروزی) که می رسد، حکومت که احساس خطر می کند.

یک دختر بیست و اندی ساله شجاعتی داشته که پا جای پای پدر می گذارد و گوش به فرمان برادر می دهد، برادری که ولی و امام زمانش است، پا در سفری پر خطر می گذارد و روشنگری می کند. ویژگی بارز حضرت درک به موقع شرایط زمان و اطاعت از ولی امر بوده که تا پای جان در این راه ایستادند.

  • با توجه به اینکه در آستانه شهادت حضرت معصومه (س) قرار داریم چه برنامه هایی برای این ایام تدارک دیده شده است؟

در حرم مطهر همایش ها و تجمعاتی در روز شهادت برپا می شود که امسال هم طبق سال‌های گذشته برپا می‌شود که یکی از این همایش ها اجتماع هزار نفری دختران دهه هشتادی و دیگری اجتماع دانشجویان است.

برپایی نمایشگاه دختران بهشتی را در ایام شهادت حضرت داریم که به مدت پنج روز برای بازدید مدارس و دختران و بانوان با هدف شناخت و تبیین جایگاه حضرت معصومه (س) در تمدن نوین اسلامی است.

  • کانال آستان مهر از چه زمانی شکل گرفت و چه فعالیت هایی دارد؟

در سال ۹۵ کانال آستان را به منظور فعالیت های فرهنگی ایجاد کردیم و برای اطلاع رسانی و جذب خواهران دهه هشتادی فعالیت کردیم و در ابتدا یک کانال معارفی برای بانوان بود که به مسائلی از قبیل تفسیر قرآن، نهج البلاغه و تربیت فرزند به همراه چالش و مسابقه می پرداخت و سپس فعالیت ها گسترده تر شد و ارتباط دو سویه با مخاطب داشتیم.

به عنوان مثال خاطرات چادری ها، روزه اولی ها و دلنوشته ها که در کانال منتشر می‌شد و پویش موفقی به نام صندوقچه مادربزرگ انجام شد که در آن مادربزرگ ها به بیان خاطرات‌شان از انقلاب پرداختند و در آخر با اهدای چادر تبرکی به نفرات برتر این پویش به اتمام رسید.

در کانال آستان مهر علاوه بر اطلاع رسانی مراسم های حرم مطهر، پخش زنده مراسم ها را هم داریم، معمولاً در مناسبت هایی مانند سالروز ورود حضرت با پخش زنده مراسم در کانال، دلهای مؤمنین را با خود همراه می‏ کنیم.

علاوه بر این دلنوشته هایی که برای خانم نوشته و همچنین کرامات تأیید شده حضرت به صورت پادکست در کانال آستان مهر  منتشر می‏‌شود.

  • آیا برکت خدمت در بارگاه کریمه اهل بیت علیهم السلام را در زندگی تان احساس کرده اید؟

ان شاء الله حضرت خدمت ما را قبول کند و اسم ما را در لیست خادمانشان بنویسند، حضرت معصومه (س) دریای لطف و کرم هستند، و به نظرم واضح است که چرا اینقدر امام رضا(ع) به ایشان محبت داشته و مقام ایشان در حد معصومان است، لطف حضرت معصومه (س) شامل هر کس که با ایشان ارتباط قلبی پیدا کند حتی اگر در دور دست ها باشد می شود.

ما که به عشق ائمه مشغول خدمت به این خاندان در بارگاهشان هستیم برکات فراوانی در زندگی مشاهده کردیم، چه رسد آنهایی که با درک و معرفت و معنویت این برکات را دیده اند، کسانی چون آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله بهجت و خیلی از بزرگان، برکات فراوانی از حضرت دیده و درک کرده و برای ما نقل کرده اند.

خادمان کانال دارند که در آن معجزات و برکاتی که خادمان از حضرت مشاهده کرده اند در آنجا به اشتراک گذاشته می‌شود؛ هم اکنون حدود ۴۰۰ خاطره جمع آوری شده که اگر به چاپ برسد خیلی خوب است.

  • چه خاطره ای از دوران خدمت در آستان مقدسه در ذهن دارید که شیرینی آن به دلتان نشسته باشد؟

همه لحظات حضور در حرم کریمه اهل بیت(س) برای من شیرین و دلنشین است. از درب حرم که وارد می شوم و اذن دخول می گیرم، به حضرت می گویم: خانم جان، سلام من را به امام رضا(ع) برسان، چون این توفیق خدمت را از امام رضا (ع) دارم و از او می خواهم کمک کند روزم پر برکت باشد، لحظه خداحافظی هم که انگار از صبح در خانه حضرت بودی و الان می روی؛ اینها برایم دلنشین و رؤیایی است.

در سال‌های ۹۵ و ۹۶ هم در موکب حرم مطهر در ایام پیاده روی اربعین توفیق حضور و خدمت‌گذاری به زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام را داشتم، با اینکه هنوز موکب ساخته نشده بود و سختی هایی داشت ولی برایم شیرین و ماندگار بود. این یک اصل است که لذات معنوی پایدارتر از لذت‌های مادی زودگذر است و عمق و ماندگاری بیشتری دارد.

  • آیا دیگران را هم در این مدت تشویق به خادمی در آستان کرده اید؟

بله خیلی زیاد بوده در بین دوستان و آشنایان، خواهرم هم در بخش مشاوره حرم مشغول خدمت‌گذاری است.

  • شما از نحوه جذب طرح «خادمیاران نوجوان» اطلاعی دارید؟

بله؛ خادمیاران نوجوان در وهله اول باید در رواق معصومانه که در طبقه فوقانی شبستان امام خمینی(ره) قرار دارد فعال باشند، این رواق دارای کافه کتاب و پذیرایی و برنامه های مختلف فرهنگی و هنری است که همه روزه بعد از ظهر ها فعال است.

نقطه عطف معصومانه محفل های پنج شنبه هاست که در شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار می‌شود که شامل برنامه های متنوع است، از میان افراد فعال، تعدادی برای دوره های خادمیاری انتخاب می شوند که در  کارگاه حرم شناسی، حضرت معصومه(س) شناسی و ادب خدمت، دوره می‌گذرانند و بعد هم در رواق های مختلف مشغول خدمت می‌شوند.

  • اگر کسی تمایل به خادمی در حرم مطهر را داشته باشد باید چطور اقدام نماید؟

در سال یک یا دو بار فراخوان جذب خادم صورت می‌گیرد. این بزرگواران به عنوان خادم افتخاری می‏توانند پیگیر باشند و بعد از فراخوان نام نویسی کنند.

خاک این شهر به چشمان تو عادت دارد

خوش به حال نفس قم که لیاقت دارد

چون تو یک روز از این کوچه گذشتی

عمری زندگی در دل این شهر سعادت دارد

شاعر: مهدی رحیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا