اخبار فراکسیون‌ها

تمام ظرفیت‌ها برای افزایش حقابه ایران از هیرمند فعال شود

آستان بهارستان؛ نماینده مردم چابهار در مجلس از وزارت نیرو خواست تا تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی آب برای افزایش حقابه ایران از رودخانه هیرمند را فعال کنند زیرا تداوم روند فعلی باعث خشک شدن رودخانه هیرمند و تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان خواهد شد.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس یازدهم با بیان اینکه ۴۸ سال است که تلاش می‌شود تا حقابه ایران از رودخانه هیرمند افزایش یابد، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ با پیشنهاد حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون بندی به ماده واحده الحاق و دولت مکلف شد تا در سال جدید براى تصویب، استمرار و افزایش حقابه ایران از رودخانه هیرمند؛ اقدام سیاسی، اقتصادی و عمرانی لازم را در چارچوب اعتبارات مصوب انجام دهد.

معین‌الدین سعیدی افزود: این موضوع از گذشته در  دستور کار وزارت‌خانه‌های امور خارجه و نیرو قرار داشت و نکته‌ای که در بند الحاقی مورد توجه قرار گرفته این است که وزارت امور خارجه موظف به ارائه گزارش عملکرد هر سه ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شد.

وی یادآور شد: پس از ایجاد و ساخت سد کمال‌خان بر روی رودخانه هیرمند مشکلات و چالش‌های زیادی ایجاد شد و بر این باوریم که با وضع قوانین مشکلات نخواهد شد بلکه نیازمند فعال کردن تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی آب هستیم که وزارت نیرو باید به طور کامل پیگیر آن باشد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: هفته‌های پایانی سال ۹۸ نشستی را با اردکانیان وزیر نیرو داشتیم و در حال حاضر دفتر رودخانه‌های مرزی منابع آب مشترک هم فعال است البته نیازمند عزم راسخ و جدی از سوی وزارتخانه‌های امور خارجه و نیرو هستیم.

وی تصریح کرد: به طور قطع تداوم روند فعلی باعث خشکی رودخانه هیرمند و تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان خواهد شد.

منبع: خانه ملت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا