اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

سیدحسن خمینی: یاران واقعی امام در روزهای سخت با او همراه بودند /توجیه بدی‌ها ظلمی بزرگ است

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی اظهارداشت: یاران واقعی امام در روزهای سخت با او همراه بودند و رمز پیروزی انقلاب دوری از خودبینی و منیت بود.

 حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) که امروز در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، گفت: یاران امام در حوزه وکالت زیاد هستند اما صفاتی در نوع آن ها وجود دارد به خصوص کسانی که در روزهای نخستین و روزهای سخت یار و همراه امام شدند.

نخستین صفت وکلای امام «از خوگذشتگی» بود

وی به ویژگی ها و صفات وکلای امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: نخستین صفت «از خودگذشتگی» در برابر مطامع دنیوی و در حوزه عناوین و اعتبارات بوده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که ساواک به امام اجازه پرداخت شهریه نداد باید این کار به دست کس مود اعتمادی که بپذیرد به اسم امام شهریه دهد، سپرده می شد لذا به میرزا احمد آقا آشتیانی درخواست داده شد ایشان پس از استخاره گفتند در صورت اجازه وکالت در تصرف اموال می پذیرم و در قم سال ها به اسم امام شهریه پرداخت می شد، اما همه می دانستند که شهریه امام است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: ایشان به دلیل پرداخت شهریه به جای اما سختی های زیادی را متحمل شد برخی می گفتند در شان شما که حدود ۱۰ سال بزرگتر از آقای خمینی هستی نیست که بپذیری اما ایشان تا پایان پای عهد خود ماند و وکلای امام از خود گذشتگی داشتند و این رمز پیروزی انقلاب است.

رمز پیروزی انقلاب دوری از خودبینی و منیت بود

وی تصریح کرد: رمز پیروزی انقلاب این بود که کسانی همراه امام بودند که خود را نمی دیدند در دایره منیت گرفتار نشدند.

«شجاعت» ویژگی مهم وکلای امام

وی گفت: دومین صفت وکلای امام «شجاعت» بود. وقتی امام به نجف رفتند، روز های آخر عمر ابوی ما می گفت این افرادی که در روزهای سخت همراه بودند را رها نکن این ها در نجف در روزهای غربت، کنار امام بودند. مرحوم آقای خاتمی، کریمی، راستی، دعایی، محتشمی پور و بسیاری از یاران بودند که صفت شجاعت را داشتند. آنان به نیت سفره های رنگی آماده نیامدند به عشق مبارزه با طاغوت آمدند

ایمان به «علمیّت» امام از ویژگی وکلای امام بود

سیدحسن خمینی افزود: ویژگی دیگر وکلا ایمان به «علمیّت» امام است. آیت الله منتظری در کتاب «محاضرات فی الأصول» آورده که مرحوم آقای مطهری می گفت که سخنان روح الله خمینی فراتر از روزگار ماست و اعصار باید بگذرد تا علمیت و نکات و عمق نظر ایشان معلوم شود.

وی گفت: شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم و آیت الله العظمی گلپایگانی که یکی از مفاخر اسلام حوزه علمیه ای را براساس علم ساختند، حوزه علمیه قم امروز اگر کانون علوم اسلامی است، بی تردید پایه های آن در روزگار گذاشته شد.

وی تأکید کرد: این علمیت امام بود که شاگردان امام را به امام مومن کرده بود و آنان می دانستند که با شرکت در کلاس های ایشان نکته ای را خواهند آموخت.

 ایمان به «تقوای امام» از ویژگی های وکلای امام

نوه امام خمینی عنوان کرد: یکی دیگر از ویژگی های وکلای امام، ایمان به «تقوای امام» بود. آنها، امام را بازیگر نمی دانستند و هر کدام از یک زاویه به این نتیجه رسیده بودند.

وی گفت: شیخ مهدی حائری برای فلسفه به کشورهای مختلف رفته بود خطاب به امام بیان می کند زیر قبعه آسمان اگر یک نفر باشد که ابن عربی را بشناسد شما هستید یا آیت الله رفسنجانی می گفت من مرید امام شدم چون اندرون مانند بیرون آن بود.

وی عنوان کرد: شاگردان امام ایمان داشتند که اگر او سخن می گوید فقط و فقط برای خداست که این ویژگی بسیار در همراهی یاران ‌موثر است و کسانی به امام ایمان آوردند که واقعا خودباور، خداباور، نترس، شجاع بودند.حجت الاسلام والمسلمین حسن خمینی گفت: اولین فردی هم در این زمینه هزینه داد، حضرت امام بود که به تمام زندگی خود در قم پشت پا زد و به ترکیه تبعید و سختی های بسیاری را متحمل شدند. شاگران همباور داشتند این شخص بازیگر نیست.

وی تأکید کرد: آقای صنیعی می گفت زمانی که امام در مدرسه فیضیه خطاب به شاه سخنرانی کرد همه از ترس می لرزیدند

وی گفت: امام خمینی تمام اعتبار خود را برای انقلاب گذاشته بود و در سن ۸۰ سالگی فرودگاه به فرودگاه می جنگید در صورتی که ۸۰ سالگی سن حماسه جویی نیست لذا اول از خود شروع کرد. «من نمی گویم سمندر باش یا پروانه باش    چون به فکر سوختن افتاده ای مردانه باش»

پذیرش درونی ظلم خطرناک است

سید حسن خمنی گفت: ویژگی دیگر وکلا و شاگردان امام «عزت» بود.همه انسان ها گرفتار ظلم می شوند اما برخی ظلم را می پذیرند و آن را توجیه می کنند، اما برخی ظلم را نمی پذیرند و تن به انظلام نمی دهند.

وی گفت: آنچه بسیار خطرناک است، پذیرش درونی ظلم است؛ به قول مقام معظم رهبری برخی آدم ها فلز وجودی شان با دیگران متفاوت است و تن به ظلم نمی دهند اما برخی می گویند «در بر شیر نر خونخواره ای   غیر تسلیم و رضا کو چاره ای».

وی بیان کرد: نخستین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر این است که شخص از بد خوشش نیاید اما برخی توجیه‌گر بدترین‌ها بوده و هستند به عنوان مثال مغول‌ها با جنایاتی که داشتند حتی خودشان باور نمی کردند که برخی به آن ها گفتند شما ماموریت داشتید مردم را بکشید! این بد است که برخی ظلم را توجیه می کنند.

هیمنه دروغی صهیونیست زیر آوار غزه فرو رفت

یادگار امام با اشاره به جنایاتی که در غزه در حال رخ دادن است، گفت: زمانی که حکومت عثمانی فروپاشید، تعداد محدودی صهیونیست توانستند فلسطین را اشغال کنند زیرا مسلمانان ذلیل بودند. مردمی که استکبار عثمانی را پذیرفتند استعمار صهیونیست را هم می پذیرند.

وی افزود: سال ۵۴ که یاران امام بسیار کم بود برخی مستحکم ایستادند و انقلاب ۵۷ عزت را میان مسلمانان زنده کرد و پیروزی فلسطین هم در گروی نفی انظلام است.

وی تصریح کرد: ظالمان به دروغ آشکار از ارزش های انسانی برای خود سپر ساخته بودند اما آنچه امروز در غزه زیر آوار می رود دروغ ارزش های انسانی است.

اگر زنده ایم و حقمان را مطالبه نمی کنیم مرده ایم

حجت الاسلام والمسلمین حسن خمینی گفت: آن چیزی که باید در ملت زنده شود «عزت» است؛ نباید اجازه داد عزت در برابر حاکم ظالم بمیرد؛ یا زنده ایم و حق‌مان را همه جوره مطالبه می کنیم یا مرده ایم؛ امام برای امت اسلامی «عزت و زندگی» را ایجاد و «ما می توانیم» و «باید بشود» را زنده کرد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا