اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

شکوه برنامه‌های روز قم / اجرای پنج برنامه برای نخستین بار

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: برای پنجمین سال متوالی برنامه های «روز قم» از ۱۶مهرماه مصادف با ۲۳ربیع الاول همزمان با ورود حضرت معصومه سلام الله علیها با شکوهی بیشتر از هر سال دراین شهر آغاز شد.

حجت الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد افزود: جلسه شورای فرهنگ عمومی باعنوان ابلاغ برنامه‌های روز قم برگزار و از سال جاری مصوب شد که تمامی نهادها برای سال آینده بودجه‌ای را با عنوان روز قم در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: نشست خبری در مجموعه تاریخی خانه یزدان‌پناه برگزار و سپس طی مراسمی در دانشگاه قم و شورای اسلامی شهر زنگ روز قم نواخته و از پوستر روز قم رونمایی شد.

وی عنوان کرد: به مناسبت ورود با برکت حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم کاروان نمادین استقبال با حضور گسترده مردم برپا شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: دراین ایام در ورودی شهر از زائران و مسافرانی که به قم آمدند استقبال شد و تورهای گردشگری قمگردی برپا و برخی پروژه های شهری افتتاح شد.

وی بیان کرد: فضاسازی شهری با شعار «قم شهرکرامت و مهربانی» انجام و محصولات و محتوای فرهنگی و رسانه ای تولید و پیاده روی خانوادگی با همکاری نیروی انتظامی انجام شد.

حضور مدیرعاملان سازمان‌های فرهنگی کشور در قم

حجت الاسلام طباطبایی‌نژاد افزود: به منظور معرفی روز قم و رایزنی در مورد ارتقای کیفی اقدامات و تاکید بر مسجد‌محوری و محله‌محوری برای نخستین بار از مدیرعاملان سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی کشور دعوت شد در قم حضور پیدا کنند که رضایت خوبی از سفر به قم داشتند.

وی افزود: به غیر از مدیرعاملان شهرهای مختلف، حجت الاسلام خداداده رئیس کانون های فرهنگی مساجد، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور، آقای عباسی معاون وزیر کشور و دیگر مدیران ملی و استانی حضور پیدا کردند و مقرر شد که از ظرفیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد استفاده شود.

وی گفت: حضور در برنامه‌هایی که به مناسبت روز قم برپا شد از جمله شرکت در غبارروبی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مساجد در حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها، حضور در بیت تاریخی امام راحل و خانه موزه شهیدان زین‌الدین، بازدید از نمایشگاه «مسجد جامعه‌پرداز» در مسجد مقدس جمکران و دیدار با تولیت مسجد از جمله برنامه‌های دو روزه سفر مدیرعاملان سازمان‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری‌های کشور در قم بود.

این مقام مسئول حوزه فرهنگ شهرداری قم اظهارکرد: در ایام روز قم برای نخستین بار المپیاد بزرگ فرهنگی ورزشی «افتخار شهر» در قم در ۲۵ رشته و دو بخش دختران و پسران در مقطع سنی ۱۲ تا ۱۵سال در سالن دو هزار نفری ورزشگاه حیدریان برگزار شد.

برپایی جشنواره شعر ققنوس برای نخستین بار در کشور

وی عنوان کرد: در ویژه برنامه ای با حضور مسئولان و خانواده شهدای آتشنشان، از پوستر جشنواره «شعر ملی ققنوس» رونمایی شد.

وی گفت: برای نخستین بار در کشور جشنواره ملی شعر ققنوس با موضوع ایثارگری و فداکاری شهدای آتشنشان و ایثارگر با محوریت سازمان فرهنگی فراخوان شد که در مرحله دریافت آثار است و پایان سال جاری اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

حجت‌ الاسلام طباطبایی‌نژاد اظهارداشت: نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های کانون‌های مساجد قم درصحن امام جواد علیه السلام حرم مطهر با محوریت نمایش دستاوردهای مساجد در خصوص تاثیرگذاری در محلات و استفاده از ظرفیت ها ایجاد شد که ایجاد نمایشگاه با سازمان فرهنگی شهرداری و اجرا با کانون‌های مساجد استان قم بود.

وی تصریح کرد: مراسم بزرگداشت و گرامیداشت علامه حسن‌زاده آملی از مفاخر جهان اسلام با عنوان «علامه ذوالفنون» با مشارکت بنیاد نخبگان انجام شد.

وی بیان‌ کرد: از کتاب تاریخ شفاهی«محله مسجد جامع» به عنوان یکی از پنج محور هویت‌ساز در استان قم با حضور مسئولان ملی و استانی رونمایی شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: به پیشنهاد سخنگوی شورای شهر، پویش «من در کنار غزه‌ام» ایجاد و طی فراخوانی آثار مرتبط دریافت شد که در روز راهپیمایی ۱۳آبان به صورت تابلوهایی در سطح شهر اکران و آثار منتخب در نمایشگاه اشراق به نمایش عموم گذاشته شد.

آموزش حق همسایگی به ۲۲هزار دانش‌آموز

وی اظهارکرد: با همکاری مجموعه حرم، سفیران کریمه اهل‌بیت سلام الله علیها در قالب «کاروان همسایه» در ۷۵مدرسه حضور یافتند و با اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع، رعایت حق همسایگی با حضرت معصومه (س) را به ۲۲هزار دانش‌آموز قمی آموزش دادند.

وی گفت: دهم ربیع الثانی مصادف با ایام معصومیه به مناسبت رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت برنامه‌های پایانی روز قم از ۴ تا ۶آبان ماه برگزار و سه اتفاق بزرگ رقم خورد.

حجت‌ الاسلام طباطبایی‌نژاد اظهارداشت: نمایشگاه «دختران بهشتی» در کنار حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با مشارکت حرم و سازمان فرهنگی شهرداری برپا شد.

وی عنوان کرد: رویداد سه روزه «سوگواره تعزیه» با همکاری مجموعه امامزاده شاه سید علی برای نخستین بار برپا شد که هنرمندان ۹استان در قم حضور پیدا کردند و در پایان به برگزیدگان هدایایی اعطا شد.

وی گفت: برای نخستین بار جشنواره رسانه‌ای «روز قم» تعریف و فراخوان شد که در مرحله دریافت آثار است و به زودی اختتامیه آن برگزار می شود. پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا