اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

در توسعه شهرقم به بافت مذهبی، فرهنگی و اجتماعی توجه نشده است

 فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان  ؛ درخصوص مسائل مهم استان قم با‌ دکتر علی محمدی عضو هیات علمی دانشگاه، محقق و تحلیلگر مسائل ملی و استانی به گفت وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند:

 

  • شما چندین مقاله درباره مونوریل و فرود گاه قم نوشتید نظر نهایی جنابعالی در ارتباط با این دو پروژه مهم چیست؟

 اقدامات برای ساخت مونوریل به هر دلیلی در قم ایجاد شد و اعتبار هنگفتی در این پروژه هزینه شد؛ ما باید بین ادامه راه وتخریب آن صحبت کنیم

قهرکردن با پروژه های مونوریل وفرودگاه مثل یک دهه گذشته به صلاح قم نیست چراکه برای این پروژه ها هزینه های زیادی انجام شد و توقف وتخریب آن علاوه بر هدر دادن بیت المال نشان از برگشت به عقب و موجب بی اعتمادی مردم به دولتمردان می شود.

این دوپروژه در شرایط فعلی می تواند در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وگردشگری برای قم فرصت  باشد. نگاه تقابلی با این پروژه های مهم که هزاران میلیارد از منابع کشور ومردم را به خود اختصاص داده، نگاه سطحی وزیان آور است.

بهتر است مدیران استان با رایزنی های مختلف با مدیران ملی هرچه سریعتر این دو پروژه ملی را به پایان وجهت بهره برداری مناسب متناسب با فرهنگ قم آماده کنند.

رها کردن این دو پروژه قدرت مدیریتی کشور را نزد مردم و جوانان تحصیل کرده تضعیف وایجاد ناامیدی می کند.

 

  • نظر شما به عنوان یک فعال فرهنگی درباره مسائل فرهنگی در استان قم چیست وچه پیشنهاداتی دارید؟

 قم پایگاه جهان تشیع وفرهنگی کشوراست اگرچه که اقدامات خوبی در بخش های مختلف در حوزه های فرهنگی صورت گرفته است اما آنچه ما امروز در سطح شهر مقدس قم مشاهده می کنیم متناسب با جایگاه قم نیست.

پیشنهاد می کنم مدیران فرهنگی اولویت خود را به جای پرداختن به امور سطحی فرهنگی مانند برگزاری همایش ها و سخنرانی ها و ساخت وساز های ساختمان های مجلل به امور زیر بنای وماندگار فرهنگی اختصاص دهند.

برنامه های فرهنگی امروز ما آماده مقابله در برابر دشمن مجهز به دانش مجازی نیست.

باید ازمدیران آگاه به امور مجازی ومدیران عملگرا در حوزه فرهنگی در شرایط فعلی برای مدیریت فرهنگی استفاده کنیم.

مشکل فرهنگ در کشور و قم مشکل منابع مالی نیست مشکل حوزه فرهنگ برخوردار نبودن از برنامه های متناسب با روز ومیدان ندادن به مدیران عملگرا و جهادی است.

 

  • شما به عنوان یکی از مدیران باسابقه در آموزش وپرورش استان قم وکشور مهمترین مشکل آموزش وپرورش را در چه می بینبد؟

 آموزش وپرورش ما طی سال های گذشته نتوانسته با مقتضیات روز تغییر کند لذا ما در شرایط کنونی با آموزش وپرورشی مواجه هستیم که نه دانش آموز از رفتن به مدرسه لذت می برد نه معلمان.

البته دوران کرونا هم به این وضعیت دامن زد مدرسه امروز ما از نظر محتوایی و شکلی با نیازها وخواسته های دانش آموزان طراحی نشده است.

ما در آموزش وپرورش نیاز به تحولات اساسی وبنیادین داریم اگر دغدغه های رهبر معظم انقلاب در اجرایی شدن سند تحول بنیادین مورد توجه قرار بگیرد و مدیران باورمند به تربیت همه جانبه مسند امور آموزش وپرورش را به دست بگیرند قطعا وضعیت کنونی بهبود ومشکلات جامعه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی وتربیتی مرتفع می شود.

 

  • شما در حوزه تربیت بدنی متخصص و از مدیران باسابقه هستید اوضاع تربیت بدنی و ورزش را در استان چگونه می بینید؟

ضمن تشکر از تلاش مدیران فعلی وگذشته باید بگویم که حال ورزش استان خوب نیست؛ به دلیل ضعف برنامه ریزی نتوانستیم از حداقل ظرفیت های در اختیار بهره ببریم.

امروز پیشکسوتان و نام آوران ورزش کجا هستند چه کسی سراغی از آنان می گیرد؟ اصل سوم قانون اساسی تصریح می کند تربیت بدنی و ورزش باید برای عموم رایگان باشد اما آیا مکان ورزشی را سراغ دارید که مردم در تمام سنین بتوانند آنجا راحت وارزان ورزش کنند؟

ورزش از اصول خود که توسعه سلامت وتندرستی است خارج و به حواشی وارد شده است رسالت متولیان ورزش در قم و کشور بسترسازی برای مشارکت همه مردم در فعالیت های ورزشی از طریق ورزش همگانی است.

هم اکنون درصد کمی از مردم ورزش می کنند و این همه بیماری به خصوص در نسل جوان ریشه در بی حرکتی دارد. دولت باید ورزش را به عنوان مهمترین عامل سلامتی فردی واجتماعی مورد توجه جدی قرار دهد  و در شیوه مدیریت فعلی به خصوص واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی تجدید نظر کند.

برای موفقیت در ورزش استان باید از نیروهای مجرب، متخصص و پیشکسوتان بهتر استفاده کنیم و گوش شنوایی برای شنیدن سخنان ورزشکاران، مربیان و روسای هیات های ورزشی داشته باشیم و قم نیازمند به احداث یک مجموعه عظیم ورزشی در اطراف جمکران است.

 

  • شما یکی از مدیران رسانه ای ملی و استانی با ۳۰ سابقه هستید، نقش رسانه را در اصلاح امور فرهنگی و اجتماعی چقدر می دانید؟

 مدیران رسانه وخبرنگاران چشم بینای جامعه هستند و با احساس مسئولیت مسائل مختلف را پیگیری می کنند و نماینده مردم در مطالبه گری هستند.

چنانچه مدیران دولتی به جای تقابل با رسانه، از ظرفیت این بخش مهم و تاثیر گذار استفاده کند بدون شک مشکلات زودتر و به موقع برطرف و مردم احساس رضایت می کنند.

متاسفانه مدیران امروز تحمل شنیدن انتقاد را ندارند و فکر می کنند رسانه ها در همه حال باید از آنان تعریف وتمجید کنند.

خبرنگارن حرفه ای در کنار نقدها، راهکارهای خود را با کمک افراد متخصص برای بهبود وضعیت جامعه ارائه می دهند و اقدامات خوب مدیران را هم اطلاع رسانی می کنند تا امید در جامعه از بین نرود.

 

  • شما به مدت چهار سال معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور بودید و درحال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه هستبد؛ از نظر شما وضعیت فرهنگی در دانشگاه ها چگونه است؟

 ایراداتی در حوزه فرهنگی دانشگاه ها وجود دارد چراکه دانشگاه جدای از جامعه نیست؛ اما این ایرادات به اندازه ای نیست که دانشگاه را سیاه وتار جلوه دهیم.

من به آینده دانشگاه ها امیدوارم اگر بیانیه گام دوم انقلاب توسط مدیران شایسته در نظام تعلیم وتربیت دنیال شود و شیوه های تبلیغی خود را در جذب جوانان و دانشجویان تغییر دهیم قطعا آینده ایران و دانشگاه ها آینده خوبی خواهد بود.

متاسفانه در اجرای گام دوم انقلاب مثل سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دچار رکود وکندی شده ایم پیشنهاد می کنم دولت ازجوانان رزمنده دیروز وپیشکسوتان جبهه جهاد که امروز به تخصص های خوبی در حوزه های مختلف رسیده اند جهت عبور از بحران های پیش رو به خصوص معضلات فرهنگی واجتماعی بیشتر استفاده کند.

 

  • شما از غواصان گردان کوثر لشکر ۱۷علی ابن ابیطالب(ع) در عملیات کربلای۴ بوده اید؛ فر می کنید اگر شرایطی مانند آن زمان پیش آید جوانان امروز مانند جوانان دهه شصت برای مقابله با دشمن به جبهه های جنگ می روند؟

 باور من این است اگر جوانان امروز از جوانان دهه شصت در دفاع از انقلاب و نظام جلوتر نباشند عقب تر نیستند. شاهد من استقبال جوانان عاشق از اردوی راهیان نور و پیاده روی کربلا و شرکت در هیئات مذهبی و تشکلات فرهنگی و قرآنی است.

شاید برخی از معضلات مدیریتی و برخوردهای نامناسب برخی از جوانان را دلگیر کرده باشد اما قاطبه جوانان و نوجوانان عاشق ایران واسلام هستند.

وظیفه مدیران ومسئولان اعتماد بیشتر به جوانان و ارتباط موثرتر با آنان است. اگرچه برخی رسانه ها سعی دارند تصویر سیاه وتار از آینده جوانان و کشور ترسیم کنند اما واقعیت این نیست.      

 

  • وضعیت شهرسازی وعمرانی را در استان قم چگونه ارزیابی می کنید؟

شهر سازی وطرح های توسعه شهری باید در جهت تامین منابع شهروندان باشد اما هم اکنون این وضعیت در استان را شاهد نیستیم.

قم شهری با محتوای فرهنگی است و باید بافت تاریخی و مذهبی خود را حفظ کند چقدر در این راه موفق بودیم؟ چه میزان به طرح تفضیلی توسعه شهر عمل شده است؟ وضعیت معابر وخیابان های قم چقدر با شرایط قم هماهنگی دارد؟

 

  • توسعه شهر پردیسان را چقدر مناسب می بینید؟

 ساخت وسازهای این شهر به هیچ وجه متناسب با نیاز مردم و حقوق شهروندی نیست.

در ساخت وسازهای این منطقه توجه به زیرساخت ها متناسب با ساختمان های احداثی در حوزه های فرهنگی، ورزشی، بهداشتی، فضای سبز، درمان وآموزش توجه نشده است.

 

  • هویت هر ملتی به آثار فرهنگی واجتماعی آن است؛ به نظر شما چقدر در حفظ ونگهداری اماکن تاریخی و بافت های قدیمی استان قم تلاش شده است؟

قم شهری تاریخی ومذهبی بوده و هست و وظیفه مسئولان حفظ این گنجینه مذهبی و تاریخی قم است؛ هم اکنون بافت قدیمی وتاریخی قم درحال تخریب و از بین رفتن است.

قم جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که به دلیل بی توجهی به گنجینه های فرهنگی و تاریخی آن نه تنها حفظ و نگهداری نمی شود بلکه درحال تخریب و از بین رفتن است.

 

  • وضعیت شهرهای تابعه استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

انتطار می رود پایه توسعه شهری درشهرهای جدید خوب طراحی و اجرا شود برای این موضوع باید چشم انداز بلند در توسعه شهرهای تابعه داشته باشیم.

توجه به این نکته در توسعه شهرهای تابعه مهم است که زیرساخت های شهری را به گونه ای طراحی کنیم که علاوه بر حفظ مردم این منطقه مهاجرت از قم به شهر های تابعه معکوس و شاهد توسعه همه جانبه در شهرها و روستا های استان قم باشیم روستاها ومناطق شهرهای تابعه قم جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

  • دلیل اصلی وضعیت اقتصادی کنونی را چطور ارزیابی می کنید و دولت چه میزان دراین حوزه موفق بوده است؟

این دولت ودولت های قبلی در تدوین برنامه های اقتصادی موفق هستند اما در اجرا ناتوان. شعار برطرف کردن فقر مطلق بسار شعار جذاب وخوبی بود اما محقق نشد.

نگاه سطحی وتبلیغی مدیران کشور به حوزه اقتصاد وسایر بخش ها مردم را با مشکل مواجه کرده است ما باید در مدیریت خود برای خدا کار کنیم و نگاه بلندمدت در توسعه همه جانبه داشته باشیم چراکه نگاه روزمرگی مدیران، این وضعیت را برای مردم ایجاد کرده است.

ما در حل مشکلات اقتصادی مشکل منابع نداریم مشکل ما ناکارآمدی مدیرانی است که به مدیریت نگاه حزبی، جناحی و گروهی دارند و سعی می کنند فعالیت هایی را دنبال کنند که فقط در دوران مسئولیت خودشان به بار بنشیند و به فکر برنامه های بلندمدت نیستند.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا