اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمکمیسیون بهداشت

حتی یک سالن ورزشی ویژه ۲۶۰۰ نابینا در استان قم وجود ندارد

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ یک مربی ورزش نابینای استان قم اظهارداشت: یک سالن ورزشی ویژه بیش از ۲۶۰۰ نابینا درقم وجود ندارد؛ از مسئولان می‌خواهیم یک سالن ورزشی را با ترک تشریفات دراختیار نابینایان قرار دهند.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان ؛ محمدکاظم صفری از روشندلان فعال و دارای لیسانس ادبیات فارسی و متولد سال ۶۴ و مدت ۲۶ سال است در رشته ورزشی گلبال فعالیت می‌کند.

وی مربی پیشکسوتان و جانبازان و مسئول فنی و اعزام کننده ورزشکاران نابینا به مسابقات کشوری در هیات نابینایان استان قم است.

وی درپاسخ به این سوال که تاکنون چند بار از شما تقدیر شده است؟ می‌گوید تقدیر که بیشتر شبیه شوخی بوده؛ در مسابقات قهرمانی کشور چندین رتبه اول تا سوم و در مسابقات آسیایی کشور مالزی رتبه قهرمانی و در مسابقات باشگاهی حدود هفت مقام قهرمانی و نائب قهرمانی را کسب کردیم.

صفری ادامه داد: سال ۸۴ به عنوان نخستین تیم باشگاهی ایران به مسابقات بین‌المللی ایتالیا اعزام و رتبه سوم را برای کشور به ارمغان آوردیم اما یک کاسه وبشقاب و۵۰ هزار تومان پول به ما دادند (قیمت سکه تمام بهار آزادی آن زمان ۱۲۳ هزار تومان بود) که خیلی از نابینایان قبول نکردند؛ هم‌اکنون وضعیت کمی بهتر شده اما با توجه به هزینه‌ها واقعا هیچ است و عشق وعلاقه ما را نگه داشته است.

وی عنوان کرد: هفت رشته ورزشی ویژه نابینایان در قم وجود دارد که ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برگزاری دوره‌ها، ایاب وذهاب، حقوق مربیان، اعزام تیم‌ها و تهیه لباس ورزشکاران می‌شود که برای ما هزینه زیادی است.

وی اظهارداشت: برای برقراری سه تیم ورزشی ماهانه ۲۰ میلیون تومان هزینه ایاب وذهاب پرداخت می شود متاسفانه باید تمرین ها را کنسل کنیم یا برخی که توانایی مالی دارند با هزینه خودشان می آیند و برخی نمی توانند شرکت کنند.

یک سالن ورزشی را با ترک تشریفات دراختیار نابینایان قرار دهند

این مربی ورزش گفت: دراختیار داشتن یک سالن ورزشی ویژه نابینایان از آرزوهای ماست که در کنار تمرین بتوانیم با اجاره سانس‌های دیگر آن هزینه‌ها را تامین کنیم اما با وجود پیگیری‌ها تاکنون نتوانسته‌ایم به دست آوریم و ماهانه ۱۴ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون «ترک تشریفات»، باید سالن‌های ورزشی را با کمترین هزینه به معلولان اجاره دهند؛ افزود: سالن شهید طاهریان خیابان مرصاد درحاشیه شهر و مناسب‌ترین سالن ورزشی برای نابینایان است و تنها نیاز به تعویض کفپوش دارد؛ چندین بار درخواست دادیم تا آن را در اختیار نابینایان قرار دهند اما می‌گویند به صورت مزایده شرکت کنید که متاسفانه ما نمی توانیم هزینه آن را بپردازیم.

وی اظهارداشت: ورزشکاران پاورلیفتینگ (وزنه‌برداری معلولان) در هر سالنی نمی‌توانند تمرین کنند و با محدودیت‌های زیاد تمرین می‌کنند.

سازمان سازمان ورزش وجوانان نگاه ویژه ای به نابینایان داشته باشد

صفری گفت: بیش از ۵۰ رشته ورزشی زیرمجموعه سازمان ورزش وجوانان قم است اما ما توقع داریم ما را ویژه ببینند زیرا یک فرد بینا با موتورسیکلت و تاکسی هم می‌تواند به باشگاه برود اما نابینایان با محدودیت مواجه هستند.

برگزاری مسابقات لیگ برتر نابینایان کشور در قم

وی عنوان کرد: برای مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های ایران که اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود درخواست میزبانی داده‌ایم که یک افتخاری برای قم است از همه مسئولان خیرین بسیج می‌خواهیم برای تامین هزینه‌های میزبانی کمک خود را از ما دریغ نکنند.

وی اظهارکرد: به دلیل کیفیت برگزاری مسابقات، خوابگاه‌ها و مرکزیت قم نسبت به استان های دیگر، همه تیم‌های کشوری راغب هستند مسابقات در قم برگزار شود قم میزبان بسیاری ازمسابقات بوده و برگزاری اردوهای تیم ملی هم به سرپرستی اینجانب در قم برگزار شده است.

ورزش مانع هزینه های جانبی برای معلولان

این نابینای موفق استان قم با بیان اینکه بیش از دو هزار و۶۰۰ نابینا تحت پوشش سازمان بهزیستی قم هستند، افزود: اگر نگاه بلندمدت داشته باشند ورزش هزینه‌های جانبی مانند بیماری‌های روحی و جسمی که در انتظار یک فرد معلول است را کاهش می دهد.

اشتغال مشکل اصلی نابینایان

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال و مسکن هم کمکی نمی‌شود و دست همه نابیناها بسته است، افزود: ما هم مانند همه مردم در نوبت مسکن مهر بودیم اما از پس هزینه اقساط آن برنیامدیم و فیش آن را واگذار کردیم.

وی گفت: دوستان من دکترای حقوق، ارشد وکالت و دیگر رشته‌های دانشگاهی را دارند اما قانون سه درصد جذب معلولان در دستگاه‌ها اجرایی نمی‌شود و حتی هیچ سالن همایش استانداردی در قم وجود ندارد.

صفری درپایان گفت: از همه کسانی که به هر نحوی از نابینایان حمایت کردند تشکر می‌کنم و از مسئولان تقاضا دارم نگاه ویژه‌ای داشته باشند زیرا شرایط نابینایان ویژه است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا