اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث در مرکز نور برگزار شد

آستان بهارستان ؛ نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث امروز دوشنبه (۱۱دی‌ماه) در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان ؛ در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حجت باشتنی مدیر گروه علمی حدیث و رجال به ارائه توضیحاتی پیرامون این نرم‌افزار پرداخت.

وی با اشاره به تعریف رشته علوم حدیث، گفت: در این علم به شناخت، فهم و چگونگی اخذ احادیث از پیامبر اکرم و اهل‌بیت سلام الله علیها پرداخته می‌شود؛ به عبارت دیگر «علم الحدیث» به بیان دانش‌ها و مهارت‌های پیرامون روایات از نظر اعتبارسنجی و نیز فهم دقیق حدیث می‌پردازد.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال در ادامه افزود: نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث، اولین نرم‌افزار در این رشته است که در آن تلاش کرده‌ایم مهمترین منابع علوم حدیث از شیعه و اهل‌سنت را گردآوری و در قالب کتابخانه دیجیتالی به محققان و علاقمندان ارائه کنیم.

حجت‌الاسلام باشتنی در ادامه سخنان خود به ضرورت و اهداف این طرح پرداخت و بیان کرد: برای تولید و عرضه این نرم‌افزار به نیاز محققان به خصوص حدیث‌پژوهان توجه ویژه شده تا بتوانیم کار علمی را برای آنان تسهیل کنیم. لزوم دسترسی به منابع شیعه و اهل‌سنت در یک نرم‌افزار، گردآوری و آسان‌سازی دسترسی محققان به منابع مورد نیاز و ارائه فهرستی از واژگان و اصطلاحات تخصصی حدیث و رجال، از مهم‌ترین عوامل طراحی و تولید این محصول است.

حجت‌الاسلام باشتنی با اشاره به محتوا و منابع موجود در این کتابخانه‌ دیجیتالی افزود: در نرم‌افزار «علوم حدیث» متن ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهم‌ترین منابع شیعه و اهل‌سنت در موضوعات مختلف مانند تاریخ حدیث، درایه‌الحدیث، فقه الحدیث، علل الحدیث و نقد الحدیث ارائه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش کارپوشه تخصصی اصطلاحات و واژگان، نزدیک به ۴۵۰۰ اصطلاح حدیثی و رجالی از منابع معجم المصطلحات و موسوعه‌ها مانند موسوعه علوم الحدیث و فنونه یا مقباس الهدایه از شیعه و اهل‌سنت ارائه شده و از قابلیت‌ها و امکانات فنی نرم‌افزار هم می‌توان به بهره‌مندی از موتور جستجوی پیشرفته نور، قابلیت مشابه‌یابی متن با امکان تعیین درصد مشابهت، ایجاد میز پژوهشی برای ثبت پژوهش‌ها و فعالیت‌های کاربر، ارائه کتاب‌شناسی که در آن شرح حال نویسندگان و منابع عرضه شده، امکان به‌روزرسانی اینترنتی و ارسال نقد و نظرات کاربران اشاره کرد.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال به چشم‌انداز آینده این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: این نسخه، گام اول ما در رشته علوم حدیث است و با توفیق الهی در نسخه‌های بعدی، ارتقاء حجم کتاب‌ها و منابع نرم‌افزار و ارتقاء تعداد اصطلاحات و استخراج مداخل تخصصی از دیگر کتب در دستور کار گروه حدیث قرار دارد؛ همچنین تلاش خواهیم کرد تا مباحث و موضوعات علوم حدیث در قالب درختواره‌ای نیز آماده شده و به زودی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

*****

گفتنی است نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث روز پنج شنبه ۱۴ دی‌ماه ساعت ۱۰ در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث رونمایی می‌شود.

این کتابخانه تخصصی دیجیتال مشتمل بر مجموعه کتاب‌هایی است که به بیان دانش‌ها و مهارت‌های پیرامون حدیث در دو جنبه سند و متن جهت اعتبار سنجی و فهم حدیث می‌‎پردازد و شامل مهم‌ترین منابع علوم حدیثی از شیعه و اهل سنت است که در قالب کتابخانه استاندارد نور و به صورت رومیزی عرضه و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا