جادههای غیراستاندارد مهمترین علت بروز حوادث ترافیکی در کشور
آستان بهارستان ؛ نماینده مردم میرجاوه، خاش، نصرت آباد و کورین در مجلس، در تشریح عوامل موثر در افزایش حوادث ترافیکی در ایام نوروز ۱۴۰۳ از وجود جادههای غیراستاندارد به عنوان مهمترین علل آن یاد کرد و افزود: استان سیستان و بلوچستان بیشترین میزان تصادفات جادهای را دارد.
اسماعیل حسین زهی در مورد علل افزایش حوادث ترافیکی در ایام نوروز ۱۴۰۳ که رییس جمهور در جلسه هیات دولت به آن اشاره کرده و دستور داده است که مسئولان مربوطه به این موضوع ورود پیدا کنند، گفت: ما در گذشته بازدیدهای مکرری از طرف کمیسیون عمران مجلس از جادههای استانهای مختلف کشور داشتیم و علل تصادفات جادهای را که اغلب مربوط به جادههای غیراستاندارد بود مورد بررسی قرار دادیم.
نماینده مردم میرجاوه، خاش، نصرت آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با علل بروز بیشترین میزان تصادفات در سیستان و بلوچستان که این استان را در بین ۳استان دارای بیشترین حوادث ترافیکی کشور قرار داده است، ادامه داد: متاسفانه سالهاست در ایام نوروز استان سیستان و بلوچستان در صدر استانهای دارای بالاترین آمار تصادفات و خسارات جانی و مالی ناشی از آن قرار میگیرد چرا که جادههای این استان غیراستاندارد بوده و کمتراز ۱۰ درصد جادههای آن دوبانده شدهاند ضمناینکه اکثر راههای این استان فرعی بوده و هنوز به راه اصلی تبدیل نشدهاند که این موارد از علل افزایش میزان تصادفات در اثر برخورد رودرروی خودروها با یکدیگر هستند.
وی با ارزیابی مثبت ازدستور رییس جمهور برای ورود دستگاههای مربوطه به منظور بررسی علل افزایش میزان تصادفات جادهای در ایام نوروز، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی باید زیر نظر هیات دولت یکبار برای همیشه بجای تخصیص قطره چکانی اعتبارات با افزایش اعتبارات این بخش، بستری مناسب برای ایمنسازی جادههای کشور فراهم کنند تا کمتر شاهد خسارات جبرانناپذیر جانی ناشی از تصادفات باشیم.
حسین زهی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خسارات ناشی از تصادفات توسط دولت از طریق بیمه پرداخت میشود اگر این مبالغ برای ایمنسازی جادههای کشور هزینه شود بعد از این کمتر شاهد بروز حوادث ترافیکی خواهیم بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: هماکنون بیشترین حجم تصادفات جادهای در استان سیستان و بلوچستان در مسیر خاش تا زاهدان اتفاق میافتد چراکه خاش در نقطهای قرار گرفته است که خودروها از ۱۷ شهرستان از این مسیر تردد میکنند.
وی افزود: البته حدود ۱۰۰ کیلومتر از مسیر خاش-زاهدان به سمت کرمان به دلیل اینکه دوبانده شده است دارای کمترین میزان تصادفات است بنابراین ما از طریق مجلس به خصوص کمیسیون عمران پیگیر بودیم تا تمام جادههای این استان دوبانده شوند اما سال گذشته تنها ۲۰ درصد اعتبارات این بخش افزایش یافته و در قالب اوراق ارائه شد که کمکی به این بخش نکرد.
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان فاقد بزرگراه و آزادراه است اما سازمان برنامه و بودجه تاکنون اعتبارات محدودی به حوزه راهسازی این منطقه تخصیص داده است، از سوی دیگرماده ۲۳ در سازمان برنامه و بودجه برای تبدیل راههای فرعی این استان به اصلی صادر نشده است که یکی از علل کاهش میزان حوادث ترافیکی است.پایان پیام