اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد ملی تکریم دختران در حرم حضرت معصومه(س)

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ نشست خبری تشریح برنامه های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به مناسبت دهه کرامت یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی (ره) برگزار شد.

معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) دراین نشست با بیان اینکه شعار محوری ملی برای دهه کرامت سال جاری “با شما سربلندیم” است، اظهارداشت: سعی داریم دبیرخانه دائمی ستاد ملی تکریم دختران را در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تشکیل دهیم که به عنوان قرارگاه و پایگاهی برای کنشگران اجتماعی باشد و رایزنی‌ها دراین باره درحال نهایی شدن است.

حجت‌الاسلام سید احمد مشرف افزود: با این اقدام راهبری بانوان و دختران از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان یک بانو انجام می‌شود.

اعلام برنامه های دهه کرامت حرم حضرت معصومه(س)

وی به مهمترین برنامه‌های حرم کریمه اهل بیت(س) اشاره کرد و گفت: برنامه‌های این حرم از روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۷:۳۰ دقیقه صبح آغاز خواهد شد و افتتاحیه برنامه‌های دهه کرامت خطبه‌خوانی با سخنرانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی و مداحی حاج عباس حیدرزاده و شعرخوانی مجید تال و با اجرای مهدی کلانترزاده  است.

وی عنوان کرد: شب میلاد مراسم با سخنرای حجت الاسلام میرباقری، مداحی سید مجید بنی فاطمه و شعرخوانی صابر خراسانی و مدیحه سرایی محمود کریمی و مراسم صبح میلاد برپایی دعای ندبه و سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی و مدیحه سرایی محمدرضا طاهری است.

حجت‌الاسلام مشرف اظهارکرد: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت (بعد از ظهر) در شبستان امام خمینی(ره) اجتماع با حضور بیش از پنج هزار دختر دانشجوی کشور حضور پیدا می‌کنند که سخنران این برنامه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان و مداحان حدادیان (پدر و پسر) است و شعرخوانی آیینی حمیدرضا برقعی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه جشن های تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد، گفت: برای تکریم دختران درحال برنامه‌ریزی برای برپایی بزرگ‌ترین اجتماع بانوان در روز پنج شنبه بعد از ظهر هستیم و یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح بانوان حوزوی حضور پیدا می کنند و اجتماع ملی بانوان سادات و امدادرسان کشور هم انجام خواهد شد و جشن تکلیف ملی دختران در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در دهه کرامت برپا خواهد شد.

وی اظهارداشت: اعزام خادمان حرم با عنوان سفیران کریمه به منظور معرفی شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها از جمله برنامه ها هست که در ۲۵ استان انجام خواهد شد و همچنین کاروان‌های سفیران کریمه به ۲۹ کشور اعزام خواهند شد.

رئیس ستاد آیین های فاطمی گفت: با توجه به اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها سال ۲۰۱ هجری به شهر قم وارد شدند در ۲۰۱ نقطه از جهان مراسم جشن دهه کرامت برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: از شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه مراسم خطبه‌خوانی در حرم کریمه اهل بیت(س) برگزار خواهد شد و برنامه ویژه خطبه خوانی ویژه بانوان هم برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می شود دو هزار نفر در این مراسم حضور به هم رسانند.

وی عنوان کرد: رونمایی از برخی از تالیفات موسسه زائر آستان مقدس قم، نشست با موضوع زیارت و شخصیت شناسی حضرت معصومه سلام الله علیها و برپایی محافل قرآنی و کرسی تلاوت فاطمی به صورت باشکوه با حضور قاریان ملی و بین‌المللی از جمله برنامه هاست.

حجت‌الاسلام مشرف اظهارداشت: مسابقه قرآنی معرفی حافطان کل قرآن و تقدیر از حافطانی که در دوره های حرم موفق به حفظ شدند و اجتماع بانوان بین الملل از برنامه های دهه کرامت است.

وی گفت: روز پنج شنبه همزمان با روز میلاد زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها در همه بقاع و حرم ها قرائت و روز جمعه در سراسر کشور توسل به حضرت و معرفی شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها و سخنرانی توسط تمام ائمه جمعه انجام خواهد شد.

وی خبر داد: محفل ادبی شعر کریمه اهل بیت سلام الله علیها برای ارائه سروده های بانوان برپا و موزه آستانه مقدسه در روز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و میلاد امام رضا رایگان در ایام دهه کرامت نیم بها  است.

رئیس ستاد آیین های فاطمی گفت: برخی از مراسم های این حرم به زبان های غیرفارسی مانند عربی و آذری برگزار خواهد شد ودوره‌های آموزشی با موضوع زیارت و شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها برای خادمان و زائران خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: زیارت زائراولی ها مدتی از سوی آستان قم انجام می شد که متوقف شده و تلاش می کنیم در این دهه هم انجام شود.

رونمایی از فاز نخست مقرنس‌کاری رواق بالاسر حرم حضرت معصومه(ٍس)

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها هم دراین نشست اظهارداشت: دراین ایام فاز نخست مقرنس‌کاری رواق بالاسر حرم که با هنر تذهیب‌کاری و نقاشی آمیخته شده رونمایی می شود .

مهندس هادی محمودنژاد افزود: درب مزین به قلمزنی و طلاکاری برای اهدا به حرم امام رضا (ع) که توسط هنرمندان قم و اصفهان  انجام و از چند بخش معرق، گره چوبی، میناکاری و خطاطی تشکیل شده در دهه کرامت رونمایی می شود.

وی گفت: ساخت ضریح مطهر برای مکانی در کشور سوریه که سر امام حسین علیه السلام آنجا نگهداری می‌شده و معروف به « رأس الحسین» است انجام شد که دراین ایام رونمایی و مقدمات ارسال آن به سوریه فراهم خواهد شد.

وی عنوان کرد: از کاشی‌کاری صحن جوادالائمه علیه السلام در این دهه رونمایی می شود و ساختمان چند منظوره در موکب حضرت معصومه سلام الله علیها در عراق در حال ساخت داریم که در ایام اربعین فعال است و امیدواریم به زودی تکمیل شود.

وی گفت: در خصوص ساختمان موکب حرم در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا گفت: این ساختمان در سه هزار متر مربع و در دو طبقه با بخش‌های مختلف رفاهی و خدماتی احداث و مراحل پایانی را می گذراند و در دهه کرامت امسال به بهره برداری می‌رسد.

حضور سفیران کریمه در ۱۳۰ برنامه

مدیر حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نیز درادامه اظهارداشت: بیش از دو دهه است که در دهه کرامت فعالیت فرهنگی برپا می شود و این ایام تبدیل به زمانی برای ارتقای فعالیت های فرهنگی، ترویجی، تبلیغی و حتی عمرانی شده است.

حجت الاسلام صفر فلاحی گفت: طبق منویات مقام معظم رهبری حضرت معصومه سلام الله علیها نقش مهمی در مسائل فرهنگی و الگوسازی دارد و ما باید در این راستا فعالیت خود را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر توجه به فعالیت های مردمی، گفت: دراین راستا از حضور مردم برای خدمت در چایخانه ها و کفشداری های حرم مطهر استقبال می کنیم.

حجت الاسلام فلاحی اظهارکرد: در دهه کرامت گل‌آرایی با همکاری خادمان حرم امام رضا علیه السلام انجام و موکب های بیشتری نسبت به سال گذشته برای خدمت رسانی به مردم برپا خواهد شد.

وی عنوان کرد: خادمان سفیران کریمه به همراه طلاب با بسته های تبرکی و فرهنگی در ۱۳۰ برنامه حضور پیدا می کنند که از حمله آن دیدار خانواده معظم شهیدان است.

سالانه دو هزار خطبه عقد در اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) خوانده می‌شود

مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در ادامه این جلسه اظهارداشت: سالانه بیش از دو هزار خطبه عقد در اتاق عقد حرم حضرت معصومه سلام الله علیها خوانده می شود که ظرفیت خطبه خوانی این اتاق در دهه کرامت دو برابر خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدی حسین‌زاده افزود: همه زوجین می توانند از دفاتر ثبت ازدواج برگه ثبت نام جاری شدن عقد در این اتاق را دریافت و در سامانه ثبت نام نمایند.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا