اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

 به بهانه سفر دوم رئیس جمهور به قم؛ حقوق عموم مردم قربانی تعارفات اداری مسئولان نشود

روح اله غیاثی فعال رسانه ای

آستان بهارستان ؛ پنج شنبه قم برای دومین بار میزبان رئیس جمهور محترم می‌شود و برای استفاده حداکثری از این فرصت لازم است مسئولین وضعیت استان را بدون تعارف بیان کرده و در احصاء و بررسی پروژه‌ها و نیازهای استان، حقوق عموم مردم را اولویت قرار دهند.

 

سفرهای استانی مقامات عالی و روئسای قوا فرصتی است تا ضمن بررسی و احصاء نیازها و چالش‌ها، اعتبارات برای انواع پروژه‌ها جذب شده و موارد مختلف به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

سفرهای استانی رئیس جمهور هم در راستای آشنایی با مشکلات، چالش‌ها و البته ظرفیت‌ها انجام می‌شود، دور اول سفرها به پایین رسیده و دور دوم هم آغاز شده است.

نهم دی ماه ۱۴۰۰ بود که استان قم میزبان حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیات همراه و چندین وزیر بود.

قطعا این سفر استانی برای ما برکات مختلفی را به همراه داشت
که ۱۴۷ مصوبه و تعیین چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ازجمله آن‌ها بود.

از زمان سفر رئیس جمهور به استان بیش از ۲ سال می‌گذرد و
درحالی که در آستانه سفر دوم هستیم ۶۴ درصد مصوبات اجرایی و حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده است.

اما در آستانه این سفر توجه به چند نکته ضروری است و عدم
درنظر گرفتن آن‌ها نتیجه‌ای جز تحت الشعاع قرار دادن منافع عموم مردم استان به
همراه نخواهد داشت.

ضرورت ارائه گزارش‌های واقعی و بدون تعارف

سفرهای استانی برای این طراحی شده که مسئولین ارشد از نزدیک با وضعیت مردم و دغدغه‌های استان آشنا شوند و از این رو انتظار می‌رود گزارش‌هایی که ارائه می‌شود با بررسی‌های دقیق، بدون تعارق و نزدیک‌ترین به واقعیت باشد تا بتوان برای گره‌گشایی از آن‌ها چاره اندیشی کرد.
مدیران باید شفاف تمام وضعیت استان و کمبودها را آنطور که
وجود دارد منعکس کنند؛ در غیر این صورت بخش‌هایی از هدف سفر محقق نخواهد شد و این مصداق زیر پا گذاشته شدن حقوق عموم مردم است.
لازم است عملکرد مسئولین به درستی منعکس شود تا وضعیت آن‌هایی که در سمت خود کار چندانی نکرده و گره‌ای باز نکرده‌اند تعیین تکلیف شود، قطعا استانی مانند قم به مسئولینی جهادی نیاز دارد که پویایی و توانمندی بالایی داشته باشند و کنار گذاشتن افرادی با عملکرد ضعیف که در چند وقت اخیر هم شاهد انتقاد واتمام حجت استاندار از وضعیت تعدادی از آنها بودیم، باید بدون هیچ ملاحظه‌ و یا نگرش سیاسی اتفاق بی افتد .

پروژه‌هایی که سال‌ها چشم انتظار مانده‌اند

موضوع مهم دیگر پروژه‌های نیمه تمامی هستند که سال‌ها بدون
اینکه پیشرفت قابل توجهی داشته باشند باقی مانده و به قول عامه “گاو پیشانی سفید” هستند که نه تنها در استان بلکه در کل کشور هم مطرح است.

قم یک استان معمولی نیست، استانی است با جایگاه جغرافیایی ویژه که در شاهراه محورهای مواصلاتی قرار گرفته و وجود مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران و البته مراکز مختلف علوم دینی باعث شده هر سال تعداد زیادی از افراد از جاهای مختلف کشور و جهان اسلام به این استان سفر کنند و قطعا مواجه شدن آن‌ها با چهره‌ای از پروژه‌های نیمه تمام جلوه خوبی ندارد.
به بیان دیگر بهبود وضعیت عمرانی، رفاهی و تفریحی نه تنها
مطالبه مردم استان، بلکه مطالبه‌ای در سطح کلان‌تر است.
قطعا داشتن فرودگاه به افزایش جذب مسافر و گردشگر و حتی
مناسبات تجاری کمک قابل توجهی می‌کند، اما قم سال‌ها است چشم‌انتظار داشتن فرودگاه است و به دلایل مختلف ازجمله نزدیکی به پایتخت و به صرفه نبودن، این نیاز ضروری استان نادیده گرفته شده است.
مونوریل هم سالیان دراز چشم انتظار حمایت و به سرانجام رسیدن است؛ اما مشخص نیست این پروژه که در نما و منظر شهری هم تاثیر داشته تا چه زمانی
باید چشم انتظار باقی بماند؛ یکی از مواردی که باید در این سفر مورد تاکید باشد، قطعا تعیین تکلیف این موضوع است.
مترو هم وضعیت تقریبا مشابهی دارد؛ البته در بخش‌هایی پیشرفت‌هایی حاصل شده اما همچنان به توجه نیاز دارد.

ضرورت توجه ویژه به زیرساخت‌های گردشگری

علاوه بر پروژه‌های عمرانی، زیرساخت‌های گردشگری هم باید
مورد توجه باشد و قطعا با ارتقای این بخش می‌توان در اقتصاد استان تحول ایجاد کرد؛
چرا که درحال حاضر این حوزه به‌عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد پایدار به شمار می‌رود.

ما در قم جاذبه‌های لازم علمی، مذهبی، طبیعی و جغرافیایی را
داریم، کافی است زیرساخت‌های عمرانی و البته فرهنگی فراهم شود تا بتوان به مرور زمان در مسیر توسعه پایدار قدم برداشت، به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شده و حتی در سطح گسترده‌تر و فراملی هم مورد توجه قرار گرفت.

عفاف و حجاب مطالبه جدی در قم

وضعیت اجتماعی و فرهنگی هم یکی از مواردی است که نیازمند
توجه جدی است؛ این روزها موضوع عفاف و حجاب به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده و اخیرا شاهد اعتراض مردم و روحانیون انقلابی نسبت به بی‌حجابی بودیم.
باز هم باید توجه داشت که قم استانی ویژه و دارالمومنین است،
انتظار ما در استانی که حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران دارد و افراد برای آرامش به آن پناه می‌برند این است که امنیت روانی هم رعایت شود؛ یکی از مصداق‌های امنیت روانی که بار اجتماعی هم دارد، نوع پوشش، عفاف و حجاب است.
وقتی وارد شهر شده و یا در آن قدم می‌زنیم باید شاهد فضایی آرام و نمایانگر شهری مذهبی و انقلابی باتوجه به سبقه و سابقه قم مقدسه باشیم؛ البته باید شرایطی فراهم شود تا با آموزش و آگاهی بخشی بتوان در آن‌ها هم سطح عفاف و حیا را ارتقا
داد تا بانوان هم از امنیت روانی برخوردار باشند.

در هر دو مورد ما نیازمند کار فرهنگی عمیق و جدی هستیم،
نهادهای مختلف متولی باید بودجه‌هایی که در اختیار دارند را برای فرهنگ‌سازی و آموزش و آن هم متناسب با شرایط و نیاز جامعه صرف کنند و نباید ترک فعل مسئولان را توجیه کرده و یا نگاه سلبی به موضوع داشت.
و قطعا باید علما و مدیران دراستان این مطالبه مهم را ازرئیس جمهور محترم به صورت ویژه مطالبه نمایند.
در هر حال رئیس جمهور فردا برای بار دوم میهمان استان قم
است؛ باز هم تاکید می‌شود که ارائه گزارش واقعی و بدون تعارف از وضعیت و احصاء نیازها و چالش‌های استان با اولویت قرار دادن منافع عمومی برای به ثمر رسیدن نتایج
این سفر و ادامه اجرای مصوبات دور قبل ضروری است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا